Psykoterapeut og spirituel vejleder Jane Mejlhede

Selvomsorg eller selvforkælelse? 10 checkpunkter

Selvomsorg eller selvforkælelse?

Sådan her bliver du bedre til at skelne. Og begynde at gøre det, der i virkeligheden er godt for dig.

Når vi er i stand til at give os selv omsorg, at fylde os selv op med det, vi behøver, så har vi meget nemmere ved at slippe de usunde bindinger til andre mennesker. Vi får mere frihed, glæde, vores nervesystem kommer i ro, hvilket betyder at vores immunsystem styrkes, og vi lettere er i stand til at modstå sygdom. 

Når vi er i stand til at give os selv omsorg, bliver vi ikke så krævende at være sammen med for andre. Vi hviler i os selv, har ikke brug for at blive fikset, reddet, bevise noget, manipulere eller dominere andre.

Når vi giver os selv omsorg, bliver vi mindre dømmende både overfor os selv og andre. Vi bliver mere harmoniske, glade og i flow. Vi udvikler ikke så nemt angst, depression og stress.

Selvomsorg er med andre ord en af de store nøgler til at få ikke alene et bedre, men måske endda et længere liv. 

De fleste mennesker har en opfattelse af, at selvomsorg betyder, at vi gør noget godt for os selv. Som en form for forkælelse eller belønning når vi har det svært, eller når vi har anstrengt os mere end vi plejer. Så smider vi benene op på sofabordet og ser krimi med chips og dåseøl. Spiser den lækre chokolade. Drikker det glas vin - eller tre. Vi tager på ferie (i de tider, hvor det er muligt), vi køber en ny bil, nye sko eller bare et-eller-andet som kan give os illusionen om, at vi gør noget godt for os selv.

Men selvomsorg er ikke selvforkælelse. Tværtimod er selvforkælelse i sin essens ofte ikke særlig omsorgsfyldt, kærligt eller nærende. I mange tilfælde vil selvforkælelse faktisk virke stik imod hensigten, fordi vi inderst inde godt ved, at det usunde vi fylder os med, eller de penge vi bruger, er brændstof på den uendelige cirkel, som betyder, at vi får det endnu dårligere med os selv, hvilket kræver mere selvforkælelse, som igen gør os mere utilpasse osv.

Selvomsorg er noget helt andet. Selvomsorg er den daglige varetagelse og sunde næring af os selv.

Ti eksempler på selvomsorg:

  • At sørge for at få søvn og hvile, nærende mad og bevægelse af kroppen. 
  • At vi har (nogenlunde) velfungerende relationer til andre. 
  • At vi er i stand til (om ikke andet i momenter) at stilne tankerne, så vi kan komme fuldt og helt til stede i nærvær og kraft. 
  • At vi taler pænt til os selv. 
  • At vi tillader alle vores følelser at komme op til overfladen, så vi kan favne dem fremfor at skubbe dem ud i mørket, hvor de laver en masse ravage. 
  • At vi siger sandheden. 
  • At vi står op for os selv. 
  • At vi er sårbare, åbne og tør dele det, vi er skamfulde over.
  • At vi kan smile kærligt af os selv, når vi laver fejl, begår dumheder og sårer mennesker omkring os. 

Selvomsorg er ikke et quickfix, en belønning, et punkt vi krydser af på vores to-do-liste. Selvomsorg er dagligt og ind imellem (ofte!) hårdt arbejde. Selvomsorg kræver opmærksomhed, bevidsthed og i mange tilfælde spejling fra andre. For mange af de ting vi gør (eller undlader at gøre) som ikke er omsorgsfuldt, er vi tit blinde på. 

Det er noget af det, vi kan arbejde med i terapi, coaching eller på kurser, hvor vi arbejder med personlig udvikling fx gennem Enneagrammet.

At bruge et specifikt system som Enneagrammet til at danne forskellige perspektiver, vi kan se os selv gennem, kan være utroligt øjenåbnende og vække noget dybt i os, som er faldet i søvn i uhensigtsmæssige vaner, tankemønstre og overbevisninger.

På samme måde kan en dygtig terapeut hjælpe dig med at afdække, hvilke strategier du bruger som selvforkælelse, hvor det i virkeligheden er et kald på selvomsorg.

Men lige nu kan du rette omsorgen mod dig selv. Løbe listen ovenfor igennem og finde et enkelt punkt, som du kan bruge som fokus for dagen i dag (eller gerne den næste uge eller mere) Fx kan du lægge mærke til, hvordan du taler til dig selv. Og hver gang du siger noget grimt, hårdt, skarpt, skrapt eller irettesættende, kan du stoppe op. Sige undskyld til dig selv. Og minde dig selv om, at du helt sikkert engang har haft gode grunde til at tale på den måde til dig selv. Det var dengang, og nu har du brug for selvomsorg.

God fornøjelse.

Jane Mejlhede, Spirituel lærer, psykoterapeut & underviser i blandt andet spirituel coaching, healing og Enneagrammet

__________________________

http://janemejlhede.com

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Selvomsorg eller selvforkælelse? 10 checkpunkter. Læs mere