Potentialejægeren v. Rikke Kirk

Sådan barberer du en ged! - samt 3 behov der gør dig 100% lykkelig

Sådan barberer du en ged!

samt 3 behov der gør dig 100% lykkelig

Skrevet af Rikke Kirk

I dette blogindlæg kan du læse om hvorfor det er godt at være lykkelig (hvis du da ikke allerede ved det?!)

På en skala fra 1-10, hvor lykkelig er du?

Du tænker måske: Det er da svært at svare på, for hvad er lykke!?

Måske tænker du at det med lykke, det er lidt flyvsk, og den dukker vel op på et tidspunkt, hvis jeg er heldig. Og hvorfor skal vi nu til at være så sk*** lykkelige (og lalleglade) alle sammen? Kan jeg da ikke bare få lov at gå her og være lidt småsur og halv-utilfreds i fred??!

Tjah – måske fordi nyere forskning viser at der er mange gode grunde til at gi´ lykken en chance...

Kan man lære at blive lykkelig?

JA! det kan man faktisk.

Det er dog ikke bare lige noget med at sige tre Ave Maria´er og kaste salt over højre skulder og så er den ged barberet – og vupti er du lykkelig!

Øv, hva´?!

Nej, det kræver lidt (og for nogle – meget) arbejde.

Men kan faktisk læres. Mere om det senere.

Og her er så nogle af de informationer forskerne har fundet frem til:

• Lykkelige mennesker præsterer bedre på deres arbejde.

• Er mere kreative.

• Har flere venner.

• Er mere aktive og energiske.

• Har stærkere immunforsvar.

• Og lavere niveau af stresshormoner.

-End mennesker der betragter sig som ikke særligt lykkelige.

Forskerne har bl.a. fundet ud af at der er tre grundbehov der skal være dækket for at kunne føle sig lykkelig:

1Meningsfuldhed

Iflg. Den positive psykologi handler meningsfuldhed om at du føler et større bånd til andre mennesker, og du føler du betyder noget i en større sammenhæng. Følelsen af at betyde noget for andre, hæver umiddelbart dit lykke niveau og giver dig lyst til at stå op om morgnen.

2Engagement

Der er mange typer engagement. Men den der ser ud til at virke bedst på din lykkefølelse, er engagementet i dine venner.

Men det kan også være på dit arbejde, når du bliver opslugt af en spændende opgave, eller hvis du har en hobby du går meget op i.

Studier viser at mennesker med et stort socialt engagement – mange og gode venskaber samt stærkt socialt netværk, konsekvent scorer højere på lykkebaromeret end de, som ikke har.

3Nydelse

Mange jagter nydelsen.

Penge, sex, ros, forkælelse.

Det er bevist at chocolade, et par nye sko, en tur på cafe eller i spa, en god koncertoplevelse hæver vores lykkeniveau. Dog kun i en kortere periode. Men mangler du Meningsfuldhed og Engagement skaber du ikke varig lykke.

Sats på nydelsen – men giv den mindre plads end de to andre grundbehov.

Og her kommer så 4 gode grunde til hvorfor det er godt at være lykkelig:

Venner

Mennesker der betegner sig som lykkelige, har typisk flere venner og større netværk end andre.

Undersøgelser har vist at mennesker med stærke, sociale netværk bl.a. er mindre syge, mindre deprimerede og mindre stressede.

Succes

Mennesker der har høj ”lykkescore” klarer sig generelt bedre end andre.

Amerikanske studier af universitetsstuderende viser, at de, der ved studiestart var mest lykkelige, også var dem der 15 år senere havde mest succes på jobbet – altså: Højeste stillinger/højeste løn.

Sundhed

Forskere har fundet ud af at der er sammenhæng mellem graden af lykkefølelse og styrken af vores immunforsvar.

45% af lykkelige mennesker har et strålende helbred, mod 23% af folk der betegner sig selv som tilfredse, men ikke lykkelige.

Ægteskab

Iflg. Undersøgelser fra USA og England er ægteskab overvejende godt for vores lykkeniveau og levetid.

Gifte mænd og kvinder er generelt lykkeligere end singler – Så længe ægteskabet fungerer godt.

Lykkelige mennesker lever i gns. 9 år længere end de mindst lykkelige.

Sår heler hurtigere, og patienter kommer sig hurtigere, har mer energi og færre smerter.

Dette består din lykke af

iflg. Martin Seligman – psykolog og depressionsforsker:

50% af din lykke styres af de gener du har arvet fra dine forældre. Du er ikke selv herre over dem.

10% af dit lykkeniveau handler om dine livsvilkår, børn, penge og helbred. Du er delvist herre over dem. (tænk over hvor meget tid og hvor mange ressoucer vi bruger på at tjene (endnu flere) penge, og fokusere på vores fysiske tilstand, for de 10%!).

40% kan du selv styre med hårdt arbejde. De handler om måden, du tænker og bruger dit liv på.

Den positive psykologi anerkender at man fødes med en slags ”udgangspunkts lykke point” (lykkeniveau), som er styret af gener, og som kun kortvarigt lader sig ændre via udefra kommende omstændigheder.

Dog har man fundet ud af at lykkeniveauet kan flyttes med ca 15% hvis vi arbejder aktivt med det.

Og det er her man kan tale om at lykke kan læres.

Det handler om ”mindset” - altså måden du naturligt tænker om verden omkring dig.

Mennesker der tænker positive tanker, styrker hjernens og kroppens evne til at opbygge ressourcer, tænke kreativt og handle hensigtsmæssigt.

Negative tanker hæmmer dine mentale og fysiske ressourcer, hvilket kan få dig til at handle uhensigtsmæssigt og hæmme din lykke.

Du kan lære dig at blive bevidst om hvad du har af indre dialoger. Er den generel negativ:

Det bliver garanteret aflyst”

Ingen vil alligevel opdage om jeg kommer eller ej”

Det lykkes alligevel aldrig for mig”

-kan du overveje hvad der kunne være mere positivt støttende i stedet:

Hvis det bliver aflyst, kan jeg lige smutte forbi tante Oda og sige hej, det vil hun blive glad for”

Når jeg kommer, vil jeg huske at hilse på så mange som muligt, og nyde den gode stemning”

Jeg vil gøre mit til at få det til at lykkes. Og overveje nye tiltag jeg ikke har prøvet før”

Og selvfølgelig er livet ikke lutter lagkage. Og det gælder ikke om at man ikke må mærke nedstemthed og uglæde. Bekymringer er jo også en naturlig del af livet.

Så det gælder ikke kun om at jagte succes, eller kun at kunne tænke positivt om ALT! Men derimod at skabe mere varig og ægte lykke hos os almindelige dødelige, i en vestlig verden, hvor vores materielle og udviklingsmæssige niveau er så højt at vi objektivt set ikke har meget at være ægte ulykkelige over. Og måske derfor er tilbøjelige til at brokke os over alt fra vejret, til skatten og hende den irriterende, evigglade kollega.

Det tager tid at ændre en vane. Og kan føles ubehageligt og unaturligt. Men med vedholdenhed og gentagelser, kan det lade sig gøre.

Coach Rikke Kirk
Se mere på: http://www.potentialejaegeren.dk  

Relaterede artikler efter område

Del indlæg

• Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Lykkelig - sådan bliver du lykkelig. Coach Rikke Kirk på Levlykkeligt.