psykoterapeut Marianne Bunch

Hvordan navigerer du i alle de gode råd om stress

Jeg vil gerne her give dig nogle overordnede råd / retningslinjer, som kan hjælpe dig med at navigere i de mange råd, du møder.

Det vrimler med gode råd, når vi åbner vores skærme.

Du skal bare ...........
Det kan virke helt overvældende og være næsten stressende i sig selv.
Der er jo ikke noget der er "bare".

Faren er at du lukker for det hele og slet ikke gør noget.
Eller du prøver at gøre det hele halvt.

Men hvordan navigerer du i det, hvis du har fået stress ?

Det er ikke helt lige meget, hvad du gør og hvornår.

1.

Allerførst skal du glemme alt hvad der hedder SKAL og BURDE.

Hvis du lige har fået stress, skal du gøre absolut ingenting.

Du skal have RO.

Du skal blive stille.

Har din krop reageret kraftigt skal du måske ligefrem lægge dig i sengen og "lege influenza" i 14 dage. Du er syg !!! Kroppen har brug for hvile. Den er overbelastet.

Er symptomerne ikke så slemme, behøver du ikke at lægge dig, men du skal stadig have ro.

Kig ud i luften

Se harmløse og sjove film, men begræns din skærmtid.

Gå stille rundt udenfor, måske en lille tur.

Men IKKE motion!

Kroppen må ikke belastes yderligere.

Forhold dig så lidt som muligt til noget som helst.

Det er fx ikke lige nu, du skal tænke på at lægge din kost om eller lignende.

 

At være i ro kan være rigtigt svært, hvis du har en familie, men gør det så godt som muligt.
Læg så meget ansvar fra dig, som du kan. Sænk standarden og serviceniveuaet.

2. 

Efter denne periode, når du kan mærke en lille bedring, så vil det være godt for dig at lave mindfulness / meditation / blid yoga.

Mindfulness er med til at reparere din hjerne og gør en masse gode ting for dig.

3. 

Og så skal du lidt efter lidt i gang med at finde ud af, hvad det er, der har presset og stresset dig.

Det  er meget vigtigt, for hvis du ikke får ændret på noget, havner du samme sted igen - med stress.

Du skal kigge på:

A.  Det ydre plan

og

B.  Det indre plan

 

A.Det ydre plan er:

 jobbet: opgaverne? chefen? kollegerne? arbejdstider? andet ?

 Privat : familieomstændigheder? bestemte personer? praktiske opgaver? økonomi? bolig? andet?

 Kig hele dit liv igennem og se hvad du kan sortere fra eller ændre på.

 Tag dig selv og det du mærker alvorligt.
 Begynd at øve dig på at dig nej og sige fra.

 

B. Det indre plan er:

Hvordan forholder du dig til dig selv og dine omgivelser?
Presser du og kritiserer du dig selv?

Eller taler du omsorgsfuldt og kærligt til dig selv?

Er du din egen bedste ven?

Kan du sætte grænser og sige fra, når noget er for meget for dig?

Tager du signalerne fra dig selv og din krop alvorligt?

Har du nok pauser gennem dagen og ugen.
Kan du bede om hjælp - og gør du det ?

Er der overskud på din energikonto ? d.v.s. bliv opmærksom på hvad der giver og tager energi i dit liv. Hvad der tærer og nærer.

Går du og grubler og bekymrer dig? (Der findes redskaber som kan hjælpe dig med at lade være).

Er der noget du går og slås med indeni dig selv ? det tager meget energi. Få hjælp til at slutte fred med det.

 

Når du har tænkt alle de ting igennem, ved du mere om hvilke råd, netop du kan bruge.

Kunsten er at du i den proces, du er i, skal lære dig selv at kende, og du skal blive opmærksom på DIT liv.
Dit liv skal være godt, så hvor er det, at du negligerer dig selv og finder dig i, at det ikke er godt.

Og så skal du vælge de redskaber ud, som du har brug for, og som passer til dig.

 

De redskaber, som jeg giver videre til dig og andre (bandt andet i min bog), det ved jeg er noget, som virker.

- Alle sammen.

Men du har ikke nødvendigvis brug for dem alle sammen. Du skal vælge ud fra den, du er og ud fra din livssituation. Og det gælder hver gang, du støder på et godt råd fra andre.
Hvis du styrter rundt, og tror du skal gøre det hele, så bliver det bare en ny stressfaktor. Nu skal du bare  "være god til" at blive af med stress.
Men du skal ikke VÆRE god til noget (du er allerede god nok). Du skal HAVE det godt.
Og det ved jeg, er det, du ønsker allermest. 

Og det meste af det her gælder i øvrigt også, hvis du ikke har stress. Det kan være godt indimellem at kigge på dig selv og dit liv, på denne måde.

Jeg ønsker for dig at du må reducere stress og have et godt iv.

Kærlig hilsnen

Mariannne Bunch
Psykoterapeut og mindfulnessinstruktør

Forfatter til bogen: 
"Bliv ven med dig selv - en vej ud af stress, depression og angst".

 

 

__________________________

Psykoterapeut Marianne Bunch
mindfulness-instruktør
socialpædagog
børnerådgiver
www.mariannebunch.dk
Tlf 30259333
mail: mariannebunch@gmail.com

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Får du stress af alle de gode råd?