Parterapeut og psykoterapeut Connie Kragelund

Kærlighed og selvværd: Én afgørende ting, du skal mestre !

Uanset om du er i parforhold eller single, så er der én ting, som du skal kunne omkring kærlighed og selvværd. Det, der kan gøre hele forskellen! I forhold til en kæreste / partner...men også i dine relationer til alle mulige andre mennesker.

Det betyder simpelthen, om I hen ad vejen kan bygge kærligheden op, eller I kommer til at rive den ned. 

Det kan være, at du allerede gør denne ting. Super! Men det kan også være, at du ikke rigtig kan få dig selv til det, eller aldrig har tænkt over muligheden. Du skal simpelthen reparere, hvis du har trådt nogen over tæerne - og tage imod, når andre rækker ud for at reparere noget i forhold til dig!

Du skal reparere af hensyn til den anden og jeres relation. Du skal især reparere, fordi det styrker din opfattelse af dig selv. Det er en måde at stå ved dig på, hvor du kommer ind i din styrke og hvor du bliver tilfreds med dig selv. Du vil opleve at kunne se dig selv helhjertet i øjnene og mærke din personlige power, når du har repareret.

Det sjover er, at det samme gælder det, at tage imod den andens reparation. Det styrker også DIG! Så hvis du eksempelvis på grund af vrede ikke har lyst til at tage imod, så tænk på, at du skal gøre det for DIN skyld.

Når du reparerer, så:

  1. Sig ”Lad mig give dig min uforbeholdne undskyldning for, at jeg....” eller ”Undskyld, at jeg gjorde/sagde/skrev.....” eller ”Jeg er ked af, at jeg trådte dig over tæerne/sårede dig/gjorde dig vred/ked ved at.....” eller ”Det beklager jeg, at jeg sagde/gjorde....” NB! Brug ALDRIG ”hvis jeg sårede/mm dig”. ”Hvis” annullerer det første, du sagde. Er du i tvivl, om den anden er blevet såret/vred/ked , så spørg først

  2. Sig: ”Det var virkelig ikke min hensigt at træde dig over tæerne/såre dig/gøre dig vred/ked – jeg holder rigtig meget af dig/elsker dig, og jeg kan godt se nu, at dette ikke var spor kærligt/hensynsfuld/venligt overfor for dig!” Kom ALDRIG med (lange) forklaringer. Brug dem kun kortfattet hvis den anden virkelig har brug for en. Forklaringer virker oftest som rationaliseringer, bortforklaringer og ansvarsforflygtelse

  3. Spørg: ”Hvad skal der til, for at gøre det godt igen for dig?” eller ”Hvad kan jeg gøre, for at det bliver godt igen for dig?”

  4. Spørg: ”Hvordan kan jeg/vi gøre en anden gang, så du ikke føler dig....?”


Vel vidende at følelser altid er ens eget ansvar (en anden person, ville kunne få andre følelser i samme situation). Dybest set er de følelser, du oplever DINE. Andre kan derfor IKKE være ansvarlige for dem. Det kan kun du. Omvendt er det heller ikke dit ansvar, hvilke følelser der opstår hos den anden. Du skal da heller aldrig ligge dig på gulvmåtten og sige be', be'. Det er der intet konstruktivt i, og det dræner altid selvværdet, hvis du gør det. Det gavner heller ikke den anden, der bare mister respekten for dig..

Men selvom du ikke er ansvarlig for andres følelser, er du ansvarlig for din opførsel. Ligesom den anden er ansvarlig for sin. Og handlinger eller mangel på disse vil altid medføre konsekvenser, positive eller negative.

Hvis der omvendt er nogen, som har trådt dig over tæerne, så tag imod deres undskyldning. Mange har svært ved at tage imod undskyldningen. De går og ruger i dage, uge, måneds og sågar årevis over det skete. Ja, du kender sikkert nogen, som endda slår hånden af folk, og dropper de, der sårer dem. Det kan i visse tilfælde være det bedste, hvis der er tale om gentagne grænseoverskridende episoder (hvor du klart har udtrykt, hvad du vil og ikke vil være med til), overgreb eller ondsindede angreb. Ellers er der rigtig meget mere liv og kærlighed til jer begge, hvis du kan tage imod.

Når du tager imod en reparation:

  1. Giv den anden mulighed for at give en undskyldning, som du helhjertet kan tage imod. Lyt og iagttag den anden så åbent, som du nu kan, når hun/han siger undskyld. Giv den anden en chance, lad døren være på klem

  2. Sig eventuelt til dig selv: ”Hun/han har en god grund til at have gjort/sagt.... - også selvom jeg ikke kan se grunden lige nu”

  3. Spørg: ”Hvad var din hensigt med at....?”, ”Hvad regnede du med, der skulle/ville ske, når du...?” eller ”Hvordan troede du, det du gjorde/sagde ville virke på mig?”

  4. Fortæl: ”Dette skal der til, for at gøre det godt igen for mig, er at....” eller ”Du kan gøre/sige..., så kan det blive godt igen for mig!”

  5. Fortæl: ”Sådan kan du/vi gøre en anden gang, som er meget bedre for mig...?”

Det er i princippet enkelt, men ikke altid let. Husk øvelse gør mester ;-)

__________________________

Hjertelige hilsner

Connie Kragelund
Par- og psykoterapeut, forfatter

www.kaerlighedsterapeuter.dk, kragelund@selv-tillid.dk,
Tlf. 2424 8262

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Single eller i parforhold, forbedre dine relationer med selvværd