Ledelsescoach og Talentudvikler Diana Lindegaard

Undertryk dine følelser og betal regningen

Vi har lige set Obama gøre det på tv. Iscenesat mener nogle. Andre oplever det ægte, stærkt og forløsende. Under alle omstændigheder har vi set Obamas tårer på tv.

For mig er pointen, at han som en af verdens ledere viser os vejen, for når han må, så må vi andre også.

Men det er lettere sagt end gjort, for de fleste af os har en indgroet og instinktiv forståelse af, at vi gerne vil undgå – og i hvert fald slet ikke vise – de såkaldt negative følelser. Det kunne jo give associationer til svaghed og manglende kontrol. Og besvær.

Hvis du er forælder, kender du nok tricket med at skifte fokus, når dit barn er ked af det. Lad os købe en is og tænke på noget andet. Ja, opskriften er at dulme eller ignorere vores følelser, så de forbliver uforløste og bliver ved med at ligge og rode rundt i kroppen og blokere for vores mentale såvel som kropslige flow.

Følelser lyver aldrig og når vi undertrykker dem, bruger vi mange kræfter, som vi langt bedre kunne bruge på noget mere konstruktivt.

Typisk er frygten for vores følelser langt større end følelsen selv.

Vi mærker allerede på lang afstand, når en (negativ) følelse er på vej og vupti! sørger vi for at skifte fokus eller dulme med et eller andet, så den afviste følelse kan holde sig på måtten og ikke forstyrre.

Men det er én stor løgn. For den forstyrrer alligevel – big time. Med tiden giver det så meget støj, at vi end ikke forstår, at det i virkeligheden handler om alle de følelser, vi har stuvet af vejen gennem tiden.

For det er en meget vigtig pointe omkring følelser: de forsvinder ikke, før de er mærket og forløst.

Desværre er vi mange, der bygger et helt liv op omkring netop dét at undgå at mærke vores følelser.

Listen over måder, vi skifter fokus eller dulmer på, er uendelig, men lad mig alligevel repetere nogle meget almindelige af slagsen:

·      Alkohol, cigaretter og stoffer

·      Mad

·      Sukker

·      Overforbrug af træning

·      Overdrevent tv forbrug

·      Arbejdsnarkomani

·      Overdrevet fokus på andres liv, ”ofrer sig for andre”

·      Shopping

·      Utroskab

Listen er længere, men fællesnævneren er ubalanceret adfærd med det formål at flygte fra de følelser, du ikke vil mærke.

Den adfærd bliver en vane, der repræsenterer et sted, hvor der er trygt at være, fordi det er forudsigeligt og forbundet med umiddelbart velbefindende.

Hvis du er bevidst, ved du imidlertid også, at dine ubalancerede vaner fører til andre negative følelser og optager plads for alle de andre muligheder, livet også tilbyder. Det giver større smerte og så kører dulmehjulet for alvor.

En workaholic går typisk glip af familielivet og den glæde (og sorg) nære relationer kan give.

En spiseforstyrrelse, sukkerafhængighed eller overdrevet kropsfokus kan fylde så meget, at alt andet forekommer sekundært i sammenligning.

Når vi lever andres liv (fx vores børns), glemmer vi at tage hånd om os selv og overbebyrder vores barn med det vedvarende fokus.

Powershopping kan dræne økonomien og utroskab ødelægger parforhold.

Alt i alt er det en meget høj regning, vi betaler, når vi undertrykker vores følelser.

Når vi tilbageholder vores følelser, undergraver vi os selv. Begrænser os selv. Snyder os selv for livet.

Så øv dig i at mærke de livsnødvendige følelser. Tillad bølgen af tårer at vælte dig omkuld. Det varer kun en kort stund og ikke resten af livet. Du rejser dig igen. Hver gang.

Med tiden bliver du mester i at mærke hele dig fuldt ud. Og så slipper du også for de dyre regninger.

Kærlig hilsen
Diana Kirkegaard, Ledelsescoach og Familie Mentor

__________________________

Diana Lindegaard, Ledelsescoach og Talentudvikler
Se mere på http://leadship.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Undertryk dine følelser og betal regningen. Læs mere