Parterapi-parterapeut.dk i København

Nærhed er døden for parforholdet

Corona, nærhed og utroskab i parforholdet

Vi drømmer alle om nærhed og tid til hinanden. Men for nogle er det døden for parforholdet, når de endelig får tid til sig selv og kærligheden. Tid og overskud til at mærke sig selv og hinanden. Hvordan man virkelig har det. Hvordan det er at være i det liv og parforhold man lever. Om man er den og der, hvor man gerne vil være. Samt om man er sandfærdig.

Eller om man er utro mod sig selv og den anden. Om man er utro mod sine egne værdier, idealer, løfter og visioner. Ideologisk, kærlighedsmæssigt eller rent praktisk. Måske har en af jer allerede forladt parforholdet - mentally divorced, miserable married, separately living ... Eller måske har man glemt at elske med hinanden eller er kommet til at elske med en anden - og der således er opstået fysisk utroskab.

Der er mange små symptomer og snedige metoder til at kompensere for nærheden og kærligheden. Eller til at bryde og undgå den. Især i stilheden, nøgenheden og sårbarheden. Når der bliver plads til kedsomhed, frustration og bekymring eller at mærke tvivl, angst, smerte, sorg og depression. For ikke at glemme skyld og skam. Så kan det være svært at lægge låg på, holde smilet og at skjule sandheden.

Mange begynder at overtage hindens uvaner og kommer på afveje. Lader sig henføre til dagligdagens og parforholdets rutiner eller overarbejde. Man drukner i sofaen foran fjernsynet eller næsen klistrer sig fast til mobilen. Andre spiser for meget, motionerer for lidt, snacker, ryger eller drikker for meget alkohol.

Det kan alt sammen være tegn på modstand, afledning, flugt, kompensation eller selvmedicinering. Som psykoterapeut med speciale i parterapi hos Parterapi-parterapi.dk samt en baggrund som alkoholbehandler, coach og tidliger hr-proceskonsulent, har jeg snart set det hele og alle variationerne. Det hænger sammen og er et system. Alle udfordringerne viser sig og kommer op i parforholdet og behandles således også bedst i parterapien. Læs mere nedenfor om hvad det er der sker, hvordan du kan få hjælp samt ni tips som hjælp til selvhjælp.

Ferie, arbejdsløshed, corona og karantæne

De klassiske eksempler på svære perioder, er paradoksalt nok ofte de frivillige og planlagte situationer med nærhed. Eksempelvis højtider, helligdage og ferier, hvor vi pludselig får masser af tid og nærvær samme. For mange parforhold og familier er det på flere måder en udfordring eller prøvelse, pludselig at skulle være tætte samt i et fletværk af normer, værdier, følelser, tanker, forestillinger og forventninger – ofte med alkohol på bordet. Omkring disse tidspunkter, er det typisk også højsæson for parterapi, psykoterapi og alkoholbehandling. Særligt omkring og efter påsken, hvor skilsmisseraten er højest.

Men det er ikke det værste, for her fortravler de fleste sig med gøremål, madlavning, ritualer og sociale arrangementer. De værste perioder, hvor mange søger psykoterapi og parterapi, er ofte de helt stille perioder og de længere stræk, hvor nærheden og kedsomheden eller smerten opstår ufrivilligt. Det kan være uplanlagte perioder ved arbejdsløshed, sygdom, smittefare og karantæne. Det er for det første uplanlagt og uønsket. For det andet, er det ikke sjov og uden større muligheder for aktivitet, underholdning og sociale arrangementer. For det tredje, levner det plads for eksistentielle spørgsmål, tvivl, bekymring, angst, depression og sorg.

Ny som gammel smerte og sorg, får mulighed for at komme til overfladen. Som psykoterapeut og parterapeut hos Parterapi-parterapeut.dk i København, møder jeg mange klienter med diffuse eller blandede symptomer. Stress der er blevet til angst eller depression. Depression der egentlig er sorg og sorg der er blevet til angst. Eller generaliseret angst og stressbetingede belastningsreaktioner, der er dulmet med alkohol, porno eller utroskab.

Der går heller ikke lang tid før vi bliver trætte af at hygge, spise, snacke, læse, sove og se video. Kedsomhed er egentligt sundt, men frustrationsniveauet, spændingen og irritationen stiger. De fleste mennesker, vi kommer i tæt berøring med, bliver før eller senere irriterende. Særligt på længere sigt og på et lille areal. Selv dem vi elsker. Det er nu sjældent det i første omgang og alene fører til utroskab, vold eller skilsmisse. Men det kan hurtigt give anledning til at søge psykoterapi eller parterapi – når bladet først bliver taget fra munden og sandhederne kommer frem.

