Tag magten selv ved at være en troværdig afsender

Forestil dig, at du kan opnå den gennemslagskraft, der skal til for at alle appelsiner falder ned i turbanen. At du ligefrem får skrevet ned, hvordan du så bare skal udtrykke dig.

Forestil dig, at du med sådan en guide kan gå ud og erobre verdenen i en tid, hvor netop dit personlige brand er højst moderne og faktiske det, der skal sælge dig.

Forestil dig, at det eneste, der skal til, er en spindoktor. En spindoktor, der ikke alene fortæller, hvad du siger og ikke siger, men også vejleder dig i, hvordan du ser ud, i hvilke folder, du skal lægge ansigtet og hvornår rynken skal blive til en medfølende trækning i ansigtet.

Det eneste, du skal gøre, er at lære dig selv udenad, smide dine egne sanser i hænderne på spindoktoren og huske at træne dine udtryk og sætninger derhjemme, så du ikke skal bruge for megen energi på, at redde dig selv tilbage i det koncept, du optræder i, når du engang imellem træder ved siden af.

Overfor dig står en chef eller forretningspartner, der også har et koncept at leve op til, og så kan skal man ikke være særlig fantasifuld for at forestille sig to hånddukker, der taler til hinanden.

Selvfølgelig sat lige rigeligt på spidsen, men centralt er det, at det, du siger og gør, er så meget i centrum i disse år, at det for mange er en nødvendighed at have en guide til at begå sig på.

 

Men med mindre, du selv er spindoktoren, og den kommer indefra, kan din guide i bedste fald kun gøre dig rolig i svære situationer og i værste fald gøre dig grå og uinteressant eller endda ligefrem til en morsomhed! Du behøver ikke engang være Bertel Haarder for at hoppe i sandkassen på et tidspunkt. Det er nemlig menneskeligt at være - ja menneske. Noget jeg synes, vi har glemt i dag, hvor alle offentlige personer har spindoktorer, der er meget mere modtagerfokuseret end afsenderorienteret, og det er her, jeg ser. at den tipper.

 

Jeg er ikke til alle de konstruerede personligheder, vi ser i mediebilledet, i erhvervslivet, blandt mødre såvel som fædre i mine børns klasser og ikke mindst ved de personlige sammenkomster. Jeg bryder mig ikke om det, blandt andet fordi jeg VED, det er hårdt arbejde, og jeg kan mærke anstrengelserne hos en person, der gør sig for meget umage - og anstrengelserne tager over for personligheden.

Jeg ved det, for jeg har selv prøvet det.

Sagen er nemlig den, at det i princippet er meget nemt at konstruere sig selv - opfinde lige netop den personlighed, som man ved er attraktiv, ja måske endda smuk og ikke mindst er vejen til succes. Men hvis den ligger langt fra din egen personlighed, eller hvis du skal arbejde for hårdt for hele tiden at undertrykke den, så er det i mine øjne spildt arbejde. På et tidspunkt bliver din modtager forvirret, og det er forfærdeligt alene, men når først det hele krakkellerer - og det behøver man ikke være Bertel Haarder for at gøre - står man tilbage med en personlighed, der skal starte forfra, om som skal arbejde virkelig hårdt for at vinde igennem.

Vi er så modtager fokuserede i Danmark i dag, at selv professionelle kommunikatører siger, at god kommunikation udelukkende handler om modtageren!

Jeg er dybt uenig.

Kommunikation handler også om afsenderen. Hvis du er så fokuseret på modtageren, kan du kun glemme dig selv et sted og dit gætteri på, hvad modtageren vil ha, og det er ligegyldigt om det er din personlige performance, din skrevne arbejdsrapport, dit første rapnummer eller det, du har på hjertet, kan kun medfører, at du udvisker lidt af dig selv i forsøget på at ramme en modtager.

Jeg hørte fornylig operachefen sige, at hvis operaen kun lavede, hvad folk ville have, så fandtes der ingen opera!

Tænk, hvis det er sådan, at du kun skal lave det, som folk vil have - ellers så findes du ikke!

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Unik workshop i at få det bedste frem fra starten