Psykolog i København Camilla Bruun

Overstimulering - særligt sensitive menneskers akilleshæl

Hvad gør du, når det hele er for meget?

Følsomme mennesker oplever livet stærkt. Det er en gave. Udfordringen er, at fordi man indoptager flere indtryk fra omverden, bliver man hurtigere fyldt op og mæt af oplevelser. Det er vanskeligt at navigere i. I behovet for at høre til og passe ind i fællesskabets normer, føler sensitive sig ofte presset til at blive ved længere, hurtigere og oftere, end godt er, med det resultat – at man bliver overvældet, det hele bliver for meget. Man bliver overstimuleret, hvilket kan ses som en form for stress. Nervesystemet får mere ind, end det kan nå at bearbejde.  

Siden forskeren Elaine Aaron skrev om det sensitive personlighedstræk i 1990’erne er der kommet øget opmærksomhed omkring både værdien af at være følsom og tendensen til at blive overstimuleret.

Følsomme mennesker er blevet opmærksomme på at indrette deres liv med respekt for følsomheden, hvor man forsøger at undgå overstimulering. Det er et rigtigt vigtigt tiltag, at lytte til sine egne grænser og ikke presse sig selv for hårdt, bl.a. når man tænker på hvor mange mennesker, som går ned med stress i vores samfund. 

I praksis er det dog umuligt at undgå overstimulering fuldstændigt. Ligesom at vejret sjældent er lige præcis, som vi ønsker det - det føles ofte lidt for koldt eller lidt for varmt - så er det stort set umuligt at ramme det optimale stimuleringsniveau hele tiden. Vi er alle sammen både overstimulerede og understimulerede til tider. Selvom overstimulering føles ubehageligt, og det anbefales at reducere indtryk fra omverden, er det ikke farligt at opleve i sig selv.

Jeg møder af og til sensitive mennesker i min praksis, som er blevet så bange for at blive overstimulerede, så det opleves som et fængsel, hvor man ikke tør at leve livet, af frygt for at blive overvældet af det.

Et godt råd ved overstimulering er, at reducere indtryk fra omverden og søge ro, men samtidig berolige dig selv. Du er ikke ved at dø, det er ikke farligt, og de ubehagelige fornemmelser varer ikke ved, de bliver ikke ved med at være der, de går væk igen.

Mindfulness - når det hele bliver for meget.

Mange af os ender foran netflix med slik og kager, som en måde at dulme følelsen af at være overvældet på. Det er også ok. Men der findes også en anden måde at finde ro og tryghed på, som vi kan øve os i.

I stedet for at dulme eller forsøge at ignorere den ubehagelige tilstand, har vi i den vestlige psykologi fået øjnene op for, at vores egen opmærksomhed kan helbrede. Når vi møder smerte og ubehag med venlig, bevidst opmærksomhed – kan der ske en magisk forvandling. Det er det, som mindfulness går ud på. 

Ofte mærker vi ubehaget ved overstimulering ved, at energien cirkulerer hurtigt i kroppen, samtidig med at noget af muskelpanseret i kroppen spænder op. Vi holder vejrtrækningen tilbage, hjernen kører på højtryk, og vi kan føle, at vi mister overblikket. Kroppen føles beboet af et virvar af fornemmelser.

Det er en indre bølgegang, som du med mindfulness kan lære at flyde med på, i stedet for at ”stivne”, låse og spænde i musklerne, i et forsøg på at kontrollere den. Du kan lukke livet ind, i stedet for at lukke det ude. Jo mere du kan give slip og slappe af, jo hurtigere falder dit nervesystem til ro.

Sådan kan mindfulness forvandle overstimulering: 

”Selvom jeg er blevet god til at leve i balance med mig selv, bliver jeg stadig af og til overstimuleret. Det er uundgåeligt i vores hurtige verden. Jeg har dog også opdaget, hvordan jeg hurtigt finder balancen igen, når jeg bliver overstimuleret. Det gør jeg gennem mindfulness. Jeg har praktisereret mindfulness i en del år nu, og er blevet så god til at møde min oplevelse med nærvær, i stedet for at bekæmpe den, at jeg ofte kan vende oplevelsen af overstimulering fra en negativ oplevelse til en oplevelse hvor jeg kommer i kontakt med livet i min krop og styrken i mit eget nærvær.   

Som barn mødte jeg ikke forståelse, når jeg blev overstimuleret, og jeg lærte ikke hvordan jeg kunne finde ro i denne oplevelse. Så jeg lærte at gøre modstand mod oplevelsen ved at dulme mine følelser med slik og kager og dagdrømmeri og jeg spændte i musklerne og holdt vejret i et forsøg på at få kontrol over kroppen. Det trak mig dog væk fra livet, og desperationen ulmede blot videre under de spændte muskler. 

I dag er min første reaktion stadig at gøre modstand mod oplevelsen af overstimulering, men det opdager jeg hurtigt, og så retter jeg straks venlig opmærksomhed mod modstanden. Det gør at de låste muskler langsomt åbner op og giver slip, og giver plads til at jeg kan mærke selve energien i oplevelsen af overstimulering klart og tydeligt. For mig føles denne energi ofte som en livfuld energi gennem min krop, som faktisk ikke er så ubehagelig når jeg trækker vejret regelmæssigt og afslapper musklerne. 

Hver gang modstanden tager til igen – som muskler der låser eller bekymrede tanker -  ser jeg opmærksomt og venligt på modstanden, indstiller mig på bare at være sammen med den, uden at forandre noget ved den og den falder til ro. Det betyder, at jeg falder til ro, og ubehaget ved at være overstimuleret aftager gang på gang. 

I denne tilstand opdager jeg, hvor meget oplevelsen af overstimulering forandrer sig hele tiden, hvordan fornemmelserne kommer og går og bevæger sig fra et område til et andet. Jeg ser hvordan tanker, modstand, fornemmelser og følelser kommer og går, og jeg ser, at tilstanden af overstimulering ikke er en ”stor, farlig, solid tilstand” som varer ved, men er en proces, en bevægelse i kroppen, som skyller ind over mig og trækker sig væk igen som bølger. Jeg kan rumme den i min åbne bevidsthed. 

Det at mærke den levende energi i kroppen, giver mig følelsen af at være lyslevende i livet lige nu. Som jeg følger energien rundt i kroppen mærker jeg af og til små udbrud af glæde og ny energi. Jeg hviler i livsenergien i kroppen, og der er en glæde knyttet til at være med livsenergien i kroppen i stedet for at forsøge at bekæmpe den”

  - Lea, 54 år. 

Denne beretning stammer fra en person, som har stor erfaring med mindfulness, og er et eksempel på hvordan det kan opleves, når man føler sig fortrolig med tilgangen. Har du lyst til at øve dig i denne tilgang, kan du bl.a. købe denne guidede mindfulness lydfil, som er skræddersyet til at hjælpe ved overstimulering: Klik her: Lydfil - overstimulering

Kh psykolog, Camilla Bruun

NB: Læs flere af Camilla's populære blogindlæg ved at klikke lige her: Camilla Bruun's blog på Levlykkeligt.dk

 

Dette blogindlæg er udvalgt af Magasinet Psykologi som vælger et nyt indlæg fra Levlykkeligt hver uge til deres facebook fanpage og et om måneden til deres trykte magasin. 

 

__________________________

Camilla Bruun, psykolog i København K
Læs mere på: http://elskdigselv.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Mindfulness og Særligt Sensitive - sådan håndterer du overstimulering på. Læs mere