De intelligente slør

En af de store opgaver man kan kaste sig ud i som menneske er nok at påtage sig opgaven at undervise andre. For hvad vil det overhovedet sige at undervise? Jeg har altid tænkt, at det netop handler om at ”vise det der er under”. Vise mennesker hen til det der er under. Det man ikke lige nu kan se, men det man i grunden allerede ved, når nogen nænsomt påtager sig opgaven at følge en ind til det klareste, stærkeste sted i en.

Jeg har selv været elev af store lærere, og jeg har selv været underviser, siden jeg begyndte at undervise i sang som 24-årig, fordi jeg havde lyst til at vise mennesker hen til det sted, hvor de allerede kunne synge. Allerede dengang vidste jeg, at mennesker som det mest naturlige er født med en stemme, der kan være deres adgang til det store helbredende fællesskab, der opstår, når vi synger sammen.

Igennem tredive år har jeg udforsket og undersøgt – søgt under. For der var hele tiden noget under. Når en lærer formåede at vise mig ind til mig, og når en lærer fik mig til at gå fuldstændig i krampe. Der var også noget under, når jeg som underviser formåede at følge et menneske ind til sig selv og når det lykkedes for det menneske at vikle sig ud af slørene, der har det med at lægge sig usynligt ind over os lige i det øjeblik, vi er ved at bryde ind til noget, der er virkelig sandt. Så sandt at vores liv rystes. Fordi vi måske står foran at måtte ændre noget, som vil kræve noget af os. Fordi vi har set det der er under. Bag slørene.

Det er interessant at undersøge slørene. For de opstår. De er usynlige, og det er netop deres force. De ville ikke være i stand til at holde os væk fra sandheden, hvis de var store tykke tæpper, vi nemt kunne se. De er florlette, intelligente slør, der har til formål at forvirre os og lede os væk fra os selv. De tror, de hjælper os. Og det gør de egentlig også. De hjælper os til at forblive hvor vi er. I vores tryghedszone. For så længe vi ikke ved, så længe kan vi blive hvor vi er. Men når vi ser eksempelvis, at vi befinder os et uhensigtsmæssigt sted, at vi er ukærlige overfor vores liv gennem en relation, at vi ikke udfolder vores potentiale eller andet, så længe vi har usynlige slør til at dække over det der er under, så længe kan vi blive hvor vi er. Slørene beskytter os mod forandringen. Slørene beskytter os mod at se klart og mod at mærke.

Jeg arbejder bevidst med slør, når jeg arbejder med grupper. For når vi arbejder hen mod det sted, hvor vi lever fra vores allerinderste lys og kraft, vil der være magelighed og frygt, der skal mødes. Vi udfordrer den vante og til tider falske tryghed på rejsen til den inderste kraft, og det er her slørene usynligt kommer til stede. Det er kraftfuldt at kende den mekanisme til bunds. Det er vigtigt at kende slørenes dans i rummet.

Hvis man arbejder med en gruppe over et længere forløb, kan det være kraftfuldt bevidst at iagttage slørene. Spørge dem, hvad de tror, de hjælper en til. Det kræver dog at man er et sted på rejsen, hvor man psykologisk og åndeligt er i stand til at ”afsløre sig”. Man må være parat til forandringen. Man kan ikke med vold trække sløret til side. Slør er transparente, og derfor er det langt mere virkningsfuldt at skue igennem dem. De forvandler sig i vinden, og straks man har afført sig et slør viser der sig et nyt. Indtil vi har set, hvad de intelligente slør prøver at hjælpe os til. Måske til at blive hvor jeg er, fordi jeg ikke tror jeg har styrken til at gå videre. Måske til at forblive i en destruktiv relation, fordi jeg ikke tror, jeg kan magte opgaven at klare mig alene. Måske til ikke at udfolde mig, fordi jeg tror, jeg ikke kan magte opgaven at udsætte mig for kritik.

Slør kan hjælpe os til mange ting, og slør er særligt aktive, når vi samles i grupper. Her oplever kursisterne, at andre kursister langsomt afslører sig, og det aktiverer sløret. Sammen nærmer vi os det, vi ellers prøver at flygte fra. Vi nærmer os det allerblødeste men også allermest kraftfulde punkt i os. Andres fortælling kan enten inspirere os eller den kan skabe frygt i os. Og jeg kan kaste mit intelligente slør ud i rummet, så afsløringen standses, inden den kommer til at afsløre mig i mine selvfortællinger.

