Jeg hader at løbe

Som hos så mange andre børnefamilier i dagens Danmark er tiden hjemme hos os knap. Der er mange praktiske opgaver som skal løses i løbet af dagen, og alt for få timer i døgnet. Det at tilbringe adskillige timer, flere gange om ugen, på at holde sig i form, passer derfor sjældent med familiens døgnrytme.

Jeg har derfor ladet mig inspirere af de sidste års trend - løbetræning. Det kræver stort set ikke noget udstyr - et par halvt udtrådte tennis-joggere kan gøre det. Og så er det nemt at komme i gang. Det er bare på med tennis-joggerne, og så ud af hoveddøren. Det lyder som den magiske formel, som får familieliv og fysisk træning til at gå op i en højere enhed.

Der er blot ét problem. JEG HADER AT LØBE! 

Problemet er ikke at jeg er i dårlig form, eller at jeg bliver forpustet og træt. Næh - problemet er lyden af mit hivende åndedræt og den højlydte trampen af mine fødder på asfalten. Jeg får følelsen af at alle kan høre mig en halv kilometer væk, og værst af alt, så er jeg meget bevidst om hvordan jeg tager mig ud, set med andres øjne. En krydsning mellem haltefanden og en elefant, som kommer prustende ned af vejen. Og som om det ikke skulle være nok, så er der kedsomheden. Kedsomheden er det værste - det er så KEDELIGT at løbe. 

Noget må gøres. Det er jo formlen på et "lykkeligt" liv med harmoni mellem familie og fysisk træning det drejer sig om. Hvordan skaber man motivation og lyst, og får succes, med noget der har så hårde odds imod sig?

For mit vedkommende tog jeg afsæt i NLP og min baggrund som coach. Jeg havde en meget klar målsætning "Det skal være en fest at løbe!". Hvordan kom jeg derhen? Af helt andre veje end jeg havde troet - men grundlæggende kunne processen reduceres til: 

  1. Skab rammerne
  2. Fjern distraktionerne og skab fokus
  3. Hav et overordnet mål
  4. Hav en realistisk plan for hvordan dit mål skal lykkedes. 
  5. Sørg for at fejre dine successer undervejs 

Skab rammerne - rammerne viste sig at blive noget helt andet end jeg indledningsvist havde forventet. De lokale stier omkring vores hus blev nemlig hurtigt skiftet ud med et løbebånd i det lokale træningscenter. Hvorfor var det vigtigt? Fordi disse nye rammer fjernede en masse udefrakommende distraktioner, så som andre mennesker på stien, sten og huller i vejen, bakker som skulle forceres etc. Alt sammen ting som forstyrrede mig i mit løb. Og så er der på et løbebånd en anden fordel. Det er muligt at fastsætte en helt konkret distance, samt måle og sammenligne fremskridt helt præcist.

Fjern distraktionerne og skab fokus - jeg var meget generet af lyden af mig selv, mit åndedræt og min trampen. Med lidt god løbemusik (af den slags som kan købes i enhver internetbutik med respekt for sig selv) i ørerne, blev det hurtigt overdøvet. Derudover virkede musikken for mig, som en enormt god måde til at holde gejsten oppe, fjerne distraktionerne udefra og skabe fokus på mit løb.

Hav et overordnet mål - Jeg blev klar over, at for at få løb til at blive en fest, skulle det ikke være en sammenbidt kraftanstrengelse, udført til lyden af mit pinte åndedræt. Anstrengelsen skulle brydes ned i en masse mindre bider. Små korte løb, som gradvist blev øget i intensitet. Med denne justering blev det overskueligt, lettere, ja ligefrem en god oplevelse. Og som prikken over i'et - lidt god musik i ørerne - og festen var i gang!

Dette bringer mig til næste punkt - hav en realistisk plan for hvordan dit mål skal lykkedes. Alle planer drejer sig basalt set om én ting. At nedbryde store og komplekse mål til en masse små og håndterbare aktiviteter og delmål. Min plan bestod af én aktivitet: løb 2 gange om ugen, med følgende delmål: 1) løb 2,5 km, 2) løb 3 km, 3) løb 5 km, 4) løb 7,5 km, 5) løb 10 km etc.

Sørg for at fejre dine successer undervejs - som rosinen i pølseenden huskede jeg at fejre mine sejre. Jeg tog derfor al den gode energi, fra det at have lykkedes med mine delmål, med videre i min løbeprocess. 

Ok - nu sidder du måske og tænker, jaja 10 km. Flot "Pommesfrit". Jeg er klar over det ikke er noget vildt og prangende. Det bringer mig hverken på landsholdet, eller til Copenhagen Marathon. Men det var heller ikke min målsætning. Til gengæld holder det mig i form - og vigtigst af alt, det er vejen for mig, hvis det skal være en fest at løbe - og se dét var jo mit mål.

Nu kommer så det store spørgsmål du sikkert har undret dig over de sidste 40 linier: Hvorfor har jeg brugt så meget tid på at fortælle om mine udfordringer med at løbe? 

Jeg har gjort det fordi ovenstående 5 punkter, beskriver 5 trin, som hvis de følges, kan hjælpe dig med at realisere dine mål i en masse andre sammenhænge. Det gælder både privat og på arbejdet. Skal du f.eks. lykkedes med et projekt på din arbejdsplads, kunne trinene se således ud:

  1. Skab rammerne - sæt dit team, og arbejd med teamets motivation og samarbejdsevne gennem bl.a. teambuilding. Det vil give nogle fornuftige menneskelige rammer hvori dit projekt kan trives.
  2. Fjern distraktionerne og skab fokus - placer dit team fysisk sammen, gerne i samme lokale, og sørg for de ikke bliver forstyrret af udefrakommende distraktioner. Sørg også for alle kender de mål og delmål der arbejdes mod (skab fokus)
  3. Hav et overordnet mål - Sørg for det er klar defineret hvad er det for et overordnet mål teamet skal nå. Uden det større formål for øje kan den enkelte glemme hvor i er på vej hen.
  4. Hav en realistisk plan for hvordan dit mål skal lykkedes - ok hvis du er projektleder skulle du meget gerne have heeeelt styr på denne her - ikke ;)
  5. Sørg for at fejre dine successer undervejs - sørg med andre ord for at du og dit team undervejs får fejret hvert delmål i når. Uden dette løber de fleste projekter sur undervejs.

Det kan virke simplificeret, og der er skrevet lange lærebøger omkring mål, og opnåelse af mål. Bøger som giver et væsentligt mere nuanceret billede, end jeg her skitserer. Det vil derfor være arrogant af mig, at forestille mig at jeg med disse 5 punkter kan bringe dig lige så vidt - men som en klog kone en gang sagde (eller var det en mand?) "bare fordi det er komplekst, behøver det ikke at være rigtigt". Så derfor - prøv de 5 punkter af næste gang du skal forholde dig til et mål, du gerne vil opnå. Du bliver måske overrasket over hvor enkelt det er rent faktisk er. 

...og skulle du en dag i træningscenteret se en ranglet fyr på knap 2 meter, som med pivende åndedræt, og et fast greb i gelænderet på løbebåndet, piner sig gennem de sidste kilometer, så er det helt sikkert ikke mig ;-) 

Kærlig hilsen
Life Coach og Erhvervscoach Lars Hasselbalch Nielsen
 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
jeg hader at løbe. Læs Life Coach og Erhvervscoach Lars Hasselbalch Nielsen på Levlykkeligt.dk