Psykoterapeut Kresten Kay

Personlig udvikling, Nepal og Mindfulness Del 2

Flere oplevelser fra et buddhistisk kloster i Nepal og mine erfaringer med mindfulness meditation. Læs første indlæg her.

—————————

Der er stille i klosteret. Og alligevel så mange lyde, så mange indtryk. Indtryk som jeg ikke ville opdage uden at være i stilhed selv. Ved at sætte tempoet ned, stoppe talen og mærke efter, får jeg en ny indsigt i min krop. Hvordan den fungerer og hvad jeg kan gøre for at have det godt.

Den første uge har været hård for min krop. Jeg sidder hver dag i omkring tolv timer i meditationsstilling. Jeg kan ikke side i lotusstilling, da jeg har fået smadret en pulsårer i højre ben efter et uheld på ski, så jeg må sidde på en meditationsskammel med benene under mig. Jeg har aldrig rigtig haft problemer med min ryg. Javist, den har da gjort ondt en gang imellem, men aldrig så ondt som nu.

I meditationsstillingen skal man sidde helt stille. Med rank ryg. Uden støtte. Det er sikkert ganske enkelt og ligetil for en nepaleser der ikke sidder på en stol det meste af dagen, men for mig er det et smertehelvede. Hvis du ikke tror mig, så prøv at sidde en time eller to med helt ret ryg. Og forstil dig at gøre dette i tolv timer hver dag i flere uger i træk. Vel at mærke uden øvelse på forhånd.

Jeg ved at jeg skal meditere på smerten. Se hvordan den ændrer sig og ligge mærke til hvornår behovet for at flytte min krop melder sig. Jeg ved det. Men der er ikke rigtig så nemt at distancere sig for smerten. Jeg oplever smerten som min og den forvandler sig til lidelse. Når jeg sætter mig i meditationsstillingen er det som om ryggen allerede ved at det skal gøre ondt. Og ganske rigtigt går der ikke mere end fem minutters tid før lidelsen melder sig.

Jeg er frustreret og vred. Jeg kan da for helvede ikke nå en meditativ tilstand hvis den pokkers ryg skal gøre ondt hele tiden. Ved den næste samtale med munken får min frustration luft. Han forklarer mig at jeg blot skal lade lidelsen blive en del af meditationen. En oplevelse i livet og se den forandres fra den personlige lidelse til en oplevelse af smerte.

Næste gang jeg sætter mig for at meditere prøver jeg. Det går ikke. Jeg prøver igen. Det går stadig ikke. Jeg får fat i munken endnu engang, udenfor aftale, og han opfordrer mig til at blive ved. Det gør jeg så.

Pludseligt ændrer lidelsen sig. Som om jeg kan se på den uden at tage del af den. Det gør stadig ondt, bevares, men jeg identificerer mig ikke længere med smerten. Jeg kan se hvordan den opstår, hvordan den ændrer sig og hvordan den forlade min oplevelse af verden igen. Men det tog en uge i lidelse. Fra nu af ændrer meditationen sig. Smerten forsvinder ikke, men glider i baggrunden og forstyrrer ikke min koncentration. Faktisk bliver det helt interessant at studere smerten. Se den ændre sig i styrke, sted og intensitet. Se den forsvinde.

Jeg kender fornemmelsen svagt fra før. I mange år har jeg løbet. Løbetrænet flere gange om ugen. Her dukker lidelsen også op. Og jeg ved af erfaring at den forandrer sig hvis jeg bliver ved med at løbe. Den bliver en del af selve det at løbe. Men her i den meditative tilstand bliver oplevelsen meget mere klar. Lidelse er identifikation med smerte – smerte er blot smerte.

Ligesom tankerne, er smerterne en lidelse når du identificerer mig med dem. Lidelsen forsvinder når du betragter smerten som en del af livets oplevelse. Som noget der kommer og går. Som alle andre oplevelser i livet. Kun din trang til at fastholde en oplevelse, til at tage den på dig som din, gør oplevelsen til en lidelse. Selv en god oplevelse forsvinder. Selv glæden ændres. Og du tvinger dig selv til mere og mere lidelse ved at prøve at kontrollere og identificere dig med glæden. Den ændrer sig jo. Hvad enten du vil det eller ej…

—————————

I mit næste indlæg vil jeg fortælle mere om mine erfaringer med vipassana og livet i klosteret. Følg med – hvis du vil.

__________________________

Kresten Kay
Psykoterapeut MPF
www.krestenkay.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Personlig udvikling, Nepal og Mindfulness Del 2