Psykolog i København Camilla Bruun

Udbrændthed og stress, sådan bygger du dig selv op igen

Føler du dig ofte træt? Hvor fysisk eller følelsesmæssigt udmattet er du? Hvor tit tænker du "nu kan jeg ikke klare mere"? Føler du dig udkørt, når din arbejdsdag er slut? Har du overskud til at være sammen med familie og venner i fritiden?  
 
Disse er nogle af de spørgsmål, du skal forholde dig til, når du testes for udbrændthed. 
 
Har du stærke symptomer på udbrændthed, er det vigtigt at søge hjælp til at komme ud af den belastende situation eller de omstændigheder, som udmatter dig. Når man føler sig helt udkørt, har man ofte ikke overskud til selv at se vejen ud. 
 
Vejen ud kan opdeles i tre punkter:
 
1) Fjern dig fra situationen.
2) Hvil dig, eller lær at hvile dig.
3) Opdag hvad det er for en motivation, hvad det er for nogle mønstre eller følelser, der har drevet dig ud i stress, så du kan vokse af situationen, og undgå at det sker igen.

Ofte har man for længe været viklet ind i et net af ansvar, forpligtelser og andres forventninger, hvor man har mistet sine egne behov og sin egen trivsel af syne. At skulle vikle sig ud igen af dette net, kan føles uoverskueligt, når man ikke har mere energi tilbage. Mange har derfor brug for konkret og praktisk hjælp til at sige fra og fjerne sig fra situationen.
 
Ved arbejdsrelateret udbrændthed og stress har arbejdspladsen ofte et stort ansvar. Desværre ser man tit, at arbejdspladsen ikke er villig til at tage ansvaret på sig og skride til handling. Så må man tage sagen i egne hænder.
 
Mange stressramte ved godt, at de skal ud af et arbejdsmiljø, som ikke er sundt for dem, men dårlig samvittighed, skam og skyldfølelse blokerer for, at de kan tage de nødvendige skridt og sætte sig selv først. Jeg har hørt mange stressramte sige: "Jeg kan ikke svigte...", "Nu har jeg lige sagt ja til at tage ekstra vagter, så kan jeg ikke bakke ud" eller "der er i forvejen så mange sygemeldinger, hvad skal arbejdspladsen gøre uden mig", "hvis jeg melder mig syg, skal de andre tage mine arbejdsopgaver", eller "Jeg er svag, hvis jeg melder mig syg, jeg vil ikke give op på den måde".
 
Man prøver så ofte at afvikle opgaver, arbejde hurtigere og hårdere, i håb om at man så vil føle sig berettiget til en pause. Man vil gere have god samvittighed, før man lægger sig ned og hviler sig, tager lidt fri eller evt. sygemelder sig. Man leder efter følelsen af, at man har klaret sig godt, at man har mestret eller afsluttet sit arbejde. Det er en blindgyde. Den følelse, den gode samvittighed, optræder måske aldrig, og hvis den gør, er man måske dejset om i mellemtiden.
 
Så tag fri eller meld dig syg "sammen med" den dårlige samvittighed og arbejd mentalt med den dårlige samvittighed hjemmefra. Lad være med at vente på at trække dig ud af en belastende situation, til du har god samvittighed eller til, at det føles godt at tage fri eller melde dig syg. 
 
Det næste du skal gøre er at sørge for at få hvile. Hvis det er svært, så skal du lære at hvile. Det kan være vanskeligt, når dine følelser og tanker er i oprør. Men du kan lære at hvile dig sammen med det indre oprør. Giv det lov til at være der. Lær at være sammen med det. Det vil få oprøret til at falde til ro. Lær at trække vejret ned i maven og lær mindfulness. Dette gælder også, hvis udbrændtheden ikke er arbejdsrelateret men er af mere personlig karakter.
 
