Mentor for mønsterbrydere - Din Rette Vej

Sådan sørger du for at det ikke bliver de andres julemusik, du danser rundt til i år

For at kunne skabe den jul (eller det liv -  nu er julen bare rigtig god at øve sig på :-), du virkelig ønsker dig, er det vigtigt, at du bruger noget fokuseret tid, på at finde ind til, hvad det i virkeligheden vil sige.

Hvis du blot har tanker som:

jeg vil gerne have en mindre stressende jul’,

’jeg vil gerne have mere tid til mig selv i julen’ 

’jeg vil gerne se flere mennesker i julen’

bliver det nemt for uspecifikt og så kommer du sjældent til at rykke på noget som helst.

Så først og fremmest, er det en rigtig god idé, at du skriver alt det ned, som du godt kunne tænke dig skulle ske.

Helt uden at tænke på, om det nu også er muligt, og på hvad alle de andre vil tænke om det.

Drop det for en stund, sæt tid af, tænd et stearinlys, tag et glas gløgg og gør det til en hyggestund, at mærke ind i, præcis hvilken jul, du gerne vil skabe i år.

Skriv alt det ned, du kan komme i tanke om, ville gøre det til en magisk jul for dig.

  • Hvilke arrangementer vil du gerne til?
  • Hvad vil du gerne nå at bage, strikke, sy, kreerer.
  • Hvilke(t) julemarked vil du gerne besøge?
  • Hvem vil du gerne invitere til klippe-klistre?
  • Hvad vil du gerne nå at gøre for dig selv?
  • Hvilken julefilm eller teaterstykke vil du gerne se og skal der nogle andre med?

 

Når du har skrevet alt ned du kan komme i tanke om, vil gøre julen særlig for dig, laver du en prioriteret liste, så det, du allerhelst vil have med i december i år, får et 1-tal.

Når du har gjort det, skriver du alt det ned, som du allerede ved, er planlagt og det som du bliver nødt til at deltage i.

Når du har lavet listen med det, du skal og det, du plejer, laver du en lille smiley ud for hver.

En glad smiley, ud for det du gerne vil og glæder dig til, en sur smiley ud for det som du bestemt ikke har lyst til og en midt-imellem-smiley, hvis du ikke rigtig ved, hvordan du har det med det.

 

Alt det, med en sur smiley skal helst ud af programmet!

 

Jeg ved godt, at du sikkert ved noget af det tænker ’det er simpelthen ikke muligt’.

 

Men alt er muligt (stort set) og du har altid et valg.

 

Så prøv i hvert fald at være åben de næste par dage, for at finde en måde, hvorpå du kan aflyse eller ændre på de arrangementer eller aftaler, som du faktisk ikke har lyst til.

Snak med dem som evt. er involveret i aftalen, om I kunne gøre det på en lidt anden måde i år. Måske er de også trætte af den måde arrangementet kører på, eller er måske i hvert fald åbne for at tænke nyt.

 

Spørg nogle som IKKE er involveret i aftalen om, hvordan de tænker, det kunne gøres anderledes.

 

Sæt dig det som mål, at du ikke endnu en jul, vil deltage i ting, hvor du i det mindste ikke har gjort en indsats for at gøre det mere acceptabelt for dig.

 

Det er en virkelig god øvelse i, at få mærket efter, sætte grænser og på en respektfuld måde overfor dig selv og andre, ikke bare at lade dig rive med af ’bør’, ’skal’ og ’plejer’.

Næste skridt er, at få taget kalenderen frem INDEN december måned starter og få sat de ting ind, som du ved, du skal, men i endnu højere grad, få sat de ting ind som var første prioritet på din ønskeliste.

Hvis du først begynder at fylde ud i kalenderen når december er startet, er der stor risiko for at du den 24. december tænker tilbage på en måned fyldt med pligter, stress og ANDRES dagsordener.

Tag ansvar for, at skabe en måned fyldt med magi, nærvær, omsorg, sjov, fest og farver.

Hvis ikke du gør det, så er der helt sikkert nogle andre, der gør.

Og så bliver det efter deres julemusik, du kommer til at styrte rundt.

Kærligst Camilla

 

 

__________________________

Camilla Schou Andersen. Mentor for Mønsterbrydere, foredragsholder og Ph.d. i Sundhedsvidenskab
Læs mere her: http://www.camillaschou.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Mindre stress og mere glæde i julen. Læs hvordan