Mentor for mønsterbrydere - Din Rette Vej

Når andres humør påvirker dig for meget

Kender du det, at komme hjem super glad, kun for meget hurtigt at dale helt ned i kulkælderen fordi din partner sidder i køkkenet og er møg-sur. Eller at blive mødt af en utålmodig ekspedient som hurtigt får din stemning til at gå fra afslappet til stresset.  Eller at afslutte et møde top-motiveret, men kun for at blive pillet ned fordi din kollega synes det nye tiltag er spild af tid?

Sådan levede jeg mit liv førhen.

Jeg levede mit liv igennem andre menneskers stemninger, meninger og humør og var konstant som et pendul i stormvejr.

Jeg blev påvirket så meget af andre, at jeg på få sekunder kunne gå fra at være glad og engageret til at blive ked, sur eller møg-irritabel.

Grunden var blandt flere at jeg som barn havde lært at tilpasse mig mine omgivelser. Min mor var alkoholiker og jeg vidste aldrig helt hvor jeg havde hende henne. Så for at undgå konflikter, sørgede jeg altid for at ligne hendes stemning så godt som muligt. Hvis jeg engang imellem udtrykte hvordan jeg selv havde det, blev det oftest gjort ligegyldigt. Eller jeg blev givet skylden for at hun blev nødt til at drikke.

Denne tilpasningsevne tog jeg med mig ind i mit voksenliv. Jeg kunne stort set ikke mærke mig selv, og var på ingen måder i kontakt med min krop og mit følelsesliv. Jeg måtte mærke andres sorg, glæde, frustration eller lettelse for at føle mig i live.

Den dårlige samvittighed fulgte også med. Hver gang jeg blev mødt med distance eller irritation, vendte jeg det indad og var overbevist om at det måtte være noget jeg havde gjort eller sagt – eller ikke gjort eller ikke sagt, der havde afstedkommet deres reaktion. Så jeg brugte en masse (unødig) tid på at granske min hjerne for hvad det dog kunne være og værst af alt, en masse tid på at gøre det godt igen.

Og hvis jeg en sjældent gang var i virkelig godt humør og følte taknemmelighed over gode ting i mit liv følte jeg også skam. Fordi jeg ikke synes jeg kunne tillade mig at være glad hvis andre var ked. Fordi jeg ikke følte at jeg fortjente at have det godt, hvis andre led. Så jeg gemte og nedtonede mig selv. Jeg skjulte mine opture til fordel for andres nederlag.

Puh – jeg var konstant stresset!

Ikke sagt at du ikke naturligt kan blive påvirket af andres humør. Hvis én du har kær, er kommet i ulykke bliver du følelsesmæssigt inddraget i det. Og der er da ikke noget bedre end at blive opløftet af en smittende latter. Og det er selvfølgelig godt at have lidt situationsfornemmelse, så du ikke altid sidder og proklamerer din egen lykke hvis andre lige har fortalt om deres undergang.

Problemet opstår hvis dit humør og følelsesmæssig stemning svinger som et barometer ved vejrskifte, fordi du har givet andre kontrollen over dit ve og vel. Alle mennesker har deres historie og deres grunde til at reagere som de gør, som du ikke altid ved noget om.

Jo mere du bliver i stand til at tage ansvar for dig selv og leve dit eget liv, jo nemmere bliver det at lade andre have deres luner uden med det samme at identificere dig med smerten.

Skridtet derhen kan være at øve dig på:

  • At sætte ord på næste gang du bliver mødt med tavshed eller en ubehagelig stemning. Sig noget i retning af: ’det virker som om du er i dårligt humør. Hvis det er på grund af noget jeg har gjort, så vil jeg meget gerne vide det. Du viser at du kan mærke den andens stemning, og har mulighed for at gøre noget hvis det handler om dig. Da det dog formentlig ikke er noget du har været årsag til, kan du i stedet for give slip på det.

  • At mærke hvad du har brug for og hvordan du har det. Hvis det til en start er for svært i tilspidsede situationer hvor andre mennesker er involveret, så øv dig alene. Sæt dig ned og mærk efter hvad du har brug for lige nu. Og start ud med mere basale behov. Fryser du, er du sulten, har du brug for at få lidt luft? Og forsøg så godt at imødekomme disse behov. Mærk også efter i kroppen hvordan du har det. Er der en knude i maven, en boblen i halsen, en sitren i benene. Gør det gerne flere gange i løbet af dagen. Det vil være med til at lære dig at få bedre føling med dig selv. Jo mere kontakt du får, jo bedre vil du være i stand til at opretholde denne kontakt, også når du er sammen med andre.   

  • At huske dig selv på at du i den grad fortjener at have det godt og opleve medgang – også selvom andre er i modvind. Du behøver på INGEN måde at gøre dig selv usynlig eller moderere det gode i dit liv. Du har formentlig allerede oplevet mørke perioder og kommer sandsynligvis til det igen. Så hvorfor ikke nyde når tingene går i din retning. Vi har alle op- og nedture og hvis andre omkring dig ikke kan glæde sig over det, handler det igen ikke om dig, men om dem.

 Det er nogle af de måder jeg har øvet mig på, at holde fast i mig selv og ikke blive revet med af andres sindsstemning. Jeg udviser stadig empati og et lyttende øre hvis folk omkring mig virker til at have brug for mit nærvær. Men jeg lader det ikke komme ind under huden på mig og inficere mit system. Og jeg har en stærk tiltro til at de selv tager ansvaret for at fortælle mig hvis det er mig der har gjort dem i dårligt humør.

Det giver mig frihed til at tage vare på mig selv og et overskud til at være der for andre når de reelt har brug for det.

’Al forandring starter med det første skridt i en anden retning og DIN rette vej venter på DIG!’

De allerbedste hilsener fra Camilla

__________________________

Camilla Schou Andersen. Mentor for Mønsterbrydere, foredragsholder og Ph.d. i Sundhedsvidenskab
Læs mere her: http://www.camillaschou.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Svinger dit humør og stemning? Læs her hvad du kan gøre.