CV ansøgning og Linkedin 19 års erfaring

Er du blevet fyret? Lær tre små hemmeligheder til at komme videre

Reaktionerne på en fyring er individuelle. Her er 3 små hemmeligheder, der kan være gode at kende.

Som indehaver af CV-Supporten.dk gennem 10 år, har jeg samarbejdet med rigtig mange forskellige kunder. Også dem, der oplevede en fyring.

En fyring kan for nogle udløse chok og efterfølgende krise. Det er ikke os alle, der reagerer sådan. Men en stor del af os gør, og det er en helt normal reaktion.

Det vil jeg gerne lige gentage: ”Det er en helt normal reaktion” og det er også helt normalt, at vi som mennesker reagerer meget forskelligt på en fyring.

Vores reaktion kan for eksempel afhænge af, om vi er enlige mødre, må vinke farvel til drømme jobbet, har været sygemeldt med stress eller omvendt, om vi har en ægtefælle, der kan ”løfte læsset” mens vi finder et nyt job.

Det, at vi alle er forskellige og reagerer forskelligt, kan gøre det til en speget affære at få gode råd fra venner, omgangskreds eller fagforening.

Det er her, de 3 små hemmeligheder kommer ind i billedet. Dem vender jeg tilbage til.

 

Men først vil jeg gerne fortælle en lille historie:

”Jeg gik i panik. Min opsigelse kom helt bag på mig og på ét sekund, var tæppet trukket væk under mig. De første tre dage efter opsigelsen husker jeg som et mareridt, hvor jeg var helt overvældet af katastrofe- tanker, panik og stress. Jeg kan huske, at jeg skiftede imellem at vandre hvileløst rundt i min lejlighed til at sidde og stirre tomt ud i luften.

Jeg var enlig mor, og den følelse der fyldte mest i mig, var ”udsathed”. ”Alene-hed” var også til stede for mig, og det blev til et nyt begreb i min verden. Pludselig opdagede jeg hvor sårbar jeg egentlig var som enlig mor i forhold til min jobsituation.

Det gik også op for mig, at den uro og stressfornemmelse jeg ofte havde mærket – tit om natten – simpelthen var min indre ”pas nu på, du er enlig forsørger” stemme, der havde forsøgt at passe på mig og mine børn. Fyringen lærte mig mange ting.

En af de vigtigste ting jeg lærte, er at som enlig forsørger, er din stressfølsomhed og dit ”fundament” meget mere skrøbeligt og udsat, end hvis du lever i et forhold.

Det, at jeg i forvejen var i en sårbar og udsat situation, påvirkede selvfølgelig min reaktion på min opsigelse Big time. På det tidspunkt vidste jeg bare ikke, at der var en meget god grund til, at jeg reagerede som jeg gjorde. I årene efter denne oplevelse, lavede jeg nogle væsentlige ændringer i mit liv. Fordi det var vigtigt for mig, at jeg i fremtiden kunne være stærkere, være i ro, mindske min stressfølsomhed og vælge livs- og Jobindhold, der gav værdi til mig og mine børn. ”

Historien her er ikke usædvanlig efter en opsigelse. Jeg fortæller den, fordi den kan lære os nogle vigtige ting i forhold til vores reaktion på og håndtering af fyringer og krisesituationer.

 

Så her får du 3 små hemmeligheder, der kan hjælpe dig godt, og rigtigt, videre:

1) Hvor meget påvirker fyringen din tilværelse og din økonomi? Jo flere områder, der er påvirket, desto sværere kan det blive for dig at tackle situationen hensigtsmæssigt. Det er vigtigt, at du anerkender dette og giver dig selv lov til at mærke og ”lande” dine følelser og din reaktion – og er ærlig over for dig selv.

Hvis du er alene, kan det være ret væsentligt, at du er opsøgende ift. venner og familie i de første dage, så du kan få spejlet din reaktion og måske også taget voldsomme reaktioner i opløbet. Den måde du håndterer den første tid efter en fyring, kan have stor indflydelse på hvordan du kommer godt videre.

