Sådan vender du negative tanker til positive

Det kræver både bevidsthed og øvelse at blive mere positiv, men resultaterne er det værd.

På mange måder kan man sammenligne vores hjerne med en computer. Den gør, hvad vi beder den om. Alt, hvad vi oplever, bliver kodet ind og kan hentes frem igen, når vi har brug for det. Både godt og skidt.

Hjernen har også en slags genveje, så det vi gør ofte, vil den automatisk hente frem først.

Men i modsætning til en computer, hvor du kan slette alt, kan du (under normale omstændigheder) ikke gøre det samme med din hukommelse i hjernen. Men du kan heldigvis overskrive gamle informationer med nye.

Det er en udbredt misforståelse, at man kan glemme noget negativt, der er sket engang. Det kan man ikke, men man kan ændre måden, man oplever det på.

Det, som hjernen sætter i gang, når vi tænker negativt, er at forsøge at finde beviser på, at det er sådan. På alle måder vil den lede efter dem. Det negative bliver dermed dit fokus. Og der bliver ikke meget plads til overs til noget positivt.

Hvis du for eksempel går og tænker på, at ”i morgen bliver en hård dag”, så vil alt, hvad der går dårligt den dag, have din opmærksomhed. Selvom der også sker mange gode ting, så bemærker du dem nærmest ikke, fordi din opmærksomhed er rettet mod det negative.

Samtidig sætter du en kædereaktion i gang, fordi en negativ tanke tiltrækker flere tanker og hændelser af samme slags. Så har dine tanker udviklet sig til en selvopfyldende profeti.

Med andre ord kan man sige, at du har fået dig en vane med at tænke negativt, da det jo som skrevet ligger i din ”programmering”. Det sker nærmest automatisk. Det er en god ting at vide, fordi vi ved, at vaner kan ændres. Og ofte hurtigere, end vi bilder os ind.

Måske har du prøvet at skifte til en ny bil, hvor bakgearet sad anderledes? Hvor du virkelig måtte tænke for at sætte det rigtigt i de første dage. Efter ikke mange dage havde du glemt alt om det igen. Så har du fået en ny vane, og dermed omprogrammeret din tænkning.


Hvordan erstatter jeg så de negative tanker med positive?

Det, du konkret kan gøre, er at øve dig i at erstatte de negative tanker med nogle positive. Ligesom med bakgearet skal du have ændret på vanen.

Du kan også prøve at lukke munden på den indre stemme, der taler, ved simpelthen at tænke ”stop”. Det kan ofte lykkes, men mange gange kravler de negative tanker stille og roligt frem igen.

Så hermed en øvelse, jeg selv har brugt og haft god erfaring med. Når jeg har valgt lige den, er det fordi, at én af udfordringerne ved gerne at ville fokusere mere positivt er, at vi ofte ikke har gjort os klart, hvad vi skal erstatte de negative tanker med (det var det med vanen).


ØVELSE:

 

  1. Tag et stykke A4-papir og del det op i to kolonner.

  2. Skriv ”Negative tanker” som overskrift i venstre kolonne.

    Derefter skriver du alle de negative tanker op, som du kan komme i tanke om, at du har eller har haft. Punkt for punkt.

    F.eks.:  Jeg hader mit job fordi.., min søn roder på sit værelse, min partner rører mig aldrig, min mave er for stor, jeg kommer aldrig ud, jeg duer ikke til noget, jeg har ingen penge.

  3. Skriv ”Positive tanker” som overskrift i højre kolonne.

    Gennemgå nu alle punkter fra venstre side, ét for ét, og vend dem om, eller find en positiv version. Du skriver det, du gerne vil have i stedet for, eller noget godt ved det, der er.

    I eksemplerne ovenover kunne det f.eks. være:
    Jeg er glad for mit job fordi.., min søn gør sig umage med at holde orden, min partner giver mig opmærksomhed med blomster og roser min påklædning, mine øjne er smukke, jeg har gode venner, jeg kan gå ud med, jeg er god til at skrive, tegne og lave budget, jeg har masser af rigdom i mit liv, jeg har en skøn lejlighed, spiser lækker mad, har dejlige børn osv.

  4. Klip papiret midt over og smid venstre kolonne ud.
    Den højre kolonne med de positive ting gemmer du. Det er din POSITIV-liste.

  5. Hæng POSITIV-listen op, for eksempel på dit køleskab. Den skal huske dig på, hvad du gerne vil fokusere på.


Hver gang, du kommer forbi listen, læser du punkterne. Og hver gang, du tænker én af tankerne fra negativ-siden, ser du på listen, og finder din positive version. Find gerne på endnu flere positive ting, når du er i situationen (kan du finde 5 mere eller 10?)

Samme metode kan du bruge i tankerne i løbet af dagen, Vend dem om, tænk på det modsatte, eller find noget positivt i stedet, og fokusér så på det.


Løser det mine problemer?

Øvelsen, som jeg har skrevet om, handler ikke om at løse problemerne på listen, men udelukkende om at skifte fokus.

Men!

Det rigtig gode ved at blive bedre til at fokusere positivt er, at mange problemer på forunderlig vis faktisk bliver løst ved det hen ad vejen.

Alle mennesker vil gerne have ros og positive udtalelser. Det motiverer dem meget mere til at opfylde dine ønsker, når du fortæller dem, hvad du gerne vil have, fremfor hvad du ikke vil have.

Og samtidig går du (og din hjerne) på jagt efter beviser på, at det nu er sådan, det er for dig. En ny kædereaktion er sat i gang, og der kommer mere og mere af det positive ind i dit liv.

Kærlig hilsen
Malouna

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Negative tanker til positive tanker. Sådan vender du rundt. Læs mere på Levlykkeligt.dk