Sådan undgår du oversprings-handlinger

5,4,3,2,1! Jeg tæller baglæns for mig selv og står op med det samme, når vækkeuret ringer. Før mine tanker og følelser overbeviser mig om, at jeg trænger til at trykke på snooze-knappen.

Jeg slår min alarm fra, men kigger derudover ikke på min telefon, som ligger i rummet ved siden af soveværelset. På den måde fristes jeg ikke til at se på den, som det første, når jeg vågner.

Mens jeg går gennem morgenens rutiner og får sendt min datter i skole, tænker jeg dagens FOKUS igennem. Når huset ånder ro, sætter jeg mig ved skrivebordet. Jeg får skrevet dagens VIGTIGSTE opgave ind i min kalender og får planlagt dagen.

Og først nu kigger jeg på messenger, mails, sociale medier og alt det øvrige udefra, som jeg skal forholde mig til.

Lyder det utopisk?

Sådan tænkte jeg selv, inden jeg begyndte at ændre min morgenrutine, og nu oplever, hvordan det har en afsmittende effekt på resten af dagen.

Jeg laver færre overspringshandlinger og er mere effektiv. Og når arbejdsdagen er færdig, kan jeg vinge lange flere løste opgaver af.

Hvorfor virker det?

Fordi jeg ikke har tilladt egne distraherende tanker og undskyldninger tage kontrollen over min dag, og fordi jeg har taget styringen fra morgenstunden.

Betyder det så, at alle dage kan køre efter en plan uden forstyrrelser. Absolut nej. Det er et vilkår, at der kan opstå ting, der forstyrrer min planlægning og mine intentioner. I dag bankede der en håndværker på døren, bedst som jeg satte mig til min computer.

Men det har gjort en verden til forskel for min personlige effektivitet som selvstændig, hvor jeg jo ene og alene er ansvarlig for at holde motivationen oppe og lede mig selv.

Hvorfor laver du overspringshandlinger?

Der findes to forskellige typer af overspringshandlinger. De produktive, som er en nødvendig del af en kreativ proces, hvor du giver din hjerne en pause og dermed muligheden for at komme med nye ideer.

Og de destruktive overspringshandlinger, som kan blive en dum vane og forhindre dig i at få tingene gjort og tage handling på dine mål. Du laver disse overspringshandlinger som en coping mekanisme ift. stress.

De destruktive overspringshandlinger er en form for en ubevidst trang til at mærke en lettelse og give afledning for stress. Du udsætter ting, når du føler dig presset. Du får et midlertidigt boost af lettelse, når du bruger tiden til at se en kattevideo på facebook. Men på længere sigt skubber du jo bare opgaverne foran dig, og skaber et større tidspres for dig selv. 

Så hvad skal du gøre i stedet?

  • Start med at tage styringen af din dag fra morgenstunden.

  • Afsæt tid i din kalender til at arbejde uden afbrydelser, hvor du har slået flest mulige forstyrrelser fra, så som facebook, messenger, mails, telefon m.m.

  • Afsæt tid til at besvare mails, telefonopkald og skriv evt. i autosvar, hvornår der kan forventes svar og tilsvarende i din telefonsvarer

  • Tæl baglæns fra 5, altså 5,4,3,2,1 og gå i gang med opgaverne før du fortaber dig i negativ selvsnak og undskyldninger

  • Accepter, at du ikke skal vente med at tage handling til du er motiveret, men i stedet bare få tingene gjort

  • Definer altid dagens vigtigste opgave og prioriter udførelsen af denne

 

Rigtig god fornøjelse :-)

 

Kærligst Charlotte Hyldgaard

Mentor

Charlottehyldgaard.dk

info@mentorskab.dk

Tlf. 21 43 51 34

Mentor for selvstændige kvinder, som ønsker fanden-i-voldsk-handlekraft, retning og mental styrke

 

__________________________

Mentor Charlotte Hyldgaard
https://www.Charlottehyldgaard.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Overspringshandlinger - bliv mere effektiv. Læs mere