Psykolog i København Camilla Bruun

To redskaber til at finde styrke og ro i Coronakrisen

Mindfulness i coronakrisen – sådan beroliger du dit nervesystem

1. Kom ud af tankerne

Vi har en tendens til at være for meget oppe i hovedet, fanget af ”story-land”, hvor vi fortæller os selv historier om livet og om fremtiden. Det giver stress. 

Det er særligt udtalt i en tid som denne, hvor vi konstant hører fortællinger, om en verden der ramler sammen. Vi oplever et kontroltab. Vores liv er gennemgribende forandret på kort tid, og vi aner ikke, hvad fremtiden bringer.

Vores automatiske reaktion på kontroltab er at forsøge at regne ud, forstå, planlægge og være på forkant med tingene ”oppe i hovedet”. Men der er ikke meget ro og glæde deroppe i hovedet. Vi farer vild i tanker om fortiden og fremtiden. 

Træn dig selv i at komme tilbage til nuet. Kom ned i kroppen. Din krop kan kun være i nuet. Kroppen er din direkte forbindelseslinje til nuet. Træk vejret.

Tag nogle lange dybe vejrtrækninger. Ånd ind mens du tæller til fire og pust ud mens du tæller til seks. Lange udåndinger beroliger nervesystemet.

Forbind dig så med nuet. Hvordan mærker du, at du er i live lige nu? Hvordan er temperaturen, der, hvor du befinder dig? Er dine hænder varme eller kolde? Hvilke lyde er her lige nu? Hvordan falder lyset lige nu? Udforsk dine sanseoplevelser. De kan kun være her og nu.

Krisen kortslutter vores tendens til at skubbe lykken ud i fremtiden. Vi kan ikke planlægge lykken, fordi fremtiden er uklar. Vi kan ikke længere bilde os selv ind, at når bare lige vi får ferie, får flere penge eller får styr på vores liv, så bliver det hele bedre.

Vi har kun nuet tilbage at søge tilflugt i. Men det er en god ting, for glæden og roen har aldrig boet andre steder end i nuet. Dette er en tid, hvor vi kan vågne op til den lykke, der bor i nuet.

Mindfulnesslæreren Stephen Levine har sagt: “Må du være så heldig, at du støder på et problem, som du ikke kan løse”. Heldig fordi, at når vi ikke kan løse et problem, er vi tvunget til at stoppe op, være og opdage den rigdom, der findes her og nu.   

Bliv i nuet. Lad være md at forestille dig ting, som endnu ikke er sket. Kom ud af hovedet og ned i kroppen.

Nu hvor vi ikke kan storme ud til diverse aktiviteter, har vi mulighed for virkelig at lære at hvile i os selv - i det nu, som dybest set er vores hjem.

2. Accepter dine følelser

Jo mere du kan acceptere en situation, jo flere ressourcer har du til rådighed til at forbedre den. Det er paradokset i mindfulness.  

Lige nu, kan du så give livet lov til at være, som det er? Bare i et øjeblik?

Hvis du svarer ja, vil du formentlig mærke en vis ro. Det er også okay, hvis du svarer nej. Du har gode grunde til at svare nej. Se om du kan acceptere din modstand mod situationen. Kan du acceptere, at du ikke kan acceptere situationen? Bare i et øjeblik.

Så snart, der er noget, du kan acceptere, kommer der noget ro.

Det gælder også for vores følelsesliv. De fleste af os møder svære følelser i os selv disse dage. Det kan være angst, afmagt, usikkerhed, uvished, forvirring, ensomhed, fortvivlelse eller håbløshed. Vi kan føle os fanget og opgivende.

Det er menneskelige følelser. Det er følelser som tilhører os alle sammen. Vi kan anskue denne tid som en mulighed for at slutte fred med disse sider af os selv. 

Følelserne har brug for accept. De siger dog ikke nødvendigvis sandheden om situationen. Fordi du føler håbløshed, betyder det ikke, at situationen reelt er håbløs. Håbløshed er en tilstand, ikke en sandhed.

”Du er himlen, resten er bare vejret” siger man indenfor mindfulness. Dine følelser og tanker kommer og går og forandrer sig, som vejret på himlen. Men den du dybest set er, er som himlen. Rummelig og uforanderlig. Himlen har ikke noget problem med stormvejr.

På samme måde kan du give dine følelser lov til at være så stormfulde, som de er, uden at du identificerer dig med dem. Uden at de fylder det hele. Håbløshed og frygt er en storm på himlen, som kommer og går.

Du har en følelse.  Du er ikke dine følelser. Du er større end dine følelser. Du er den, der kan rumme dine følelser. Du oplever frygt, du er ikke frygten.

I kriser kan vi ikke lige få de svære følelser til at gå væk. Jo mere vi prøver, jo værre bliver det. Hvis vi ikke må være bange, bliver vi bange for at være bange og så er problemet forstærket.

Ligesom hvis jeg siger, at du ikke må tænke på en lyserød elefant. Det kan ikke lade sig gøre. Du vil automatisk tænke på det, du ikke må tænke på.

Vi har opdaget inden for psykologien, at de tanker og følelser du bekæmper, forstærker du automatisk. Derfor gælder det om at gøre det modsatte og prøve at acceptere dine følelser.

Følelserne har brug for accept, forståelse og kærlighed for at falde til ro. Se eventuelt en guide til at finde ro i dit følelsesliv. Klik her: Sådan heler du dine følelser.

Kh psykolog, Camilla Bruun

Jeg har tilbud på online-samtaler for sidens brugere. En samtale, der normalt koster 950 kr, koster lige nu 600 kr. Vi bruger en sikker krypteret videoplatform, anbefalet af dansk psykologforening. Skriv eller ring på 21183436, mail@camillabruun.dk

__________________________

Camilla Bruun, psykolog i København K
Læs mere på: http://elskdigselv.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Coronakrisen sådan får du ro og styrke. Læs mere