Træk vejret - rigtigt

Den korrekte vejrtrækning har mange navne. Du har måske hørt det kaldt mellemgulvs-åndedræt, bug-åndedræt eller blot mave-åndedræt. Når du trækker vejret dybt og luften kommer ind gennem næsen, fyldes dine lunger fra bunden og du vil opdage, at den nedre del af din mave udvider sig.

Evnen til at trække vejret dybt og kraftfuldt, er ikke begrænset til nogle få udvalgte. Denne færdighed er faktisk medfødt, men ofte er den glemt og ligger i dvale. Genopvågningen af det dybe åndedræt giver dig mulighed for at udnytte en af ​​kroppens stærkeste og mest selvhelbredende mekanismer.


Hvorfor skal vi trække vejret dybt? Det synes måske unaturligt for mange af os og en af årsagerne kan være, at vores kultur ofte belønner os for at kvæle eller undertrykke de stærke følelser. Piger og kvinder forventes at kunne tøjle eventuel vrede. De fleste drenge og mænd er opdraget til ikke at græde. Men hvad sker der, når du holder tårer tilbage, kvæler vrede under en opladet konfrontation, gennemlever en frygtelig situation eller prøver at holde smerter på afstand? Ubevidst holder du vejret eller trækker det uregelmæssigt og mere anspændt. 

Vores kropsopfattelse har indflydelse på vores vejrtrækning. En flad mave som et "vaskebræt" eller en ”six pack” betragtes af mange som attraktivt og flot i vores kultur og vi opmuntres til at trække maven ind snøre mavemusklerne sammen. Dette øger dog vores afspændthed, følelse af angst og gradvist er den overfladiske "brystkasse vejrtrækning" gjort til normen.

I den dybe vejrtrækning handler det om at trække vejret med mellemgulvet, den stærke plade af muskler der deler brystkassen fra underlivet. Når du ånder ind, vil mellemgulvet falde nedad, gøre plads til dine lunger og flytte de organer der ligger i maveregionen, så der gøres plads til, at lungerne kan udvide sig og fyldes med ren luft. Når du ånder ud igen, vil mellemgulvet presse ind mod ryggen og opad mod lungerne så kuldioxid kan udskilles (se figur).

Overfladisk vejrtrækning som ofte ses ved stress, udnytter derfor ikke alle mellemgulvets gode bevægelser. Den nederste del af lungerne, hvor der er mange små blodkar, som medvirker til at transporterer ilt til cellerne, får aldrig mulighed for helt at udnyttet den iltede luft. Det kan gøre, at du lettere føler dig forpustet, ængstelig og mere anspændt pga. kroppens fejlopfattelse af situationen.

Det dybe bug-åndedræt fremmer derimod den fuldkomne iltudveksling. Det vil sige den gavnlige ombytning af indkommende ilt for udgående kuldioxid. Ikke overraskende sænker denne type vejrtrækning antallet af hjerteslag og kan være med til at sænke og stabilisere blodtrykket.

I mindfulness og zenmeditation rettes fokus på åndedrættet. Når du indtager siddestillingen (zazen) begyndes meditationen med at rette opmærksomheden på åndedrættet. Træk vejret ind gennem næsen og pust ud igen gennem næsen. Stille, roligt og dybt. Ret opmærksomheden på de følelsesmæssige og fysiske fornemmelser i kroppen, især i den nederste del af maveregionen og underlivet. Lad maven udvide sig som en ballon, hver gang du tager en dyb indånding og lad maven falde ind igen, når luften igen siver langsomt ud. Under meditationen holdes fokus hele tiden på vejrtrækningen under mellemgulvet. Skuldre og brystkasse holdes helt i ro.

Zazen er stillesiddende meditation, men dog en meget fysisk oplevelse. De fysiske sansefornemmelser er basis for meditationen og det er på dette, vi fokuserer alt vores mentale styrke.

God fornøjelse!

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Skønt indslag og så vigtigt! Grundtræningen i at få et liv i balance og med indre ro. Kan varmt anbefale Stig Severinsens bog Træk vejret, som uddyber emnet endnu mere.
Rigtig god artikel....at trække vejret er en overset handling for mange.Og alligevel, noget af det mest vigtige i LIVET. TAK
Træk vejret - rigtigt. At trække vejret rigtigt, er afgørende for, hvordan vi oplever vores liv. Lær hvordan du igen kan trække vejret rigtigt!