Psykoterapeuter København Hanne Christensen

Når angsten tager magten over dit liv...

Freja er nervøs, usikker og tvivler på alt hvad hun gør. Den indre uro, bekymringerne og tilstanden af at være på vagt, er der det meste at tiden, hun er overbevist om, det er helt normalt at have det sådan.

Det er først når følelsen af panik kommer, hun tvivler. Hun undre sig over, hun skal kæmpe så meget.

Det er som om kampen opsluger hende.

Hun elsker at være sammen med sine venner, men støtter sig meget til dem. Tør ikke rigtig have sin egen mening. Hun er altid i tvivl om de vil hende. Hun udsletter sig selv, for ikke at miste dem.

Der er ingen der kan se hendes kvaler, hun har facaden i orden. Umiddelbart virker hun stærk og sikker.

Har fart på karrieren, har et godt netværk men bag den smukke facade, har hun det svært.

Og hvor går man hen og får støtte, når man er vant til at klare alting selv.

Hvordan åbner man op uden at føle, man mister sig selv, at vise sin sårbarhed kan virke meget skræmmende.

Det er jo i virkeligheden den, vi hele tiden passer på ikke kommer frem og bliver ramt.

Freja er ramt. Hårdt ramt. Af hvad ved hun ikke.

At være til med sin sårbarhed kan være svært, hvis den aldrig er blevet set og anerkendt som værdifuld.

At vise sin sårbarhed ses ofte som svaghed, det er det smukkeste og mest ærlige, du kan vise af dig selv.

Det unikke dig.

Hvis du ikke vil være ved, du er sårbar, kommer angsten.

At skjule sin sårbarhed skabe angst, måske også stress og depression.

Måske er du slet ikke klar over, du lider af angst.

Angst er en følelse, den er ikke farlig, men den handlingslammer dig.

Angst kan være:

Social angst

Du kan opleve dig som pinlig eller være flov over det du gør eller den situation du er havnet i. Føle dig forkert og utilstrækkelig.

Du kan trække dig fra social kontakt, selv om du er vellidt.

Det skaber ensomhed og stress.

Specifik angst

Du kan blive bange i en bestemt situation, måske har du oplevet noget skræmmende tidligere.

Når der er en situation der ligner, kommer angsten og overvælder dig igen.

Bare tanken om den bestemte situation, kan sætte gang i angsten.

Du oplever du ryster, skælver i kroppen, får hjertebanken, sveder, græder eller bliver vred over at skulle være i nærheden af det frygtede. Angsten forsvinder typisk midlertidigt, når man fjerner sig fra det frygtede. Det er nødløsningen.

Taler du om det der skræmmer dig, det du mærker og hvordan du tænker om det, fjerner du angsten over tid og finder ro.

Det er din hjerne og dine følelser, der snyder dig til at tro, du ikke kan klare situationen, engang kunne du ikke gøre noget, der var du magtesløs, men i dag kan du godt være i situationen, først med støtte, senere alene.

Når du får talt dig frem til dine ressourcer, talt dig gennem smerten og sorgen, talt dig til ro og forståelse af den eller de oplevelser du har haft, der har skræmt dig.

Så slipper handlingslammelsen gradvist. Du får overblikket. Finder roen i kroppen. Tankemylderet stopper. Du bliver bedre til at håndtere situationer, der er svære. 

Generaliseret angst

Bekymringer fylder meget, hvad nu hvis…

Kontrollen kan blive taget i brug som en form for nødhjælp.

Du kan opleve muskelsmerter, kvalme, hovedpine, have svært ved at koncentrere dig og svært ved at falde i søvn.

Separationsangst

Er som regel opstået i barndommen, men opleves måske først som voksen.

Det kan være svært at være væk fra dem man holder af, man er jo ikke sikker på, der ikke sker noget frygteligt, mens man er væk.

Eller man kan være bange for, man ikke ser den anden igen.

Du kan få hovedpine, kvalme eller følelsen af at skulle kaste op.

Nogen kan være så bange for at tage væk fra dem de elsker, at de helst vil gøre alt ting sammen.

Beskrivelserne her er kun for at lede dig på vej, om det kunne være angst, du slås med. Måske kan du genkende noget af dette i dig selv.

Emnet er meget velbeskrevet mange andre steder. Teori om angst, finder du nemt på nettet.

Hvis det er angst du slås med, vil jeg med glæde hjælpe og støtte dig i terapien, så du får det bedre.

Vi skal finde dine triggere og finde dine ressourcer.

Når vi fællesskab finder disse, kan vi arbejde med det, få ro på dit indre system, din hjerne, din krop, der er overbelastet og ikke selv kan finde roen og balancen igen.

Finde en ny måde at opleve din virkelighed på med hjælp fra alle dine indre ressourcer og dine erfaringer.

Angst er en naturlig følelse, der skal passe på os, det er når den er bliver overaktiveret igen og igen, at den snyder os og bilder os ind alt er farligt.

Følelsen af angst er så ubehagelig, at du vil gøre alt for at få den til at gå væk, jeg vil gerne have dig til at blive i den og lære den at kende, så den bliver en støtte for dig.

De oplevelser du har med i bagagen, kan der ikke ændres på men når vi taler om det, der er eller har været svært, igen og igen, kommer der ro på. Det farlige er overstået. Nu er det fantasien der snyder dig.

Du vil hen af vejen opleve, at du kan tillade angsten at være der, uden den slår dig omkuld.

Angsten bliver det den skal være, den der skal få dig til at være opmærksom på det der sker og handle om nødvendigt.

Med kærlig hilsen

Hanne Christensen

Psykoterapeut og Parterapeut i København

 

 

 

 

__________________________

Hanne Christensen, Privatpraktiserende Psykoterapeut & Parterapeut
Læs mere på: http://www.kbhpsykoterapi.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Tager angsten magten. Læs mere her