Psykoterapeut Lotte Palsteen

Hvis man ikke har sig selv med, kan man lige så godt blive hjemme

Hvor tit sidder du helt stille og bare lytter indad? 

Jeg møder mange mennesker i min praksis og på mine retreats, som er stressede eller rastløse. De er kede af deres job og føler sig konstant utilstrækkelige og ind imellem helt modløse. Der er ikke meget passion og glæde i deres liv længere. For nogen føles hverdagen nærmest som en kamp for at overleve.

Når jeg spørger dem om, hvad de drømmer om, ved de det ikke. De er kommet så langt væk fra sig selv, at de ikke længere kan mærke, hvad der egentlig giver dem glæde og energi.

Mange prøver at tænke positivt. Eller bruger mange timer på nettet og søger efter nyt job eller uddannelse.

Men hvis vi ikke kan mærke os selv, kan vi heller ikke vide, hvad vi egentlig ønsker. Vi kan ikke tænke os frem til det, hvis vi ikke samtidig har god kontakt til vores kerne.

“Hvis man ikke har sig selv med, kan man lige så godt blive hjemme.” Lars J. Sørensen

Ofte tror vi svarene er uden for os selv, men de skal findes indeni.

Giv slip på ønsket om forandring i en tid og skab i stedet rum til at finde tilbage til dig selv. 

Hav tillid til, at alting er, som det skal være lige nu. Giv slip på forestillingen om, hvordan dit liv burde være eller hvad du ville ønske. Hav tillid og tålmodighed.

Accepten er en forudsætning for forandringen. 

Forandringen sker først, når du fuldt ud accepterer dit liv, som det er.

Vær stille og lyt indad.

Sæt 15 min. af hver dag til at meditere. Mærk, hvad du sanser indeni. Fokusér på din vejrtrækning og lad tankerne passere. Mærk dine følelser med fuld accept og venlighed.

Gå lange ture i stilhed, hvor du øver dig på at sanse naturens indtryk uden at vurdere om du kan lide det eller ej og uden at flyde afsted i dine tanke-strømme om noget, der skete i fortiden eller bekymringer om fremtiden. 

Øv dig på at være mindfull, at være tilstede lige nu med fuld opmærksomhed.

Giv dig selv helt små pauser i løbet af dagen, gerne ude på toilettet, hvis der ikke er andre steder, og træk vejret dybt 5 gange, mens du mærker, hvordan du har det. Og hvad du end mærker, så ACCEPTER det. Kæmp ikke imod eller tving dig selv til at tænke positivt eller at skulle være glad, hvis du ikke er det. Bare mærk og vær med det, der er. Med accept og venlighed. Også selvom det er smertefuldt eller ubehageligt. Stop med at kæmpe imod dine følelser. Du vil opdage, at når først du giver slip på modstanden og mærker følelsen, så giver den meget hurtigere slip.

Lad vejrtrækningen være ankeret til at komme tilbage til dig selv.

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Accept - vær stille og lyt indad. Læs hvordan