psykoterapeut Marianne Bunch

Undgå stress-symptomer- kend dine grænser

Du skal sætte grænser og lære at sige nej - Det ved de fleste, der har eller har haft stress. Men hvordan gør du lige det?

"Jeg har svært ved at vurdere, hvad jeg kan klare", er en sætning jeg ofte hører.

Jeg vil ikke bilde dig ind at det altid er nemt, men du kan lære det.

Her kommer noget hjælp. 

Der er to ting, du skal overveje, inden du siger ja til noget.

1. - Har du lyst til det?

2. - Har du energi til det?

Og du skal kunne sige ja til begge dele.

1. Har du lyst?

Mærk godt efter om det er noget, du virkelig gerne vil, eller om du gør det fordi, du bekymrer dig om hvad andre siger eller tænker. Lever du efter, hvad du tror andre tænker, så mister du dig selv. Du er måske også bange for at andre bliver skuffede, kede af det eller sure. Eller du kan have en ide om, at "det skal man da".

Men det handler om dig. Du skal ikke tage ansvaret for andres følelser. Der er ingen regler om hvad  "man" skal. Du må gerne sig nej. Du skal passe på dig selv. Så mærk efter - har du virkelig lyst.

Nu vil du måske indvende, at der er ting, som du er nødt til fx på jobbet eller i familien, selvom du ikke har lyst. Til det vil jeg sige, at du har altid et valg. Men prøv at overvej hvorfor du synes, at du er nødt til det. Fx har du måske ikke lyst til at stå op kl. 6.30 hver morgen for at køre på job. Men gør du det, fordi du egentlig er glad for dit job, og så hører det med, så er dét din motivation - at du har lyst til dit job. Har du ikke lyst til dit job, så er der helt klart noget, du skal ha lavet om på.

Det samme gælder for ting i hjemmet og familien. Der er praktiske ting, som skal gøres. Men hvordan og hvor ofte? Er der noget du kan springe over? Eller som andre kan gøre? Og det du alligevel vælger at gøre, gør du det, fordi du har lyst til at dit hjem skal være pænt. Eller fordi du gerne vil gøre noget for dine børn eller partner. Gør du det med glæde? Ellers er der noget, der skal laves om.

Så den korte version er - mærk efter om du har lyst. Om det giver dig glæde. Ellers lad være eller overvej hvad der skal ændres på.

2. Har du energi?

Der kan være ting, som du bestemt har lyst til, men måske ikke energi til. Det kan godt være en udfordring at mærke efter. Hvis du fx bliver inviteret til en fest, eller i biografen. Du vil meget gerne med, men har du energi til det? Hvis du kigger i din kalender og ser, hvordan ugen ser ud, hvad du ellers skal. Og du kender dig selv og ved, hvor meget søvn og hvile du har brug for. Og hvor meget alenetid du har brug for. Har du så energi til det?

Det kan være meget nemt at lave aftaler ud i fremtiden, for der er lang tid til, og "så kan jeg nok godt", men prøv at være realistisk.

Du har en energikonto ligesom du har en bankkonto. Og du skal helst sætte mere ind, end du hæver. Ellers kommer der overtræk og stressen banker på.

På jobbet handler det om ikke bare at sige ja til alle opgaver, der bliver læsset på dig. Du må turde sige fra. Fortælle at det her kan du altså slet ikke nå. Eller fortælle chef og kolleger hvad der især tærer på din energi, og så prøve at få gjort noget ved det. Ja, jeg ved godt, at det kan være en udfordring. Men det er dit liv og dit helbred, og der er ingen andre, som tager ansvaret for det. Du skal leve med dig selv hele livet. Det skal de andre ikke!!

At multitaske er noget af det, som kræver alt for meget af din hjerne, hvis du har eller har haft stress, så hold fast i at lave én ting ad gangen.

Kort sagt - Gør mest af det som giver dig energi og fjern så meget som muligt af det, som tager din energi. Vær realistisk omkring hvor meget du kan klare på en dag og en uge.

Men hvordan mærker du det?

Jeg er sikker på at din krop fortæller dig, når du overskrider dine grænser. Fornemmelser, spændinger, smerter, dårlig søvn og tristhed er noget af det, du kan mærke.

Så dit job er at blive stille, evt. lave mindfulness, og lytte til hvad krop og følelser fortæller dig.

Og at lægge mærke til hvad det er, som presser dig og huske det næste gang en lignende situation opstår. Eller faktisk før den opstår, så du kan undgå det. Kroppen er din ven. Den leder dig på vej, når du lytter til den. Det samme gør dine følelser. Brug det som dit kompas.

Udfordringen er så at tage udgangspunkt i det som er godt for DIG. At turde sige fra og sige nej.

Når du får lært det, vil det føles rigtigt godt for dig. Det lover jeg dig. Jeg har set det så tit.

 

VÆR MOD DIG SELV, SOM DU ØNSKER AT VÆRE MOD ANDRE.

NÅR DU SIGER JA TIL ALLE ANDRE ENDER DU MED AT SIGE NEJ TIL DIG SELV.

Marianne Bunch
Psykoterapeut og forfatter
www.mariannebunch.dk

 

__________________________

Psykoterapeut Marianne Bunch
mindfulness-instruktør
socialpædagog
børnerådgiver
www.mariannebunch.dk
Tlf 30259333
mail: mariannebunch@gmail.com

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Undgå stress-symptomer. Kende dine grænser. Læs mere