Psykoterapeut København Hanne Christensen

Stress - fra kaos til indre ro

Stress – fra kaos til indre ro

Som psykoterapeut oplever jeg ofte at stress er blevet et af livets vanskelige vilkår.

Vi må finde strategier der gør os opmærksomme på, hvad vi kan ændre, så vi kan passe bedre på os selv.

Vi kan fjerne stress hen af vejen ved hjælp af denne opmærksomhed, hvis vi vil vælge og prioritere.

Vi bliver stressede når vores liv kommer ud af balance, når vi for længe har været belastet af noget vi ikke har kunne håndtere, ændre eller finde balancen i.

Mange af os kommer ud for udfordringer, der er fuldstændig uoverskuelige og utænkelige. Vi kan ikke forberede os på det værst tænkelige, det vil ødelægge vores livsglæde og fylde os med angst, men vi kan være mentalt forberedte på at være i livet, når det rammer os med sorg, ulykke eller sygdom.

Vi kan have en strategi for hvor vi søger hjælp og hvilken hjælp vi har behov for.

Når stressen rammer

I perioder kan vi klare meget pres og i andre perioder er vi måske meget belastede.

Vores krop giver op, kravene overstiger vores ressourcer.

Stresssignalerne kommer når vores liv er presset og vi ikke er opmærksomme på at få lettet presset, så er kroppen nødt til at hjælpe ved at sende signaler der får os til at stoppe op.

Angst og depression kan være signalet.

Når vi ikke ændre noget bliver signalerne stærkere og stærkere.

Nogen gange er vi i situationer vi ikke kan ændre, og hvor alt er kaos. Når vi eller en af vores nærmeste får en kræftdiagnose, så må vi lære at leve med vores vilkår og søge hjælp til at klare os og dem vi har ansvaret for vores børn.

Vi kan kun hjælpe andre hvis vi sørger for først at hjælpe os selv.

At have været udsat for svær stress som en kræftdiagnose er, påvirker vores sårbarhed for resten af livet.

Vi vil altid skulle tage hensyn til denne ekstraordinære sårbarhed, der har indfundet sig.

Vi kan ikke klare samme belastningsgrad som vi kunne tidligere, vores hjerne, vores følelser og vores krop vil altid være i større beredskab end tidligere og det tærer på kræfterne og energien.

Den øgede sårbarhed er ikke til at komme uden om, så redningen er hurtigst muligt at lære dine egne stresssignaler at kende og finde din egen stresshåndteringsstrategi...

Stress symptomer du skal være opmærksom på

De første milde stress symptomer
• Hjertebanken
• Fornemmelsen af sommerfugle i maven
• Periodevis rysten eller tics
• Du sveder mere
• Hyppig tissetrang
• Tørhed i munden

Kan være situationsbestemt angst i forbindelse med eksamen, sociale arrangementer og jobsamtaler, det går som regel over, når du er færdig med det angstprovokerende.

De mere belastende stress symptomer

Træthed
• Du føler dig trist og græder oftere
• Dårlig nattesøvn
• Uro i kroppen
• Kortere lunte
• Du bliver indadvendt

Du er begyndt at trække dig væk fra livet, du har rigeligt i at håndtere dit eget liv, dine ressourcer er minimale, det er svært at be' om hjælp, den onde cirkel er startet.

Måske er du her i tvivl om du er deprimeret.

 

De svære stress symptomer

Du glemmer ting og er fraværende
• Uforklarlige smerter
• Dit immunforsvar bliver dårligere
• Du orker ikke at være social
• Du bliver aggressiv
• Du vil ikke erkende, at du er stresset

Søg hjælp fra dine omgivelser, find nogen du kan fortælle hvor svært du har det, du er og har været udsat for vilkår der langt overstiger det din sårbarhed kan magte.

Du er ikke alene, men det føles sådan.

Find din egen måde at håndtere stress og stress symptomer

Personlig stresshåndtering, er ikke én universalløsning som gælder for alle, da vi er forskellige.

En del af arbejdet i forhold til stresshåndtering består i at finde frem til de metoder og teknikker, som fungerer bedst for dig sammen med mig som psykoterapeut.

Til inspiration får du mine foretrukne stresshåndteringstekniker, som ser sådan ud:

  1. siger nej med god samvittighed – vælger bevist til og fra

  2. husker at holde pauser

  3. finder rolige oaser i skoven, ved stranden eller i byens smukke parker

  4. går lange tur

  5. dyrker yoga

  6. dyrker mindfulness

  7. tid alene

  8. opsøger supervision 

     

Ro på følelserne, krop og tanker

Stresshåndtering handler om opmærksomhed mod valg, principper og ændring af adfærd.

Forandringer sker ikke fra den ene dag til den anden. Og kan være svære at skabe alene.

Forandringer tager tid, og kræver en vedvarende indsats, en ændring af din livsstil, hvis du vil opnå varige resultater, til gengæld er gevinsten stor, du finder roen inden i og glæden ved livet.

Som smitter til dine børn så de også lære at tage vare på deres behov og følelser.

 

Derfor er det min oplevelse at en erfaren psykoterapeut kan være god at reflektere sammen med i denne proces.

Kærlig hilsen

Hanne Christensen,

Psykoterapeut i København

 

__________________________

Hanne Christensen, Privatpraktiserende Psykoterapeut & Parterapeut
Læs mere på: http://www.kbhpsykoterapi.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress - fra kaos til indre ro. Læs hvordan