Online psykolog hjælp og terapi Psykolog Kit Lisbeth Jensen

Stressforebyggelse

Stress opleves når vi over lang tid fornemmer en ubalanse mellem vore opgaver og muligheterne til at løse opgaverne på en tilfredstillende måde. Årsagen til ubalansen kan være dårlige fysiske rammer, tekniske forhindringer, kulturen på arbejdspladsen, for store krav fra ledelsen, manglende ledelsesmæssig støtte, eller at du ret og slet ikke får bruge det du er god på og brænder for.

Den aller største "stressforebyggeren" er at vi arbejder med det vi gerne vil arbejde med. Hvis du setter dig ned og skriver en liste over det du gerne vil gøre i dit arbejdsliv, enten indenfor der du er i dag, eller indenfor et fremtidig drømmejob så kommer der måske 10-15 ting på din liste. Se derefter på din liste, og reducer listen til fem ting. Ting du mærker du virkelig, virkelig vil holde på med. Se igen på din listen og reducer den til det ene du virkelig, virkelig, virkelig vil. Nå har du sandsynligvis fat i det der er dig på dit bedste. 

Når du er dig på dit bedste bruger du dine karakteristiske styrker, og når du sætter dine styrker i spil øger din trivsel og mentale robusthed. 

Mine topstyrker er kreativitet, nysgerrighed, ledelse, humor og mod. Jeg prøver at bruge styrkerne hver dag på forskellige måde, enten på mit arbejde eller i min fritid. Hvis du er nysgerrig på dine styrker kan du tage styrketesten på www.authentichappiness.org

Flow er også en stressforebygger. Flow er en tilstand hvor du glemmer tid og sted. Du gør noget du rigtig godt kan lige at gøre. Det du gør er akkurat passe udfordrende, hverken for vanskelig eller for nemt. Du får hele tiden feedback på om du er på ret vej eller ej. Du er helt fordybet, og først bagefter fornemmer du tilfredsheden og glæden. Oplever du flow på din arbejdsplads?

Brok er en glædestyv. Det betyder at gnavpotter og sure opstød spreder dårlige stemninger, og alt der ikke fungerer træder i forgrunden og bliver toneangivende. Jeg ved ikke hvordan det er med dig, men jeg bliver nemt smittet af misnøje, og skal arbejde for at holde fokus på det der rent faktisk fungerer. Det betyder ikke at der ikke skal være lov at klage og surmule. Det betyder bare at der skal være en balanse. På en arbeidsplads skal der helst være ratio 3:1. For hver gang der sættes fokus på det negative skal der tre positive ting får at opretholde en god balanse.

Jeg læste i avisen her forleden om en arbejdsplads der forlangte at medarbeiderne skulle smile og ytre sig på bestemte måder. Puha, de må have misforstået hvad positiv psykologi går ud på. 

Gode stemninger smitter. Er der plads til glæde og humor hos jer? Hvis ja, vil jeg si det forebygger stress. Gode stemninger skaber kreative og læringsparate mennesker. Det styrker vores immunforsvar og skaber grobund for succes. 

En realistisk optimisme forebygger stress. Vi tror på det her, vi brænder for det, vi støtter hinanden frem mod målet. Vi tåler modgang, og kommer op på hesten igen. Er det på den måden hos jer? Eller præges jeres hverdag av manglende tro på fremtiden, og manglende håb om forbedringer på den økonomiske bundlinjen.

Jeg har nu skrevet om nogle få elementer indenfor positiv psykolog som kan fungere stressforebyggende. Forebyggelse vil altid være at foretrække, og det er min overbevisning at mange arbejdspladser kan gøre rigtig meget for at tilrettelægge for medarbejderens trivsel og arbejdsglæde. Det at forebygge stress er ikke kun et individuelt ansvar, men i høj grad også ledelsens ansvar.

Hvad hvis du er et sted hvor du oplever stress og mistrivsel? Skal du holde ud, prøve at ændre betingelsene, eller finde dig noget andet at gøre? Måske, kommer svaret når du finder dig på dit bedste? 

Bedste hilsener

Psykolog Kit Jensen

 

__________________________

 Kit Lisbeth Jensen, Psykolog med speciale i Klinisk Psykologi

Læs mere her: https://www.psykologonline.net/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stressforebyggelse. Kan vi forebygge stress? Positiv psykologi fortæller hvordan. Læs Psykolog Kit Jensen på Levlykkeligt.dk