Psykolog i København Camilla Bruun

Lavt selvværd - sådan genkender du det

Lavt selvværd, følelsen af ikke at være god nok, kommer til udtryk på disse områder i dit liv:

  • I forhold til kompetencer. Hvor man oplever, at man ikke kan finde ud af noget, som man synes, man burde være god til.
  • I forhold til ens krop. Hvor man fx synes, at man ikke er slank nok, stærk eller smuk nok.

  • I forhold til ens identitet. Man oplever, at man på en eller anden måde er den forkerte type af person. Det kan være ens køn, ens alder, eller ens personlighed, som man føler, er forkert. Man tænker fx, at man er for stille, for følsom, eller at man er ”for meget”.

  • I relationer til andre mennesker, hvor man har en oplevelse af, at man kun vil blive accepteret eller elsket hvis man lever op til bestemte krav eller forventninger. Kun hvis jeg lever op til nogle bestemte idealer vil jeg blive elsket. Man føler ikke at det er nok, bare at være sig selv.

Selvtillid og selvværd er ikke det samme. Der er forskel på disse to størrelser. Selvtillid handler om ydre kvalifikationer, det du kan præstere og vise udadtil.

Hvor selvværd handler om din oplevelse af grundlæggende at være værdifuld som menneske, uanset hvad du for tiden kan præstere. Uanset hvor populær, dygtig, succesfuld og smuk, du for tiden er i den ydre verden.

Du kan godt have høj selvtillid og lavt selvværd. Ofte kompenserer vi for følelsen af lavt selvværd, ved at forsøge at blive dygtige og smukke i den ydre verden. Vi prøver at slippe væk fra følelsen af ikke at være god nok, ved at forandre og forbedre os selv.

”Hvis jeg nu når min idealvægt”, eller ”hvis jeg præsterer perfekt og ikke laver nogle fejl”, ”hvis jeg gør alle glade, lever op til alles forventninger, så alle godt kan lide mig”….”så vil jeg måske få det godt med mig selv”, tænker vi.

Ofte, når vi går ned med stress, er vi drevet af denne ”mindreværdsmotor”, hvor vi knokler så hårdt for at præstere og leve op til andres forventninger, i håb om at få det godt med os selv, at vi til sidst går ned med stress.

Med de nyeste redskaber indenfor kognitiv terapi og mindfulness kan du bryde den onde cirkel og kurere lavt selvværd. Du kan lære at holde af dig selv, præcis som du er. Du kan lære at møde og hele oplevelsen af lavt selvværd i dig selv, så den ikke styrer dig længere.  

Selvværdskursus i det nye år: Selvværd og mindfulness   

Kh psykolog, Camilla Bruun

 

__________________________

Camilla Bruun, psykolog i København K
Læs mere på: http://elskdigselv.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Lavt selvværd, sådan genkender du det, det kommer til udtryk på disse områder af dit liv. Mindfulness og Mindreværdsmotoren