Mangler erfaring og kompetencer i nærhed

Vi længes alle efter nærhed, men det er de færreste der vant til eller har kompetencer i håndtering af dyb og længerevarende nærhed. Vi overrumples, bliver sårbare, trækker os, skubber hinanden væk eller saboterer den. Ubevidst selvfølgelig. Det er bl.a. her alle vores escape hatches, nødudgange og tilknytningsforstyrrelser dukker op som klassiske temaer i parterapien eller psykoterapien. Og i parforholdet passer vores tilknytningsforstyrrelser ofte som fod i hose. Eksempelvis har den ene tendens til at læne sig fremad og den anden bagud. På den måde kan parforholdet bliver til et elastikforhold med en evig jagt på nærhed og afstand. Alt det bliver tydeligere og blusser op, når vi er i længerevarende nærhed som fx sygdom og karantæne.

Mødet med sandheden

I stilheden og nærhedens stund, kommer vi til at kigge os selv og hinanden dybt i øjnene. Det kan være dejligt. Men måske er de følelser vi troede, forventede eller håbede på, der bare ikke. Måske er de der ikke i den grad vi troede. Eller måske er der pludselig også andre og modsatrettede eller endda forbudte følelser. Det kan hurtigt blive meget kaotisk.

Så snart den ene part i parforholdet kommer i tvivl, urede eller krise, påvirker det den anden – der ofte er uanende og så selv kommer i proces og krise. På den måde opstår der et akut behov for psykoterapi til den ene eller parterapi til begge. Hvad gør man så i en lock-down situation? Online terapi, psykoterapi og parterapi er selvfølgelig oplagt. Mange tøver dog til smerten bliver uudholdelig. Det er dog unødvendigt for online-psykoterapi og online-parterapi er både behageligt og effektivt.

Med over 15 års international erfaring i online-parterapi, online-psykoterapi og online-coaching, ved jeg at det ikke bare virker og er supergodt, men også en eminent måde til at regulere nærhed på. Samt til at få løst eventuelle praktiske problemer omkring at komme i terapi. Online-terapi er altid tilgængeligt. Uanset hvor du / I er. Jeg har endda haft par i parterapi, hvor vi har befundet os på tre forskellige lokationer i tre forskellige lande. Jeg har ligeledes undervist i online-yoga. Endda pr. telefon og uden billede. Det virker samtidig med at nærheden både kan bevares og reguleres.

Utroskaben og problemerne kommer til overfladen

Den længerevarende og dybere nærhed bliver ofte sandhedens time for os selv, hinanden og parforholdet. Vi får i stilheden sværere ved at skjule os samt holde problemerne og hemmelighederne nede og på afstand. Enten kan vi ikke selv udholde det og eksploderer med sandhederne. Eller også mærker partneren at der er ugler i mosen. Efter gentagende prikken, går der hul på ballonen. Det bliver en brat opvågning i sandhedens time, hvor partneren pludselig udbryder – jeg elsker dig ikke mere, jeg har været dig utro eller jeg vil skilles. Så er det ved at være last call for parterapi - klik her og læs mere om det. Men Parterapi-parterapeut.dk i København tilbyder også krise-terapi, skilsmisse-terapi og genforenings-terapi. Det er nemlig sket før, at par panikker og for hurtigt kommer til at klikke sig til en NemID-skilsmisse. Men så længe at der er vilje, er der håb.

Stress, angst, depression, sorg og alkohol

Hvis nærheden er mere eller mindre ufrivillig på grund af fx ledighed, sygdom, smittefare og karantæne, omfatter det også vidtrækkende og komplekse problemstillinger som økonomi, bolig, fremtid … Det giver frit løb for stress, understress, bekymring, angst, håbløshed, opgivenhed, tristhed, hjælpeløshed, desparation, depression, tab, sorg, trusler om tab og potentiel som reel sorg.

Mange gange er der også gamle og ubehandlede problemer i rygsækken, lig i lasten eller skeletter i skabet, som pludselig får mulighed for at komme frem i dagslyset. Det gør isolation og karantæne til en særlig udfordring for den enkelte og parforholdet. Det er dermed en kærkommen anledning til at sende sig selv eller parforholdet til et serviceeftersyn og psykoterapi eller parterapi.

Ni tips til at komme igennem nærhedskrisen

1. Sorter i hvad du skal dele og hvad du selv skal deale med
2. Sorter i hvad der er virkelighed og frygt/fantasi/følelser
3. Vær realistiske omkring jeres forventninger og følelser
4. Vær taknemmelig og brug hver situation som springbræt
5. Få jeres egne og fælles interesser
6. Sørg for at lave noget aktivt sammen og hver for sig
7. Hold fast i både personlige og fælles venner
8. Planlæg kærestetid, alenetid og tid til huslige pligter
9. Brug tiden på at styrke romantikken og erotikken

Kasper T. Larsen
EAGT og EAP exam. psykoterapeut med speciale i parterapi
Stifter af Parterapi-parterapeut.dk

__________________________

Yogalærer, coach og psykoterapeut Kasper T. Larsen, MBA
Access Bars, Yogaterapi, Psykoterapi, Parterapi og Sexologi
Alkoholbehandling og terapi til Voksne børn af alkoholikere
Læs mere https://parterapi-parterapeut.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Døden for parforholdet er nærhed. Læs mere