Jeg er bange - om angsten for livet og for følelser

Livet er ikke altid rart

Tænker du nogensinde sådan? Det har jeg gjort - rigtig meget endda, faktisk så meget at det til sidst blev en alt for dominerende hverdag af dårlige tanker, som gav dårlige følelser.

I dag tror jeg på at vi kan ændre vores levevej, ved at ændre vores fokus. Mange danske kloge mennesker tror også på det, så meget at der skrives bøger i en uendelighed om netop dette.

Det svære er at holde fast.

Derfor vil jeg give dig en lille øvelse i dag, så du kan observere, hvordan du holder fokus. Øvelsen er normalt kun en, som du får, når du sidder i stolen og jeg kan se hvad der foregår - i det ubevidste ansigtsudtryk og i dit kropssprog. Men idag er jeg gavmild og glad. For min hverdag. For min familie. For min mand og mit hjem. for min praksis og for min økonomi. Jeg er så taknemmelig over, at livet har lært mig noget, som jeg kan give videre. En ting er at uddanne sig og opnå anerkendelse den vej. Det er skønt. Meeeen - livet stopper ikke der. For hvis vi stopper med at være nysgerrige, hvad så? Så går vi i stå. Må vi gå i stå? Ja det må vi. Det må du. Hvis du vil. Jeg er ikke ude på at ændre hele verden. Jeg vil bare gerne inspirere dig, fordi jeg gætter på, at du gerne vil være mere lykkelig.

Ellers var du nok ikke på dette site overhovedet.

Min øvelse til dig er følgende:

Sæt dig ned i behagelig stilhed et sted hvor du kan være uforstyrret.

Hold nu fokus på det, du mærker rent fysisk i kroppen - brug 1 min på det. Hvis tankerne kommer og overtager din evne til at mærke, så flyt nænsomt fokus tilbage til kroppen og mærk. Bare mærk. Ikke tolke på det, du mærker, bare mærk.

Flyt nu fokus til dine øjne. Hvad ser du rundt omkring dig? Se, se, se - i 1 min. Undgå at tænke imens (jeg ved godt at det kan være svært i starten)

Flyt nu fokus til din hørelse. Hvad hører du? Kan du veksle mellem lydene, så en er meget i fokus og andre ikke er i fokus. Kan du skifte dit fokus? Brug et bar minutter på at lytte til lydene. Ikke tolke dem, bare lytte.

Når du har brugt cirka fem minutter ialt, ved du, at du kan skifte fokus. Brug denne øvelse fast hver dag i cirka 30 dage og du vil altid have et værktøj, som kan hjælpe dig med at leve dit liv lidt mere opmærksomt.

Min histore

Angsten for livet og for følelser er blevet et livsvilkår for rigtig mange mennesker i dagens danmark. Min overbevisning er, at vi er for alene, bruger for megen tid på at stresse afsted og have travlt. Vi når ikke at sidde stille ind imellem.

Jeg kender det fra mig selv, for jeg har været i stressens fangehul mere end en gang. Første gang var jeg meget ung, havde et spændende job og et lille barn samt en mand, der sejlede, et hus der skulle passes, venner, der skulle besøges og familie ligeså. Kort sagt - jeg havde travlt. For travlt. Kunne ikke sige nej tak og kunne ikke vælge fra. Sygemeldingen varede et halvt års tid. Og jeg blev "heldigvis" fyret af den chef, som blot sagde. "flyv lidt op i helikopteren, Helene, og se det oppefra", men ikke hvordan jeg skiftede fokus og prioriterede. Det var selvfølgelig ikke hans skyld. Hvis jeg havde lært, at det var ok at sige nej, så havde tingene allerede den gang, været anerledes. 

Anden gang var jeg mere forberedt. Jeg havde dog stadig ikke helt lært at sige nej og måske blev det et livsvilkår for mig. Men jeg var sygemeldt 1 måneds tid og vendte langsomt tilbage.

Tredje og sidste gang var jeg helt klar. Der blev jeg ikke sygemeldt, men lavede klare aftaler med min chef, jeg afleverede alle mine opgaver og min mail til ham og sagde: " nu giver du mig een opgave ad gangen og så løser jeg den. Når jeg er færdig, kommer jeg efter en ny". så skulle jeg arbejde med følelserne af "ikke god nok" og "hvad mon de andre tænker" - men det var ok.

I dag som selvstændig kunne man tro, at det var stressende og hårdt at være leder i eget liv. Men jeg nyder friheden og ansvaret - jeg nyder at kunne planlægge perioderne af travlhed og tid - jeg nyder at kunne lukke min kalender om formiddagen, fordi 5 mavetarmsygdomme giver mig smerter og udfordringer som skal dæmpes og håndteres. Jeg nyder at kunne sige "nej tak" til opgaver.

Men angsten for ikke at være god nok, at mørket smitter og "drager" mig længere ned, kender jeg godt fra mine unge dage og også helt op i 40érne. Jeg troede ikke nok på mine evner til at skifte fokus.

Tag dig selv en rigtig dejlig januar.

Brug eventuelt lidt tid på at lytte til min podcast "bevidsthedens sammensætning". Og hvis du har lyst, så lav endnu en opgave, nemlig Livshjulet.

Kærlgist Helene.

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Jeg er bange. Om Angsten for livet og for følelser. Læs mere