6 gode grunde til at være mere dig selv

Når du er mere dig selv, bliver dit liv ikke bare lidt, men meget lettere. Selvom du har styr på job, forhold og de fysiske rammer, bruger du måske stadig energi på at leve op til andres forventninger.

Nogle gange måske endda uden at vide det. Siger du ”jeg burde….” til dig selv? Det kan være din fantasi om, hvad du eller andre forventer af dig og det er som oftest urealistisk.

Når du siger ”jeg burde…” til dig selv, så demotiverer du dig og du gør det endnu sværere at få gjort ting. Hvis din energi bruges på at leve op andres forventninger – hvad enten det er bevidst eller ubevidst – så er det desværre den direkte vej til at fastholde lavt selvværd.

Du kan blive i tvivl om du er værd at elske, du mangler permanent støtte fra dig selv og du vil blive alt for let påvirket af andres følelser.

Har du svært ved blot at være dig selv, så kan det have nogle grimme konsekvenser for, hvad du bruger din energi, tid og tanker på:

- Du bruger for eksempel energi på at tænke over, hvad andre tænker om dig.

- Du bruger energi på at gætte, hvad du tror andre mennesker ønsker af dig.

- Du kan føle, at du ikke er god nok.

- Du holder måske dig selv tilbage, fordi du er usikker på, om du har ret til at være den du er.

- Du kan blive usikker på, hvorvidt andre rent faktisk gider dig

- Du kan virke utroværdig, fordi du ikke viser og står ved hvem du er. Udover det, så kommer du i risikogruppen for stress og depressioner. Stress kan komme af, at du ikke tror du har ressourcer (tid og/eller kompetencer) til at løse en opgave og depressioner kommer altid af ikke at lytte til dig selv og tage dig selv alvorligt.

Her får du en øvelse, som kan hjælpe dig til at blive mere dig selv – lige her og nu! Når du ikke viser hvem du er, er det min erfaring at det ofte er fordi du slet ikke kender dig selv. Måske ved du rigtig meget om, hvem og hvad du ikke er, meget mere end hvem og hvad du er. (Nævn lige tre gode egenskaber hos dig selv! Svært? I rest my case!)

Det er virkelig svært at sætte grænser og sige fra, hvis du ikke ved hvem du egentlig er, for så kender du heller ikke dine grænser.

Så i de næste seks uger, vil jeg foreslå dig at lave en liste over de ting du gør, som du kan mærke i din mave, at du har lyst til.

Hvis du ikke kan mærke, at du har decideret lyst til noget, kan du ikke skrive det på listen.

Jeg får en del kvinder i min praksis, som dyrker sex med deres partner oftere end de har lyst til eller løser arbejdsopgaver på jobbet, uden at mærke om de har lyst eller ulyst til det.

De siger at ”de har jo ikke direkte ulyst” og derfor gør de disse ting, selvom de ikke kan mærke, at de har lyst.

Hvis du er en af de mennesker, som gør ting ”fordi du ikke kan mærke, at du ikke har lyst” begår du faktisk overgreb på dig selv hver gang.

Øv dig gerne i kun at gøre ting, som du har lyst til. Den rigtig lækre sidegevinst ved kun at gøre det du kan mærke, at du har lyst til er, at du allerede efter et par uger kan begynde at opdage, når du IKKE har lyst til noget. Så er det bare om at lytte til dig selv. Når du begynder at kunne mærke dig selv, så må du tage dig selv alvorligt.

Prøv det – måske vil det være første gang i dit liv, at du tager dig selv alvorligt?! Ikke et sekund for tidligt <3 God arbejdslyst!

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
6 gode grunde til at være mere dig selv