Hvor længe kan du holde det ud?

Hvis du gør noget for at holde noget andet ud, så kan det være, du er i gang med en symptombehandling, fremfor at tage dig af det virkelige problem.


Den klassiske er, at man skal finde ud af, hvor hovedpinen kommer fra, fordi pillen kun hjælper midlertidigt, men ikke fjerner årsagen til, at hovedpinen opstod.

Men vi har også mange andre måder at "holde ud" på.

Når vi må gå til fysioterapeut, fordi vi får ondt i nakken af at spænde op over et job eller en kollega, vi ikke bryder os om.

Når vi tager en lille drink for at glemme for en stund, at vi ikke får levet vores drømme ud.

Når vi bedøver os selv med sukker, fordi vi er ensomme.

Når vi sidder i timer foran computeren, fordi vi har det dårligt i vores forhold og savner nærvær.

Når vi forsvinder ind i en anden verden i tv eller en bog, fordi virkeligheden er uudholdelig for os.

Når vi skruer op for musikken for at overdøve tanker, der fortæller os, hvad vi må gøre.

Når vi lader som om, vi hygger os til festen, fordi vi tør tage opgøret med familien.

Når vi lyver overfor os selv, fordi sandheden er ubærlig.

Når vi gør ting, gode eller ikke gode for os, som får os til at glemme noget andet for en stund, så holder vi ud.

Vi "hænger i neglene".


At holde ud holder ikke i længden   

Det er helt ok og et naturligt behov at stikke af fra det svære ind imellem. At få luft. At pause den lidt.

Men hvis det bliver til noget, vi gentager jævnligt, trækker vi os selv længere væk fra løsningen på det, der er det egentlige problem. Vi ender i et mønster, der bliver sværere og sværere at bryde. Og vi ender måske endda med at have fået dårlige vaner eller ligefrem misbrug oven i problemet. Eller være blevet fysisk dårlige og syge af hele tiden at holde ud.

Når man bliver ved med at holde ud, slider man sig selv op. Fordi man til sidst heller ikke kan holde sig selv ud. Det er et ødelæggende selvbedrag, som man har gjort sig selv til offer for.  

Det vigtige skridt

Der er mange måder at få løst problemer på, men det første og vigtigste skridt er at kunne se dem i øjnene. At erkende at man har noget, man skal have gjort noget ved.

Og det kan man måske få taget hul på ved at undersøge, om man gør nogle ting for at ”holde ud". Ved at være helt ærlig overfor sig selv. Det er ikke altid nemt, men det er en start.

Måske kan du prøve at tænke, at det handler om at ”holde af” i stedet?

At du holder så meget af dig selv, at du ikke vil byde dig selv at holde ud mere.
 
 
 
 
 
 
  

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
At holde ud, holder ikke. Psykoterapeut Charlotte Palm på Levlykkeligt.dk