Et intelligent slør kan antage mange former. Jeg kan som kursist stille et spørgsmål, som drejer emnet et helt andet sted hen, end der hvor vi er på vej hen. Jeg kan begynde at fortælle om noget, som slet ikke har med emnet at gøre. Jeg kan endda pointere, at det er vigtigt for mig at dele dette lige nu. Jeg kan kede mig, jeg kan have fysiske reaktioner, der får mig til at forlade rummet. Jeg skal på toilettet, jeg har brug for en pause.

Her må vi som undervisere kender de intelligente slør. Vi må træne os i at skelne, hvornår der er tale om inspiration fra vores kursister, om reelle behov, der kalder på at blive lyttet til, og hvornår der er tale om slør, der er ved at forpurre den fælles indsats mod at nå ind til kernen af kraften.

Når jeg arbejder med grupper over længere tid, inddrager jeg bevidst arbejde med de intelligente slør. Jeg introducerer slørene længe før de viser sig, for når de først er i rummet, er det som at gå i en ørken og få kastet sand i øjnene. Derfor kan det at introducere slørene, inden de danser i rummet være et virkelig kraftfuldt redskab til forvandling. At sige: ”Ja, jeg ønsker at gennemskue mine egne slør. Ja jeg ønsker at sidde et øjeblik stille, når jeg ønsker at forlade rummet. Ja, jeg ønsker at sidde en stund, når al uroen indfinder sig. Ja, jeg ønsker at iagttage slørene, der danser i rummet. Jeg ønsker at spørge dem, hvad de tror, de hjælper mig til at forblive i, og jeg ønsker at søge ind mod det, der er under”.

Det er kraftfuldt at gennemskue sine slør, men det er livsforandrende at finde ind til det, der er under. Vi kan have gennemskuet vores slør uden at ændre det, der kalder på forandring, for slørene er intelligente nok til at antage en ny form. Men slørene kan antage hvilken som helst form de vil, når først vi har fundet ind til det der er under. Nemlig det sted hvor vi kan mærke den allerinderste kraft. Det sted, hvor vi kan klare forandringen, det sted hvor vi kan mærke, at vi er holdt af livet, når vi helt dybt inde har mærket, at vi ønsker at leve fra den inderste kraft.

Hvis vi som undervisere kan være nærværende nok til at holde rummet omkring gruppen, når slørene danser i rummet, hvis vi kender slørenes natur og er modige nok til ikke at løbe med dem, så vil hver enkelt selv kunne gennemskue deres slør. At lade kursisterne selv spørge deres slør: ”Hvad er det, du tror, du hjælper mig med?” er langt mere kraftfuldt og livsforandrende end at sætte sig for at gennemskue slørene for kursisterne. Det kan være en årelang proces at gennemskue sine egne slør. Og vores allerstørste opgave som undervisere er netop at gennemskue vores egne begrænsninger og slør. For det kræver noget af os ikke at danse med, når slørene vil have en hel gruppe væk fra noget, der gør ondt. Det kræver både mod og skelneevne.

Derfor har den vigtigste opgave for mig som underviser været at træne selv. At opøve evnen til at blive stående og være vedholdende og centreret. Men det allervigtigste slør, jeg nogensinde har trukket fra mine egne øjne, var det slør, der fortalte mig, at jeg bare skulle gå med, når det hele ville en anden vej. Det var et intelligent slør, der fortalte mig, at jeg skulle følge strømmen, fordi det var kreativt at gøre.

Men da jeg trak sløret til side opdagede jeg, at der under det slør lå den dybeste frygt for, at mine kursister ikke ville elske mig, hvis jeg udviste fasthed og sagde nej tak til at danse med i alle retninger.

Vi kan støtte vores kursister i at arbejde med deres slør, men de vigtigste slør, vi kan arbejde med er når alt kommer til alt vores egne. For slør aktiverer slør. Og når kursisternes slør danser i rummet vil alle de slør vi ikke selv har trukket til side danse med.

Det er derfor, jeg ser det som den største og mest lærerige menneskelige opgave, jeg nogensinde har sat mig selv på. At undervise andre. Fordi det er det, der har lært mig allermest om, hvor jeg hele tiden kan lære mere selv.

Kærllgst
Majbritte Ulrikkeholm

__________________________

Majbritte Ulrikkeholm er Sanger, komponist, forfatter og underviser
Læs mere på: http://www.majbritteulrikkeholm.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Gruppe undervisning - slør kan være en styrke. Læs mere