Medfølelse kurser og foredrag

”Da jeg accepterede, at jeg er menneske, blev jeg bedre til at være det.”

Som psykologer oplever vi ofte, at stress og nedtrykthed hænger sammen med menneskets tendens til evig selvkritik. Derfor har vi specialiseret os  i Mindful Self-Compassion, som er en metode til at møde sig selv med venlighed og omsorg.  

Rikke Søegaard deltog i et af vores 8-ugers kurser i Mindful Self-Compassion, og hun har valgt at dele ud af sine oplevelser med kurset:

”Jeg vidste egentlig ikke, hvad jeg forventede, da jeg startede kurset. Måske at få større overskud og ro. At blive bedre til at jonglere med de daglige hente/bringe-ture, madpakker, vasketøj, brætspil, hygge-med-manden-aftener, min egen virksomhed og alt det andet, som udgør livets sammensurium af dejlige oplevelser og hverdagspligter.

Mindfulness – det er jo sådan noget med at være til stede i nuet, så jeg regnede med at få nogle øvelser og meditationer, jeg kunne bruge i hverdagen. Noget der kunne hjælpe mig med at tænke på arbejde, når jeg var på arbejde, og mine børn, når jeg var sammen med mine børn.

Jeg regnede ikke med, at jeg skulle gøre de opdagelser, jeg gjorde mig.

Allerede første kursusgang gik det op for mig, at det her forløb kunne lære mig en vigtig lektie – at være lidt venligere over for mig selv.

Det lyder banalt, men det var en aha-oplevelse af rang at opdage, hvor mange gange om dagen, jeg havde små stik af selvkritik. Det var ikke nogen stor hammer, jeg dunkede mig selv oven i hovedet med. Bare en lille pind. Og bare bittesmå dunk. Men da jeg blev bevidst om det, blev det tydeligt, hvor mange gange i løbet af en dag, jeg lod disse små stik regne ned over mig.

”Var det virkelig nødvendigt at skynde sådan på barnet her til morgen?”

”Fik du ikke sagt det dér lige skarpt nok?”

”Nu nåede du heller ikke den opgave i dag!” – underforstået, hvis jeg bare havde prioriteret anderledes, været mere fokuseret eller hurtigere, så havde jeg nået det.

Et sted dybt i mig sad åbenbart en stemme, der mente, at jeg burde være bedre. Ikke til nogen bestemt ting, men nærmere til al ting.

Min hjernes default-mode var ofte at kredse om små situationer – et ansigtsudtryk, et toneleje, en sætning – som jeg i retrospekt tænkte, burde have udspillet sig anderledes. Og jeg havde ingen anelse om, at jeg brugte så meget af min tankevirksomhed på det!

Mindful Self-Compassion-forløbet gav mig både selvindsigt og en masse håndgribelige øvelser og meditationer, som hjælper mig med at være overbærende i stedet for kritisk over for mig selv. Præcis som jeg ville være over for en god ven. Det har givet mig større overskud og ro i hverdagen – og en lille ting, som jeg sætter rigtig stor pris på hver eneste dag: Jeg er blevet mere tålmodig med mine børn.

Paradoksalt – da jeg accepterede, at jeg er menneske, blev jeg bedre til at være det.”

Det er menneskeligt at fejle

Vi  er meget taknemmelig for, at Rikke ville fortælle om sine oplevelser! Rikkes opdagelse er på ingen måde unik. Faktisk har rigtig mange af vores kursister lignende aha-oplevelser.

Vi siger, det er menneskeligt at fejle, men mange af os anerkender ikke, at vi er uperfekte. Men når vi først har erkendt, at vi blot er mennesker, og at vi har brug for nøjagtig samme omsorg og støtte fra os selv, som vi ville give til en ven – så er vi godt på vej til at blive en god ven for os selv.

Hvad er Mindful Self-Compassion

Mindful Self-Compassion er et forskningsbaseret program udviklet af de anerkendte forskere i psykologi Kristin Neff og Chris Germer. Mindful Self-Compassion bygger en ekstra komponent oven på mindfulness – nemlig medfølelse over for sig selv, egenomsorg, accept og venlighed. Hvor mindfulness handler om at være opmærksom på og acceptere det, vi oplever, handler self-compassion om at være venlig og omsorgsfuld over for sig selv, når vi oplever noget, som er svært.

I mindfulness spørger vi: Hvad oplever jeg lige nu?

I Self-Compassion spørger vi: Hvad har jeg brug for lige nu?

Forskning viser, at træning i Self-Compassion sammen med træning i mindfulness er et stærkt redskab til at reducere stress, øge livsglæden og blive mere robust, når der kommer modvind i livet.

Ønsker du også at styrke eller finde evnen til at være til stede og opmærksom i nuet – og slippe af med selvkritik? Så har vi på vores hjemmeside guidede meditationer til fri afbenyttelse http://roskildepsykologerne.dk/guidede-meditationer/

Af Jeanette Beierholm og Nina Werner

Autoriserede psykologer

www.roskildepsykologerne.dk

__________________________

Roskilde psykologerne
Nina Werner og Jeanette Beierholm.
Læs mere: http://roskildepsykologerne.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Accepter dig selv og slip selv-kritik med medfølelse. Læs mere