Psykoterapeut Kresten Kay

Selvudvikling på Giro 413

Jeg er rigtig god ved mig selv. Især når jeg har det godt. Er lykkelig og glad som jeg er i øjeblikket. Mit liv går overvældende godt. Arbejde, parforhold, økonomi… nej, måske ikke det, men i hvert fald familieliv.

Og når jeg har det godt, er det nemt at klappe mig selv på skulderen og sige ”Godt gået gamle dreng! Du er sgu god nok!”

Men har jeg virkelig brug for det lige nu. Jeg har det jo godt. Så den ekstra opmuntring er egentlig bare pynt på kransekagen.

Derimod er det straks meget sværere når livet går i helt i hårknude. Når jeg er blevet fyret, når kæresten er skredet og har ladet mig tilbage med en skrantende økonomi og et knust hjerte. Når jeg for Gud ved hvilken gang i træk har skændtes med mine forældre og føler mig komplet overset. De perioder i livet hvor mit selvværd ikke kan sælges for mere end et par kroner på lauritz.com og selvtilliden slet ikke er til stede. Det er måske her jeg virkelig har brug for at give mig selv at klap på skulderen og sige ” Gamle jas – den er virkelig hård i øjeblikket – men du er god nok, lige som du er!”

Zøsser Saerens - en fantastisk og klog kvinde jeg kender, sagde engang til mig:

”Kresten – det er så nemt at være god ved sig selv når du har det godt, og så svært når du har det skidt. Men husk at det er når du har det skidt at du har brug for det og når du har det godt at du har overskud til se lidt mere kritisk på dine livsanskuelser”

Jeg takker hende dagligt i mine tanker for disse ord. Så enkelt og alligevel så rigtigt.  

For at springe til Giro 413 og dansktoppen… Gustav Winckler minder os i sangen ’Gem et lille smil til det bliver gråvejr’ netop om dette. At huske på dig selv når verden braser sammen om dig. At huske kærligheden til dig selv.

I dag er det gråvejr udenfor, men blå himmel og solskin i mit indre. Så det meste af mit smil til mig selv bliver gemt til den dag stormen bryder løs.

Men ikke det hele. Jeg vil også gerne smile i dag.

Kresten Kay
Psykoterapeut MPF
www.krestenkay.dk

Relaterede artikler efter område

Del indlæg

• Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Selvudvikling på Giro 413