Psykoterapeut Kresten Kay

Bibelsk mindfulness - om Adam og Eva

Adam og Eva. Hvilke lykkelige mennesker. I Paradiset have, bonkammerater med Gud og ingen nævneværdige problemer. I hvert fald ikke indtil Slangen får Eva overtalt til at spise æblet fra kundskabens træ - og Adam som det pjok han er, spiser med. 

Kundskabens træ introducerer de to stakler for oplevelsen af rigtig og forkert, en oplevelse der ellers kun er Gud forundt. Væk er den indsigtsfulde indstilling hvor rigtig og forkert ikke eksisterer, ind kommer kategorier, bedømmelse og fordømmelse. Pludselig er det forkert at være nøgen, skammen indfinder sig og ikke længe efter bliver de to smidt ud af Paradisets have og ind i kategoriernes virkelighed - menneskets verden. Gud, i sin alfaderlige rolle, uddriver de to forhutlede skabninger og sender dem ind i de mentale konstruktioners mareridt. En smule for megen konsekvenspædagogik kunne man mene, men Gud er jo trods alt Gud - og hvem er jeg til at stille spørgsmålstegn ved hans pædagogik? 

Uskyldigheden er væk og uden ophør skal alt nu måles, vejes og bedømmes. Opmærksomheden krydres med en personliggjort opmærksomhed på egen formåen og indsats. Selvbevidsthed, kunne man sige. Alt sammen fordi Slangen fik placeret oplevelsen af rigtig og forkert i Adam og Eva. Således besudlet af vurderingernes vanvid, vandrer Adam og Eva ud i verden og starter menneskeheden. 

Drømmer de om at komme tilbage til Paradisets have? Ja - naturlivis, hvem gør ikke det? Hvem drømmer ikke om at leve et liv i balance og harmoni. Det pudsige er, at Paradisets have jo netop er karakteriseret ved en mangel på rigtig og forkert, måske endda opfattet som en rummelig og ikke fordømmende tilgang til omgivelserne. Paradisets have er mindfulness i bibelsk forstand. Opmærksomhed på verdenen som den er, uden fordømmelse og vurdering af oplevelsen. Bare oplevelsen i sig selv og kendskab til oplevelsens natur. 

Epoker efter - i nutiden. Adam og Eva er for længst døde og borte, men mennesket længes stadig efter harmoni og balance. Det tragiske er, at langt de fleste har glemt Slangen, men husker dens vederstyggelige gave af fordømmelse og vurdering. Så jagten efter Paradis bliver præget af selv samme der udelukker mennesket fra harmoni. Præget af rigtig og forkert. Denne vej er den rigtige til frelse, denne er forkert. Slangen formår stadig at overtale os til en daglig bid af æblet fra kundskabens træ. Og det er så lokkende at få andre til at spise med. 

Ved gudsjammerligt at knytte os til den rigtige vej, de rigtige meninger, den rigtige måde at leve på, fjerner vi os mere og mere fra en Paradisisk indstilling til livet. Til fordomsfri oplevelse og kendskab til tingenes natur. Når vi søger det rigtige paradis, undslipper Paradiset hele tiden vores opmærksomhed. 

Det vi søger, kan ikke findes på den måde vi søger. Jo mere vi fejler, des mere gemmer vi os i vurderingernes vildkrat. Jo mere pryder vi os med figenblade af rigtighed for at skjule vores nøgne angst. Indtil opmærksomhed på opmærksomheden indfinder sig. En indstilling hvor kundskaben ikke blegner, men hvor kundskaben kombineres med en fordomsfri, nysgerrig og - ja - paradisisk indstilling. Rigtig og forkert forbliver en praktisk indgang til hverdagen, men ikke styrende for udvikling og oplevelsen af virkeligheden og andre mennesker. 

Den klogeste mand i verden er vitterligt ham der ved, at han ikke ved noget. Se han har fundet Paradis og har snydt både Slangen og Gud. 

Alt godt

Kresten Kay, Psykoterapeut 

__________________________

Kresten Kay
Psykoterapeut MPF
www.krestenkay.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Amen!

Tak.

Kh.
HCA 

Kære HCA,

Må Guds fred være med dig ;-)

Kresten  

__________________________

Kresten Kay
Psykoterapeut MPF
www.krestenkay.dk

Bibelsk mindfulness - om Adam om Eva. Psykoterapeut Kresten Kay på Levlykkeligt.dk