Ledelsescoach og Talentudvikler Diana Lindegaard

Nej, du kan ikke multitaske

Eller jo, du kan godt multitaske, men det er en dårlig ide, hvis du ønsker at nå nogen vegne.

De af os, der har prøvet at have små børn, kan godt holde ét øje på barnet mens én arm rører i gryden ind imellem at vi skriver en huskeliste og løber ud og sætter en maskine over med alt det tøj, der hober sig op i endeløse bunker.

Måske er det netop denne periode med mere eller mindre nødvendig multitasking, der fortsat sidder i kroppen på os, når børnene bliver ældre og mere selvkørende.

Der skal et aktivt valg til, for at vi ændrer mønster. Vi skal tænke over det og virkelig øve os i at gøre noget andet end dét, vores autopilot fortæller os er lettest eller nødvendigt.

Vi mennesker er vanedyr. Big time.

Når først vi har lært os én færdighed eller ét mønster, så fortsætter vi – også når dette mønster i virkeligheden ikke længere giver mening. Det er præcis her, at vi må trække bevidsthed, vilje og handling på banen frem for bare at sukke og drømme om, at gid tingene var anderledes.

For vi kan ændre os. Heldigvis. Samtidig med at være vanedyr er vi nemlig også 100% i stand til at skifte kurs.

I forhold til multitasking, er det egentlig logisk, at hvis vi på samme tid vil lære fransk, skrive en roman, passe et job, hus og relationer, for ikke at glemme træning, meditation, skønhedspleje eller en tur i naturen, ja, så ender det ofte med, at der er 5-7 ting, vi ikke når.

Alt dét, vi ikke når, kan vi så slå os selv hjem over, mens vi føler, at vi altid er bagud i forhold til det, der virkelig er vigtigt i livet. Pludselig gik den ene uge efter den anden. Det ene år efter det andet.

Utålmodighed med os selv kan drive os til nedbrydende multitasking.

I forsøget på at nå alt, når vi intet.

Vil det ikke være dejligt, hvis vi kan kigge tilbage og minde os selv om, at dét var året, hvor jeg lærte fransk eller dét var den sommer, jeg tog dykkercertifikat, malede huset eller begyndte at dyrke yoga?

En ting ad gangen.

Fokus er nøgleordet. Når vi kun fokuserer på én ting  (ad gangen), så kan vi rent faktisk også nyde den tur i skoven, trives med at lave en opgave eller at være mentalt tilstede i familien, når vi er det fysisk.

Delt fokus giver dårligere, langsommere eller måske ligefrem ingen resultater.

Til gengæld får vi følelsen af dårligere livskvalitet og ringere selvfølelse.

Men fokus kræver bevidsthed, vilje og handling.  Og træning ikke at forglemme.

Måske skal det være dit fokus?

__________________________

Diana Lindegaard, Ledelsescoach og Talentudvikler
Se mere på http://leadship.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Multitasking - Nej, du kan ikke multitaske. Læs hvorfor