Mindfulness - hvad er fordelene ved MBSR

Det moderne samfund kræver meget af det enkelte menneske. Karriere, familie, venner, udseende og privatøkonomi er et lille udpluk af de ting, som det moderne samfund forventer, at vi har helt tjek på. I stræben efter alle disse ting, kan man hurtig glemme, hvad der i virkeligheden betyder noget for en selv. Ofte kan de hele blive blandet sammen i ét stort sammensurium, hvor det er svært at bevare overblikket. Og hvem kan bebrejde en for det? I den evige jagt på de førnævnte ting, er det sjældent, at man giver sig selv ro nok, til at være i nuet.

I stræben efter de førnævnte ting, bliver mange menneskers psyke belastet. Man taber overblikket, og ens livssyn bliver mudret og ugennemskueligt. Dette er naturligvis ikke rart, og mange mennesker reagerer med stress og andre uhensigtsmæssigheder. Man reagerer blindt på sine følelser og risikoen for at falde ind i en ond cirkel er stor. Den indre dialog tager over med ukonkluderbare analyser, der fratager ens energi fra nuet, og flytter den ind i tankemylder, hvor den bestemt ikke er gavnlig.

Det er blandt andet ved sådanne tilfælde, at den specielt udviklede stress reducerende form for Mindfulness, MBSR (mindfulness based stress reduction), har vist sig at være højest effektiv. MBSR fordrer teknikker og øvelser, der gør det muligt at være nærværende i nuet. Mindfulness fordrer et åbent sind, hvor man bestræber sig på ikke at vurdere sine tanker, følelser og kropsfornemmelser som gode eller dårlige. Ved at være i nuet, udvikles evnen til at observere egne tanker og følelser som foranderlige tilstande, og ikke nødvendigvis som statiske dele af en selv. Jo bedre man evner at håndtere sine tanker og følelser hensigtsmæssigt, desto bedre vil man være i stand til at træffe gode beslutninger. Man vil også opnå større indsigt i sig selv og sit eget liv, for derved at finde mere ro og livskvalitet.

Der er videnskabelig dokumentation for, at MBSR reducerer stress og øger psykisk robusthed og velvære, samt reducerer fysiske smerter. MBSR er et af de mest effektive redskaber til at forebygge og håndtere stress, angst, depression og bekymringer, samt opnå mere ro, energi og glæde med arbejde og livet. 

Det er derfor mange mennesker, der kan få glæde af MBSR. MBSR kræver ikke, at man har erfaring med meditation, for at få glæde af det. Nybegyndere vil skulle lære sig MBSR’s teknikker, men inden for en kort periode, oplever de fleste en forskel. Det tager tid fra hverdagen, at opbryde gamle tankemønstre og vaner. Det er dog et offer, man bliver nød til at gøre, hvis man vil have MBSR’s fulde effekt. Til gengæld er tiden godt givet ud - med dedikation til MBSR’s teknikker, er det muligt at få fornyet sit overblik og forbedret sin livskvalitet.

__________________________

https://mindfulnesskurser.dk
https://psykisksundhed.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Mindfulness - hvad er fordelene ved MBSR. Læs mere