 

2) Det kan være en beroligende ”øvelse” at gøre op med dig selv, hvad det egentlig er du har mistet. Hvad fylder mest: er det tabet af indtægt? Er det tabet af kollegaer? Er det tabet af ”den gode kronologi” i CV’et? Var det drømmejobbet der røg? Prestige? Behagelige arbejdsopgaver?

 

 

Når du er ærlig over for dig selv på denne måde, kan du få det hele frem i lyset og dermed kan du værdisætte, hvad der faktisk er vigtigst for dig og hvad der fylder mest lige nu. Hvis det er tabet af økonomi, der fylder mest, er det vigtigt at du starter med at tage hånd om det. Ofte med inddragelse af fagforening og måske inddragelse af familie/venner, som kan danne sikkerhedsnet økonomisk.

 

 

Ved at håndtere økonomi og ting, der har betydning for din tryghed og basale behov, giver du dig selv mest plads og et godt udgangspunkt for at forholde dig konstruktivt OG i harmoni med dine værdier og ønsker fremadrettet, i et nyt jobliv.

 

Du kan evt. skalere de ting der fylder for dig på en skala fra 1-10. Eksempelvis: Tab af indtægt: 10. Frygt for fremtiden: 8. Hvordan kommer jeg videre: 7. Tab af jobindhold: 8. Tab af kollegaer: 5.

Når man skalerer på denne måde, og samtidig kigger på alle de aspekter, der har indflydelse på ens jobliv og arbejdsglæde, åbner man op for den ny orientering der ligger i at skulle orientere sig mod et nyt job.

Meget ofte opdager mennesker i denne fase, at de faktisk har nogle ønsker til deres fremtidige job, som det er vigtigt de anerkender hos sig selv. Og som  de måske skal have hjælp til at indkredse og turde handle på.

Hvis du oplever, at frygten for fremtid og økonomi fylder (for) meget hos dig, kan det være meget hensigtsmæssigt at tage kontakt til en coach eller enden fagperson, der kan guide og hjælpe dig, og sikre at du ikke udvikler for eksempel depressiv reaktion. Ligeledes vil det hjælpe dig til at navigere bedst mod din nye fremtid.

 

3) Når vi kastes ud i livsændriger/kriser som disse, er det normalt at vi oplever katastrofetanker som: ”Hvad skal der blive af mig? ”, ”Jeg finder aldrig et godt job”, ”Åh nej, nu kommer der huller i mit CV og jeg skal gennem hele møllen med jobsøgning osv.

 

 

Ligeså vil vores overlevelsesinstinkter sætte gang i en stressreaktion, der har til hensigt at bringe os godt gennem krisen og sikre overlevelse. Så samtidig med en masse svære tanker, vil du også oftest opleve stresssymptomer som for eksempel, kaostænkning, søvnproblemer, panik, flugtimpuls, humørsvingninger og opgivelse.

 

Anerkend din reaktion - og hav fokus på, at noget bedre venter dig.

 

Det er supervigtigt at du respekterer, anerkender og sætter ord på disse følelser. Og brug din viden om dig selv og din selvomsorg til at afgøre, om du skal opsøge hjælp. Voldsomme reaktioner skal ikke stå på for længe, før du søger hjælp.

Faktisk er det også sådan, at hvis du giver dig selv den bedste omsorg, respekt og forståelse for din reaktion og dine ønsker til din fremtid, jo mere vil du opleve, at en fyring faktisk gik hen og blev en positiv ting – fordi den bragte dig nye udfordringer, der var mere dig, fordi du lærte en masse om dig selv og dine drømme og fordi du meget ofte får en forståelse for, at job – og fyringer, ikke er det vigtigste i livet :).

Pas på dig selv – og dine dyrebare drømme og erfaringer. Håber disse små hemmeligheder kan hjælpe dig godt videre.

Vil du have erfaren, empatisk og professionel hjælp til at komme videre? Det kan du få HER

 

Kærligst Helena

Helena@cv-supporten.dk

Mobil: 2320 2116

 

 

__________________________

Helena Nylander. Ekspert i personlige profiler og ansøgningsmateriale. Professionelle CV'er, ansøgninger og Linkedin. 19 års erfaring.
https://cv-supporten.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Reaktioner på en fyring