Mediter dig Sund

Måske har du hørt om Zen og Mindfulness, som meditationsformer der efterhånden har vundet god plads i danskernes bevidsthed.

Men, hvorfor er det så populært at meditere og hvad er det lige, det kan gøre for dig?

Mindfulness og meditation er opmærksomhedstræning i at være tilstede i nuet – altså opmærksomt nærvær. Den amerikanske læge og psykolog, Jon Kabat-Zinn lagde grundstenene til mindfulness, som den oftest opleves og forstås i den vestlige terminologi. Han arbejdede med stressede og psykisk belastede patienter og fandt at meditation havde en yderst gavnlig effekt på dem. Jon Kabat-Zinn lærte oprindeligt Zenmeditation hos en japansk Zenmester, som levede i USA. I Zen mediterer man som regel i skrædderstilling, lotus eller på knæ i 20 minutter af gangen og han oplevede, at det var en lidt for stor mundfuld for de patienter han arbejdede med. Jon Kabat-Zinn fandt ud af, at det ikke var så hårdt for hans patienter, når han 'klippede elefanten op' og brugte Zen i mindre bidder. Så kunne patienterne bedre være med og få de gavnlige effekter meditationen giver med i deres arbejde for at blive raske igen.

En mindfulness øvelse kan være fokusering på en sten eller en blomst og blot opservere genstanden uden at skulle fortolke, dømme og bedømme den. Det kan også være fokusering på åndedrættet, hvor du blot følger bevægelsen i åndedrættet og eventuelt tæller på dine udåndinger. Du kan lave kortere eller længerevarende øvelser og det hjælper dig til, bedre at give slip på dine tanker og følelser. Dermed får du dem på lidt mere på afstand, så du bedre kan se tingene, som de virkelig er. Du kan også lave gående meditation, hvor du flytter fokus til dine fødders bevægelse og det underlag du træder på. Som en sidegevinst får du rørt musklerne og får frisk luft til lungerne. Afhængig af hvor meget du træner, kan Zenmeditation og mindfulness øge kommunikationen og integrationen mellem din krop og dit sind. Derved vil du opleve, at der kommer mere ”krop” på dine tanker og følelser og dermed øges din selvforståelse og selvbevidsthed.

Når vi er stressede, er vi ikke altid i stand til at mærke kroppens signaler om, at noget kan være galt. Ved hjælp af meditation og mindfulness kan vi bedre mærke os selv og opnår dermed en større synkronisitet mellem hjerne og krop. Mindfulness og meditationsøvelser hjælper os med, at få bedre fat i vores mavefornemmelse og intuition, hvilket giver os større chance for, at træffe gode og holdbare beslutninger. Derved kommer vi mere i balance og det giver os mere energi og større overskud. Men ikke kun det. Videnskabelige undersøgelser viser at meditation påvirker vores gener positivt. Forskere på Harvard Medical School har påvist at meditation giver en positiv påvirkning af helt op til 2200 genpar hos personer, som har mediteret regelmæssigt over lang tid. Men blot efter nogle uger kan der påvises en positiv påvirkning af op til 1600 genpar. Daglig meditation styrker bl.a. vores immunforsvar, så vi bliver mere modstandsdygtige overfor sygdomme og medvirker dermed til at holde os mere raske og måske helbrede os selv i en vis udstrækning.

En lang række af videnskabelige undersøgelser viser, at daglig meditation giver bedre søvn, øget robusthed mod stress, mindre angst, færre kroniske smerter, større empati, bedre selvindsigt og ikke mindst mere bevidsthed om, hvad vi spiser. Meditation kan altså tilsyneladende også virke slankende og sundhedsfremmende. Forskernes konklusion er klar: Zenmeditation og mindfulness er godt for både vores krop og vores sind.

Meditation tager ikke tid - det giver tid!

En tidligere psykolog fra Harvard, William James, sagde for 100 år siden, at den største opfindelse i menneskets historie er, at vi kan forandre vores liv, ved at ændre den måde vi tænker på. Faktisk kan Zenmeditation og mindfulness lære os at tænke det vi vil tænke. Hvad kan vi så bruge det til? Jo, når vi bedre kan tænke det, vi vil tænke, kan vi også bedre gøre det, vi gerne vil gøre – med større fokus og dermed højere kvalitet! Det betyder, at vi bliver mere effektive, jo mere vi mediterer og dermed får vi mere tid til at nå alle de ting, som vi gerne vil nå. Dette paradoks har mange mennesker dog meget svært ved at forstå i starten og måske ligger forståelsen også på den anden side af logikken. Sådan er Zen! Det er logisk og alligevel ikke.

