Psykolog i København Camilla Bruun

Helbred dine følelser

Der er kommet en ny metode til at helbrede smertefulde følelser. Denne teknik er, bl.a. via mindfulness-metoden, i fuld gang med at forandre vores vestlige psykologi. Den bygger på det paradoks, at når du virkelig kan acceptere en vanskelig del af dig selv, vil denne del ikke længere plage dig.

En dør til indre ro og glæde

En kendt digter ”Rumi” taler om dette paradoks i sit berømte digt ”Guest house”:

Han siger her, at det at være menneske er som at have et herberg. Hver morgen kommer der en ny gæst; en glæde, en depression, en ondskab, en hob af sorger. Ligegyldigt hvem der kommer, så accepter og sig velkommen til alle. I det øjeblik du accepterer de problemer, du har fået, åbner der sig en dør.

Den dør han taler om er døren til indre ro og glæde.

Følelser skal behandles med respekt

Behandler du dine vanskelige følelser med respekt, nærvær og forståelse, falder de til ro, præcis som du selv gør det, når du bliver behandlet godt. Behandler du dine følelser som uønskede gæster, og ignorerer dem eller håner dem, laver de ballade, præcis som du selv gør, hvis du bliver behandlet sådan.

Det er ikke let at være accepterende overfor vanskelige følelser, fordi det er så radikalt anderledes end det, vi normalt gør. Vi er så vant til at kæmpe imod svære følelser, og forsøge at få dem til at ændre sig og lade os være i fred. Men faktisk er det dig, som skal lære at lade dem være i fred. Du skal lære at ”være sammen med dem” og acceptere dem, som de er.

Det du slås mod, slår igen

Vi har ofte utallige måder, hvorpå vi forsøger at undgå at opleve bestemte følelser. Fx følelser som ensomhed, forladthed, vrede og angst, tristhed. Vi prøver at fokusere på noget andet, ignorere dem eller ændre dem med positive tanker. Vi overarbejder, dulmer dem med kager, cigaretter eller i en kærestes arme.

Nogle gange indretter vi hele vores liv, så vi ikke mærker bestemte følelser. Hvis vi ikke vil mærke følelsen af ensomhed, kan vi fx overbooke vores kalender, så vi aldrig er alene. Ofte er konstant aktivitet et værn mod at mærke, hvordan vi i virkeligheden har det. Eller vi forsøger hele tiden at præstere for at undgå følelsen af utilstrækkelighed.

Problemet er, at følelserne ikke går væk, fordi du ignorerer dem eller kæmper imod dem. Faktisk er det snarere sådan, at det du ikke vil mærke i dig selv, det som du flygter fra, følger efter dig. Og det du slås mod i dig selv, slår igen.

Kærligt nærvær

Nøglen til at helbrede smertefulde følelser er at lære at rette dit eget kærlige nærvær mod dem, på samme måde som du vil gøre det over for et elsket barn, som har det svært. Når du holder op med at kæmpe imod følelserne, slipper de for at kæmpe mod dig. Når du stiller op og er tilstede for dem, kan de føle sig set, hørt og mødt, og de bliver trygge nok til at forandre sig og blive til noget andet, når de er klar til det. På den måde er det ikke dig, der giver slip på dine svære følelser, men dine følelser, der giver slip på dig, når de er blevet trygge nok til at give slip.

Det lyder abstrakt, men selve mindfulness teknikken er meget håndgribelig, da der findes helt konkrete anvisninger, og ting du kan gøre for at skabe dette kærlige og forløsende rum i dig selv.

Kærlig hilsen

Camilla Bruun, psykolog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________

Camilla Bruun, psykolog i København K
Læs mere på: http://elskdigselv.com/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Følelser og mindfulness. Mindfulness er ved at ændre Psykologi. Læs på Levlykkeligt.dk