psykoterapeut Marianne Bunch

Er dine tanker din herre eller din tjener?

De tanker, de tanker, der kører rundt i manegen med os.

Nogen er vi bevidste om og andre løber igennem helt ubevidst.

Mange mennesker fortæller mig om tankemylder og bekymringer, som de ikke kan stoppe. 

Jeg kender det selv. Synes tidligere at jeg havde alt for mange tanker og alt for mange bekymringer.
Men det er blevet meget bedre. Det kan godt lade sig gøre at ændre på. Men det kræver en vedvarende bevidsthed om, hvad du tænker på automatisk, hvad du egentlig ønsker at tænke på, og hvad du ønsker at tænke om det, du oplever.

Tanker er bare tanker.

Tankerne er ikke dig.

Tankerne er ikke sandheder.

Bare tanker, som kan være samlet op hvor som helst fra hvem som helst.

Tanker kommer i én automatisk strøm, hvis du ikke styrer dem. Du kan ikke bestemme om tankerne kommer ind i hovedet, men du kan bestemme, om du vil tænke videre på dem eller slippe dem. Og det kan godt være, at du skal gøre det igen og igen. Det er træningen. Efterhånden vil du se, at der kommer færre af de tanker, som du ikke ønsker.

Mindfulness

Hvis du sætter dig ned og laver mindfulness / mediterer, så vil du nok opleve, at hovedet er fuldt af tanker. Det får mange til at sige, at de ikke kan finde ud af det.

Men det er sådan, det er. Når vi bliver stille, bliver vi opmærksomme på alle tankerne. Det fortæller dig noget om, hvad der fylder inde i dig.

Når du laver mindfulness, skal du ikke slås med tankerne. Processen er, at du opdager, at der er tanker, og så lader du dem flyve forbi som hvide skyer på en blå himmel. Så kommer der sikkert flere tanker. Og du bliver ved med at gøre det samme. Ikke fordi det er forkert, men fordi det er dig der bestemmer, hvad der skal fylde dit hoved lige nu.

Du bliver herre i eget hus.

Tankerne er gode, når du skal tænke kreativt, løse problemer, organisere, diskutere. Man kan sige, at du bestiller en opgave, og tankerne er din tjener.
Helt anderledes, end når tankerne uhæmmet kommer til at styre dine følelser og handlinger, fordi du ikke opdager dem. Så kan tankerne blive din herre.
Mindfulness er en metode til at blive bevidst om, hvad der foregår og skridt for skridt begynde at ændre på det.

Bekymringsmodellen

Der er en anden metode, som er rigtig god at anvende på alle sine bekymringer.

Når du opdager, at hovedet er fuldt af bekymrede tanker (som regel om noget i fortiden eller fremtiden), så kan du stille følgende spørgsmål :

1. Er det noget, du kan gøre noget ved, så find ud af hvad og hvornår og slip tankerne.
2. Har du brug for hjælp, så find ud af hvem der kan hjælpe dig og hvornår, og slip tankerne.
3. Kan du ikke gøre noget ved det, så er det nyttesløst at gå og tænke på, så slip tankerne.

Du vil opdage at langt de fleste bekymringer er dem, du ikke kan gøre noget ved - og så er det jo nyttesløst at bekymre sig.
Det er let at sige - det ved jeg godt, men jeg håber, du kan se ideen. Det virker, hvis du øver dig.


Fx så kan der melde sig bekymringer om mine børn i mit hoved. A la "bare der ikke sker ham noget". Nogen gange kommer jeg ubevidst til at gå og tænke videre på de tanker, og det påvirker jo mine følelser. Så opdager jeg, at mit humør ændrer sig. Når jeg så bliver bevidst om tankerne, sender jeg dem væk og tænker på noget andet. Som regel er det nemlig ikke noget, jeg kan gøre noget ved. Det er selvfølgelig noget, jeg har øvet mig på.


Dine følelser fortæller dig, om du tænker på noget, som er godt eller skidt for dig. Og når du opdager det, bliver du i stand til at ændre det, og derved vil du opdage, at du langsomt får det meget bedre.
Det er selvfølgelig ikke noget, du ændrer fra den ene dag til den anden, men du KAN ændre det med træningen. Øve dig på at være der, hvor du er, og ikke i fortiden eller fremtiden.

De fleste bekymringer handler om noget, der allerede er sket og derfor fortid, eller som der måske vil ske - i fremtiden.
Det, som opstår i nu´et, kan du som regel handle på.

Og husk mens du øver dig at acceptere, at det er, som det er. Du går vejen, og det er det bedste, du kan.

Tænk godt om dig selv, mens du går vejen.

Vær din egen bedste ven - også i tankerne.

Kærlig hilsen
Marianne Bunch
psykoterapeut og mindfulnessinstruktør
forfatter til bogen: "Bliv ven med dig selv - en vej ud af stress, depression og angst".
www.mariannebunch.dk

 

__________________________

Psykoterapeut Marianne Bunch
mindfulness-instruktør
socialpædagog
børnerådgiver
www.mariannebunch.dk
Tlf 30259333
mail: mariannebunch@gmail.com

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Tanker - din herre eller din tjener? Læs mere