Mentor for mønsterbrydere - Din Rette Vej

Sådan undgår du handlingslammelse

Det er ved at være tid til nytårsfortsætter.

Men rigtig tit tager vi for stor en mundfuld.

Vi ønsker nogle hurtige resultater og forsøger at ændre en masse i og omkring vores liv på én gang.

Men hvis vi ikke har tålmodigheden med os og lader det nye falde på plads hos os, så sker der ingenting og det ender hurtigt med at vi giver op.

Det blev jeg mindet om for noget tid siden, da vores ældste dreng skulle til at lære at sove i sin egen seng. Han har i de sidste mange år sovet i vores seng, hvilket vi alle har nydt.

Men da han i oktober skulle på koloni og lige netop det her med at sove et andet sted, gjorde at han var meget i tvivl om han overhovedet ville med, blev vi enige om, at det var tid til at han skulle lære at sove i sin egen seng. Han var selv med på idéen, da han specielt kunne se fordelen i, at han så også at kunne have mulighed for at sove hos vennerne. Men da vi nåede til den 1. aften i egen seng, var han ikke meget værd!

’Jeg er slet ikke klar endnu, mor’! ’jeg er vant til at ligge helt op af dig og far, og nu er der flere værelser imellem os’. ’Jeg skal både vænne mig til at ligge uden jer og samtidig også ligge i et helt andet rum og i en anden seng’. ’Måske jeg er klar i næste uge’.

Jeg sagde til ham, at det var helt normalt - for både voksne og børn - at være nervøs, når man skal lave nogle store ændringer. Og at man kan have lyst til at udskyde det, men at man sjældent bliver mere klar af den grund.

Men jeg kunne også godt forstå, at det var et ret stort skridt for ham at vænne sig til det hele på én gang.

Så jeg tilbød ham nogle mindre skridt.

Nemlig at jeg de første par dage ville sove på en madras ved siden af. Det gjorde ham med det samme mere rolig og han faldt hurtigt i søvn. Efter en uge flyttede jeg så tilbage til dobbeltsengen, og Bertram kunne på den måde bedre rumme at skulle ligge alene på sit eget værelse, da han nu havde vænnet sig mere til sin egen seng.

Så hvis der er noget i dit liv du ønsker at ændre, men som du ikke lige kan overskue, så forsøg med små trin i stedet for ét stort syv-mile skridt.

Alle mikro-skridt i en anden retning, VIL føre dig et andet sted hen!

Og selvom det derved kommer til at tage længere tid, er det langt bedre end at sidde fast i handlingslammelse. 

Så hvad kan du gøre anderledes i dag eller i morgen, som du ved, at du kan overskue, for at få mere eller mindre af det du ønsker?

Og når det lykkes - så husk at fejre dine små sejre.

På den måde sørger du for at have energi til det næste og det næste og det næste skridt.

Jeg hepper på dig!

Makro hilsener fra Camilla

__________________________

Camilla Schou Andersen. Mentor for Mønsterbrydere, foredragsholder og Ph.d. i Sundhedsvidenskab
Læs mere her: http://www.camillaschou.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Nytårsfortsæt - husk at fejre dine små sejre. Læs mere hvordan