Psykoterapeut Lotte Palsteen

Særligt sensitive - sådan overlever du Julen - guiden

December måned kan være ret så udfordrende -især hvis man er særligt sensitiv. Mange føler sig  ekstra pressede og mærker en utilstrækkelighedsfølelse, der bare vokser og vokser. Julemåneden er ofte lig med overstimulering i form af højt sukkerindtag, intense lugte i det offentlige rum, høje lyde, blinkende lys i byen, mange mennesker, skubben og masen i butikkerne, stressede og irritable mennesker, mange beslutninger og valg, der skal tages om gaveindkøb og jule-besøg, trætte børn og voksne, smertefulde barndomsfølelser, der vækkes og gamle familie-konflikter, der blusser op.

Heldigvis er julen også meget andet. Det er også en tid med mulighed for nærvær, gensyn med gamle venner og familie, gode barndomsminder, hygge, lækker mad, tid og afslapning. 

Den gode nyhed er, at du selv kan gøre meget for at undgå overstimulering, og at der ikke altid skal så meget til.

  • Sæt dig ned og skriv en plan, så du får overblik over alt det, du skal.
  • Sæt forventningerne ned til dig selv og prioriter det vigtigste. Uddeleger opgaverne i familien, så du ikke skal stå for det hele. Accepter, hvis det ikke lige bliver gjort på din måde.
  • Hvis du har mulighed for det, så sørg for at have dage uden aftaler. Skab rum til bare at være og se, hvad du har lyst til at lave.
  • Der er ikke noget, der hjælper så meget som en god nats søvn.                                               Sørg for at få din søvn, ellers kan det starte en spiral af negative tanker og tunge følelser.
  • Sørg for at få frisk luft. Gå lange ture. Husk løbesko eller gode vandrestøvler, så du kan løbe eller gå ture i juledagene.
  • Tag høretelefoner med og sørg for at downloade en meditations app, så du kan meditere, selvom du er afsted hjemmefra.
  • Giv dig selv små pauser f.eks på toilettet, hvor du lige kan sidde 5 min og fokusere på din vejrtrækning.
  • Tag en god bog med og tillad dig selv at trække dig lidt tilbage ind imellem.
  • Vær obs på din indre kritiske stemme og “tal” i stedet venligt og kærligt til dig selv, når du ikke lever op til dine forventninger. Bær over med dig selv. Find en god støttende sætning, du kan sige til dig selv, når den kritiske stemme får fat. F.eks “Jeg er god nok”, “Det skal nok gå” , “Det må de selv rode med” , “Det er ikke mit ansvar” , “Jeg er tilstrækkelig god nok” , “Jeg har tillid til, at alt er, som det skal være” 
  • Hvis du lider meget af skyld og dårlig samvittighed, så prøv bevist at slippe skylden og tænk, at du gør det bedste, du kan, og at det er godt nok.
  • Tænk over hvilken jul, du ønsker. Hvad skal der til for, at det bliver sådan. Hvad kan du selv gøre? Du kan ikke styre andres adfærd, men du kan sætte tydelige grænser for, hvad du vil være med til. Måske kan du bedre være den, du gerne vil være, hvis du korter besøgs-dagene ned. Eller laver en aftale med en god ven enten på en cafe i nærheden eller en telefonsamtale, når du er på længere julebesøg. 
  • Hvis der er dårlig stemning, så tillad dig selv at trække dig. Gå ind på et værelse og mediter, læs lidt i en bog eller gå en tur.
  • Hvis du bliver overvældet af gamle følelser fra barndommen f.eks. jalousi, svigt, savn og forkerthedsfølelse, så døm ikke dig selv. Forestil dig, du holder din indre lille pige eller dreng i hånden og anerkend de følelser, du mærker. Sæt ord på følelserne, tillad dem at være der og send dem kærlighed og omsorg. Mærk dem. Men uden, at de skal styre din adfærd. Mind dig selv kærligt om, at du ikke længere er et barn. Barndommen er forbi. Du er voksen nu og fri til at gøre, hvad du vil. Fri til at sige til og fra. Men hold dit indre barn i hånden imens.                                  

Jeg ønsker jer alle en fredfyldt jul både indeni og omkring jer <3 

Kærligst

Psykoterapeut MPF

Lotte Palsteen

www.lottepalsteen.dk

Dette blogindlæg blev udvalgt af Levlykkeligt's samarbejdspartner Magasinet Psykologi som vælger et nyt indlæg fra Levlykkeligt hver uge til deres facebook fanpage og et om måneden til deres trykte magasin. 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Særligt sensitive - sådan overlever du Julen. Læs mere