Hvis du gør det samme som altid

Tit og ofte hører jeg nogle sige:

Hvis du gør det vi altid har gjort, får du de resultater, du altid har fået!

Det er langt hen ad vejen rigtigt. Med de samme forudsætninger og handlinger, så ender vi det samme sted som altid. Det er godt når vi skal finde vej frem og tilbage fra arbejde, men mindre godt, når vi skal klare os i konkurrencen med andre. Det gælder i sær professionelt, men til en vis grad også i privatsfæren (find selv på eksempler).

Risikoen er, at når vi tager den samme vej gang på gang, og forventer det samme resultat, så er der helt sikkert nogen, der tænker innovativt og finder en smutvej, en genvej, en smartere måde at nå resultatet på, der er mere attraktivt, billigere osv.

Med andre ord: bliver du ved med at gøre det samme vil der være nogen, der overhaler dig

Indskud: vi skal have vores investering igen på vores produktet, i perioder er det nødvendigt at følge opskriften og blive på den kendte vej.

Kunsten er, ind i mellem at skifte spor, prøve noget nyt. Det er kernen i innovation: Prøv noget nyt en gang i mellem. Bare en gang i mellem. Når du skal opdage genvejen til og fra arbejde, så skal du lede efter den. Du skal tro på, at en genvej er mulig. Uden at prøve, sker der intet.

Når du når dertil, at du kan se, markedet er ved at indhente dig, så skal du i tænkeboks. Du skal prøve om der findes en genvej, måske bare en smukkere vej, der er mere attraktiv end den nuværende. Der er her du skal hen. Du og din virksomhed er selv markedsspecialister og kan finde på mange ting.

Men du kan meget nemt blive blændet af lygterne på vejen. Du kan se dig blind på de kendte veje og ikke se, hvor genvejen med de smukke træer er. Det er her, du har brug for en forretningskonsulent (jeg nævner ingen navne...). Forretningskonsulenten sidder med værktøjer, der fortæller noget om, hvordan du undersøger vejnettet. Sammen med din viden om køreturen dvs. dine produkter og dit markedskendskab kan vi skabe noget unikt nyt. Som også er rentabelt.

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Hvis du gør det samme som altid, vil konkurrenterne løbe fra dig