Psykolog i København Camilla Bruun

SKAM - bryd tabuet og bliv fri

SKAM – en norsk ungdomsserie er populær for tiden. Den belyser skarpt, hvor meget følelsen skam fylder, hvor mange følelser der er på banen, når vi danner venskaber, fællesskaber og kærlighedsforhold. Hvor stærkt, smukt, forunderligt og sårbart det er at holde af og blive holdt af. Hvor meget der er på spil.

SKAM ER EN AF DE MEST TABUBELAGTE FØLELSER. Når vi bryder tabuet, når vi anerkender følelsen, står ved den og taler åbent om den, sætter vi en masse energi fri. Skam er et evigt tema gennem hele livet, og vi kan spejle os i seriens karakterer, også som voksne.

I serien ser vi en gruppe af unge mennesker, som hjælper hinanden gennem skammen. Når de føler sig forkerte, afviste, udenfor, utilstrækkelige, svigtede, og får lyst til at trække sig ud af fællesskabet og isolere sig, gå i hundene eller gemme sig i en spiseforstyrrelse, rækker de ud efter hinanden. Der er et vigtigt budskab om at skammen er noget, vi alle sammen kender til. Der er også et vigtigt budskad om, at kritiske tanker, der siger, at vi ikke hører til eller er gode nok til fællesskabet, ikke har ret. Vi skal ikke lade skammen isolere os og nedbryde os, men række ud efter hinanden, også når vi føler os allermest umulige, uduelige og ubrugelige.

For det er det, som skammen siger: at du ikke er værdig til fællesskabet. Den har aldrig ret.

VI ER ALTID VÆRDIGE TIL FÆLLESSKAB OG KÆRLIGHED, også når skammen raser.  

Følelsen skam, har længe været ”sat i skammekrogen”. Vi har ikke ville kendes ved den, vi skjuler den for hinanden og for os selv. Vi siger, at den er destruktiv. Det hjælper dog ikke at udnævne en følelse til at være destruktiv. Det går den ikke væk af. Tværtimod. Det du slås mod i dig selv, slår igen. Det er de følelser vi ikke accepterer – som vi bekæmper i os selv, som skaber flest problemer for os.

SKAMFØLELSEN ER FØRST OG FREMMEST MENNESKELIG, vi kender den alle sammen, og den er sårbar. Følelsen har brug for det samme, som vi selv har brug for:  kærlighed, ømhed, accept, anerkendelse, respekt, omsorg, forståelse. Først når vi tilbyder smertefulde følelser kærlighed falder de til ro.

Det er dejligt at have venner, der rækker ud og hjælper os gennem skammen, men det er ikke alle, som har det. Og vennerne kan ikke altid være der. Desuden kan det føles umuligt at lukke nogen ind, når man føler sig allermest overvældet af skam.

En god nyhed er, at man også kan gøre meget selv. Du kan selv lære at slippe skammen ud af skammekrogen ved selv at anerkende den, når den er på besøg, uden dog at tro på de historier den fortæller om, at du ikke er noget værd. Du kan lære ikke at skamme dig, over at skamme dig.

Det er en kunst, som du kan lære med mindfulness. Når skammen er på besøg, opstår der på den ene side kritiske tanker om dig selv og dit liv, og på den anden side opstår der nogle sansefornemmelser. Skammen, opstår i forskellige grader, den kan føles som alt fra en lille gnist til en stor skovbrand. Den kan oplevelse som fx varme i ansigtet, knugen i halsen, spænding i skuldrene og kæberne, tyngde i kroppen, kvalme, hurtigere puls, en varm sitren og snurren i kroppen. Nogle af fornemmelserne opleves ubehagelige, men mange af dem, er, når du mærker nærmere efter, faktisk bare fornemmelser af liv i kroppen. Hvis du spørger dig selv, hvor smertefulde de er på en skala fra 1-10, vil du opdage, at de ikke er så smertefulde igen. At du faktisk godt kan holde ud af være sammen med dem. Det er, når du tror på dine tanker, om ikke at være ok, at du føler, at du ikke er ok. Lige nu er realiteten, at du er ok, hvis du mærker efter. Der er så meget der støtter dig i ethvert nu, hvis du mærker efter. Din vejrtrækning, dit hjerte og din krops 70 trillioner af celler samarbejder om at holde dig i live, uden at behøve en eneste tanke fra dig.

NÅR MAN FØLER SIG UDE AF SIG SELV AF SKAM, eller overmandet af skam, gælder om at lade være med at dyrke de selvkritiske tanker oppe i hovedet og i stedet flytte fokus til kroppen. Kom hjem til dig selv, ved at blive opmærksom på, hvad du sanser i kroppen, og træk vejret, sammen med det du mærker. Nede i fornemmelserne i kroppen, kan du opdage at skammen bare er nogle fornemmelser, der konstant forandrer sig, kommer og går. Fornemmelser som ikke er farlige, men som er modtagelige overfor din venlige, kærlige, nærværende opmærksomhed. Her kan du opdage den tryghed, som findes i nuet og i dig selv. Selv om nogle fornemmelser føles ubehagelige, er de dybest set bare fornemmelser af liv i kroppen, der konstant er i forandring.

SÅDAN BLIVER DU FRI. Sådan bliver du større og stærkere end skammen, sådan heler du den, og lærer ikke at lade den styre dig eller definere, den du er. Sæt skammen fri ved at anerkende den og adressere den, når den er på besøg, uden dog at tro på de historier, den fortæller om, at du ikke er noget værd.

Kh Psykolog Camilla Bruun

Lær mere om Skam og mindfulness her:

Skam og ubetinget kærlighed

Skam og mindfulness

Sådan helbreder du dine følelser

__________________________

Camilla Bruun, psykolog i København K
Læs mere på: http://elskdigselv.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
SKAM - bryd tabuet og bliv fri med mindfulness. Læs mere