I Zenmeditation arbejder vi ikke direkte med bearbejdningen af tankerne og følelserne. Vi øver os derimod på at give slip på dem. Vi kan udtrykke det således, at tankerne blot skal have lov at leve deres eget liv. Tanker kan sammenlignes med bobler eller balloner vi ser flyve forbi og hver gang det lykkedes at give slip på en tankeboble, lukker vi lidt luft ud af den. Den ”energi” vi lukker ud, er følelsesladet energi, og ikke kun negativt. Energien forsvinder ikke bare, når vi giver slip, men kan sammenlignes med RAM der frigøres på computeren. Jo flere bobler vi kan give slip på, jo mere energi (RAM) har vi til rådighed til at holde fokus på netop det vi beslutter os for.

Det er tit sådan, at har vi problemstillingerne for tæt på, kan vi ikke se skoven for bare træer. Når vi derimod får tingene lidt mere på afstand, bliver vi meget bedre til at finde løsninger på de udfordringer vi tumler med. Vi kan nu bedre se tingene klart og tydeligt – og fra flere sider. Til sidst opdager vi måske oven i købet, at vi ikke er vores tanker eller vores følelser. Mindfulness og meditation hjælper os altså med at give slip på tankerne, så vi kan finde nye og bedre løsninger på gamle problemstillinger til gavn for os selv og andre.

Grunden til at der er så meget fokus på meditation og stilhedsretræter i dag kan være, at livet for mange mennesker kører alt for hurtigt. Vores hjerner har været under udvikling i tusindvis af år og mennesket har altid haft brug for ro og balance ind i mellem. Derfor søger kroppen og sindet hen til de steder, hvor dette findes. Vi søger det modsatte yderpunkt, så pendulet kan svinge balanceret. Organismen kan ikke tåle hele tiden kun, at køre i det høje gear. Så reagere kroppen og vi bliver syge, får stress og dermed kan vi risikere at forkorte vores liv væsentligt. Det er derfor vigtigt, at vi får vekselvirkning mellem at ”gøre” og ”ikke gøre”. Meditation og mindfulness øvelser er meget effektive metoder til, at ”ikke gøre” – og de er kommet for at blive.

Du kan, hvis du vil!

Alle kan lære at meditere, men ikke alle kan lære det på kort tid og alene. Det kommer an på, hvor disciplinerede vi er i vores liv. Ofte er selvdisciplinen ikke så god, som vi tror. Det kan vi umiddelbart se efter nytår, hvor folk strømmer til fitnesscentrene, og efter nogle måneder bliver der mere og mere tomt igen. Hvis ikke vi har en god selvdisciplin, slår autopiloten hurtigt til igen og de gamle vaner og rutiner vælter ud af skabet. I Zenmeditation får du hele pakken – både den fysiske og mentale træning. Føler du dig stresset, kan du sagtens meditere en til to gange om dagen i 15-20 minutter fra dag ét. Men har du lidt for meget stress i kroppen, skal du først ud og træne fysisk for at få adrenalinen brændt af, så du kan sidde stille.

Meditation og mindfulness kan være vanedannende, men på den gode måde og uden bivirkninger. Daglig meditation giver en lang række gode effekter, som tidligere nævnt og det vil hjælpe dig med at holde fast i de nye gode vaner, som du inderst inde godt ved skal til for at få et godt og sundt liv.

Har du nu fået appetit til at komme i gang med meditationstræningen?

Det første du skal gøre er, at finde en erfaren lærer og en anerkendt metode. Udfordringen er blandt andet, at du så skal vinde kampen mod dit eget ego og autopiloten, så du ikke til stadighed bliver trukket rundt i manegen og begår de samme fejl igen og igen.

Husk: du kan lære, at tænke det du vil tænke og dermed gøre alt det, du gerne vil gøre.

God fornøjelse!

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Mediter dig Sund med Mindfulness og meditationsformer. Læs på Levlykkeligt.dk hvad det kan gøre for dig?