Psykoterapeut København Katrine Boeck

Frustreret?

Har du også prøvet at blive frustreret, og at din frustration kan mærkes af dine omgivelser og/eller af dig selv? Så ved du nok, at det kan være meget belastende at gå rundt og være frustreret og irriteret på verden, dine kollegaer, chefen, børnene eller din partner – eller på dig selv.

Kender du så også til det, at stemningen forandres, og at du ikke mødes i din frustration eller irritation? Måske fordi du skælder ud, du kritiserer eller måske endda eksploderer? Føler du så dårlig samvittighed bagefter? 

Det kan også være, at du ALDRIG viser, at du er frustreret og irriteret. Så er du måske en af dem, der bider alt i dig.

Uanset hvilken udgave, du er, så har det konsekvenser for dig selv eller andre. For her er dybest set tale om vrede. Den vrede, som er et af menneskets grundfølelser, og som beskytter os. Så vi kan ikke undgå at have et forhold til vores vrede, uanset hvordan forholdet så bliver.

Det gode forhold opstår, når vi er klar over, at vi er vrede, og tør udtrykke den konstruktivt. Hvad mener jeg så med konstruktivt? En vrede, der er konstruktiv, formidles til verden som grænser. Man må gerne sige, at man er vred. Man må også gerne sige det med en fast stemme, der siger ordene langsomt og tydeligt, hvilket indikerer, at her er der tale om en grænse. Dine omgivelser vil langt hellere have, at du er tydelig i dine følelser, hvis du på samme tid kan være varm.

Hvad mener jeg så med varm? Varm skal ses i forhold til kold. Når du er varm, bliver du i kontakten. Er du kold, går du. Når du er varm, giver du udtryk for dine følelser stille og roligt, og deler detaljer omkring, hvad der gør dig vred. Og du tager ansvar. Du siger f.eks. ”Jeg er vred nu. Det der normalt gør mig vred er, at jeg ikke bliver hørt”. Så har du taget ansvar for din vrede, fordi du siger, at der er noget, der trigger den i dine omgivelser – altså ikke bare nu.

Og det kræver bevidsthed og at du arbejder med din vrede – også den vrede, du måske ikke tror, du indeholder. Undertrykker vi vores egen vrede, bliver vi til pleasere eller nikkedukker, der aldrig reagerer. Og det kan hverken din sjæl, psyke eller krop lide. Vrede er årsag til mange andre tilstande som depression, angst, stress, lavt selvværd mv. Men også kropslige tilstande kan skyldes vrede. Både dem, der har diagnoser i sundhedssystemet og dem, der ikke kan diagnosticeres, og som altså er psykosomatiske. Ja vrede kan sågar lamme kroppen på niveau med angst, der også kan optræde særdeles kropsligt. Så bag enhver form for angst kan der meget vel vise sig at være en undertrykt vrede, som så kommer i et forvrænget udtryk, fordi din psyke holdes nede.

Generelt kan det siges, at alle følelser, der holdes nede, kan forårsage stor ubalance. Derfor er det vigtigt at lære sine følelser at kende, og at kunne rumme dem og håndtere dem, når de opstår. I forhold til vrede hører jeg ofte – i min praksis som psykoterapeut – mine klienter sige at de ikke er vrede. Imens hopper og danser energien i min stol, fordi jeg nu må BÆRE den vrede, som klienten ikke vil bære og tage til sig. Når vi så undersøger det nærmere, viser det sig altid at der alligevel er vrede, men at den kan være svær at stå ved og vise andre. Måske man er vokset op i et hjem, hvor der aldrig var vrede og/eller man ikke talte og viste følelser. Hvor der måske i stedet var kulde, forklaringer og intellektuel forholden sig til alt og alle. Så er det klart, at ens vrede er sendt til Langbortistan, forvist til en skygge, som vi kan tillægge andre. De andre er vrede … ikke mig.

Det kan også være, at man er vokset op i et hjem, hvor der var alt for meget vrede i dens usunde udgave: aggression, åbenlys kritik, pres, uforudsigelighed, utilregnelighed mv. Så kan det være svært at have et naturligt forhold til sin egen vrede – eller andres for den sags skyld.

Men vreden har brug for, at vi bliver ven med den. For den er der, uanset om du sender den til Langbortistan eller frygter den, eller eksploderer, eller er frustreret i det små.

Vreden har så meget at give dig. Den er din styrke, din varme, din empati. Den passer på dig og sørger for dine behov. Hvis altså du er i balance med den.

 

Katrine Boeck

Psykoterapeut MPF, parterapeut, coach og forfatter

__________________________

Katrine Boeck, Psykoterapeut og parterapeut i København/Lyngby.
Læs mere på: http://coachcare.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter
Frustreret?