Mindfulness handler om at hvile og om at være. Når man har stress og er udbrændt, så har man typisk været i handle-modus alt for længe. Man har været for lidt i værens-modus. Det betyder, at du har ordnet, fikset, forbedret, problemløst, handlet, arbejdet, forsøgt at opnå og undgå - alt for meget. Og du har været, nydt, sanset, mærket, betragtet, hørt, smagt, duftet og værdsat for lidt. For meget har drejet sig om at arbejde på livet og løse opgaver, og for lidt har handlet om bare at være tilstede, slappe af og opleve det liv, som er dit. 
 
Du skal ud af handle-modus og ind i værens-modus. Det gør du ved at fokusere på dine sanser. Kig på blomster, smag på kager, dvæl ved følelsen af varmt vand på kroppen, se grenene bevæge sig i vinden, se skyerne passere på himlen, læg mærke til hvordan det føles at være i live. Hvordan mærker du fx, at du er i live lige nu? Dvæl ved lyden af dit barns latter, udtrykket i din elskedes øjne, læg mærke til din vejrtrækning, temperaturen i dine hænder og i dine fødder. Kom tilbage til følelsen af at være i live, det er en værdifuld følelse. 

Du behøver ikke at kæmpe for at få værdi. Du har allerede værdi, bare fordi du er i live. Det er trygt at give slip, livet har dig.

Mange oplever, at det er hjælpsomt at lytte til mindfulnessvejledninger. Især det som kaldes "bodyscan" meditation er gavnligt ved udbrændthed. Opmærksomheden kommer nemlig her ned i kroppen og ind i sanserne, og man styrker sin evne til at lytte til kroppen.

Du kan evt. købe en kort vejledning her: downloads/daglig-mindfullness/

På et tidspunkt får mange brug for en dybere undersøgelse af, hvad der skabte stressen. Det kan sagtens dreje sig om et umuligt arbejdsmiljø, eller andre vanskelige ydre omstændigheder, men ofte er der også læringspunkter for det enkelte individ. Hvordan kan du sige fra en anden gang og lytte mere til din krop? Er der nogle følelser, du flygter fra gennem at overaktivere dig selv? Præsterer du evt. for meget for at kompensere for en følelse af utilstrækkelighed eller mindreværd?

Det kan føles så smertefuldt og skræmmende at miste sin energi og sine kræfter. Pludselig er man sat ud af spillet. Det kan føles som om man befinder sig i et ingenmandsland, et tomrum eller vakuum. Der er ofte ikke så stor forståelse fra omgivelserne. Mange tror fejlagtigt, at man jo bare skal op på hesten igen, motionere noget mere og lignende. Andre igen, selv fagfolk, tolker symptomerne som tegn på depression. Det er dog ikke tilfældet. Det betyder meget, at få den rette hjælp af nogle, der ved hvad udbrændthed er, og som kan give dig en følelse af håb og tillid til situationen.  

Det kan føles som verdens undergang at være helt eller nær ved udbrændt. I virkeligheden er det en ny begyndelse. Det er et godt udgangspunkt for at skabe et nyt og mere bæredygtigt fundament i dit liv. Man har mulighed for at basere sit liv på nye, sundere vaner. Når man har bygget sig selv op igen, oplever mange at deres livskvalitet bliver bedre end den tidligere har været. Man lærer at være tilstede for sig selv, sine medmennesker og sit liv på en ny mere glædesfyldt og helhjertet måde.

Kh Psykolog, Camilla Bruun

Læs mere om udbrændthed ved at klikke på tekstlinks lige herunder: 

Det er, når vi er dødmotiverede, at vi brænder ud

Tør du give op inden du brænder ud?

Dette blogindlæg blev udvalgt af Levlykkeligt's samarbejdspartner Magasinet Psykologi som vælger et nyt indlæg fra Levlykkeligt hver uge til deres facebook fanpage og et om måneden til deres trykte magasin.  

 
 
 
   

__________________________

Camilla Bruun, psykolog i København K
Læs mere på: http://elskdigselv.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Udbrændthed og stress, sådan bygger du dig selv op. Læs mere