De største fejl du kan begå når du vil hjælpe en stressramt

Da jeg for ca. 10 år siden for første gang for alvor blev konfronteret med stress i den værste udgave, anede jeg ikke mine levende råd.

Det var en af mine nærmeste kolleger, der pludselig gik ned med et brag, som kom fuldstændig bag på mig.  Min kollega (der var i starten af 30 erne) havde en lang række alvorlige fysiske symptomer bl.a. begyndende mavesår, og blev efter et stykke tid også ramt ikke alene med stress, men også af depression.

Jeg prøvede, det bedste jeg havde lært, at hjælpe hende. Som nyuddannet coach synes jeg selvfølgelig, at det var oplagt at coache hende – og lære hende et par tricks til positiv tænkning…

I dag ved jeg, at det var en ringe trøst, og at det sandsynligvis gjorde stressen værre. 

For stress er langt større og meget mere kompliceret end et par positive tanker og coachende spørgsmål kan klare.

I min iver for at hjælpe kom jeg lynhurtigt til at trække min egen indre model af verden ned over hovedet på hende.

Jeg fandt løsninger ud fra hvor jeg selv var, og hvor jeg troede hun var. A la: “Hvis det var mig, der havde det sådan lige nu, ville jeg…”

Og det er sådan, de fleste af os reagerer, når vi forsøger at hjælpe en stressramt.

Af gode grunde. For hvordan kan vi gøre andet? Vi kender jo ikke deres indre model af verden.

Der er ingen tvivl om, at vi prøver at hjælpe det allerbedste, vi kan. Men selvom vi gør det i en rigtig god mening, kan vi nemt ende med at gøre ondt værre, fordi vi hjælper ud fra vores eget ståsted og hvordan vi tror, det er at være stresset og have det så dårligt, som personen foran os har.

Også selvom vi måske engang selv har haft kroppen fuld af stress, vil vi ikke med sikkerhed kunne vide, hvad den stressramte har allermest brug for.

Så hvad stiller vi så op?

Ved at være bevidste om, at vores egen indre model af verden altid er forskellig – ikke kun fra den stressramtes - men også fra alle andres indre model af verden, kan vi undgå at falde i “Hvis-det-var-mig-ville-jeg…- fælden”. 

Og dermed i første omgang holde alle de gode råd for os selv. 

I stedet kan vi som ven, kollega eller partner sige til den stressramte:
“Du skal vide, at jeg er her for dig – både hvis du har brug for at snakke med mig, og hvis du ikke har. Jeg har god tid , og jeg er her lige indtil din stress igen forsvinder, og der vil også fremover altid være plads til dig i mit liv. Det eneste der er vigtigt lige nu er, at du tager dig den tid, du har brug for, til at få det godt igen”.

Som arbejdsgiver skal formuleringen naturligvis være lidt anderledes, men meningen skal basalt set være den samme: 
Dit job og dine kolleger venter på dig – tag dig den tid, du har brug for.

Derudover er det en rigtig god idé at hjælpe den stressramte med at komme i kontakt med en professionel, der har de rette kompetencer til at hjælpe.

Eller, alternativt, beslutte sig for selv af tilegne sig kompetencerne til  - uden skelen til egen indre model af verden – at guide den stressramte tilbage til en hverdag uden stress.

Det er bl.a. det de studerende på Stressmaster Uddannelsen lærer at gøre.

Fejlen jeg begik overfor min kollega er blot en af de 3 største fejl, vi kan begå, når vi vil hjælpe en stressramt.

Hvis du vil høre mere og finde ud af, hvad de to andre fejl er, så lyt med når jeg holder gratis online foredrag den 18. og den 25. august.

18. august
De 3 største fejl, du kan begå, når du vil hjælpe en stressramt - og den hemmelige teknik, du skal bruge i stedet.
Læs mere og tilmeld her

25. august:
Den vigtigste teknik du skal bruge i arbejdet med at få stressramte tilbage i balance - og hvorfor de gængse coaching-værktøjer kan gøre ondt værre.
Læs mere og tilmeld her


__________________________

Lisbeth Fruensgaard, Stresscoach, mindfulnesstræner, forfatter og foredragsholder.
Læs mere på: http://www.lisbethfruensgaard.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Stress - den største fejl når du vil hjælpe en stressramt. Læs mere