Psykoterapeut Kresten Kay

Mindfulness fodfejl

- Jeg kan ikke blive fri for tanker med det samme

- Jeg kan ikke sidde i lotusstilling eller med ret ryg

- Jeg har ikke tid

- Jeg bliver irriteret og urolig når jeg mediterer

- Jeg kan ikke mærke indre ro hele tiden

- Jeg kan ikke meditere når jeg bliver forstyrret

- Jeg falder i søvn

- Jeg kan ikke finde ud af det!
 

Når jeg underviser i mindfulness er disse udsagn næsten altid oppe at vende. Det er noget vrøvl. Desværre opgiver mange deres spirende meditationspraksis på grund af dem. Til disse fodfejl i begyndelsen af din praksis, vil jeg gerne påpege:
 

Fodfejl 1: Jeg kan ikke blive fri for tanker med det samme 

Ingen jeg kender har været fri for tanker i starten af deres praksis. Mindfulness meditation gør dig opmærksom på tankernes natur og du kan meditere over tankestrømmen. Måske forsvinder tankerne helt i perioder. At der er tanker, er ikke et udtryk for at du ikke mediterer. Opmærksomheden på at der er tanker og at du som udgangspunkt ikke kan styre dem, er første skridt på vejen. Med træning og iver skal perioder uden tanker nok komme.  
 

Fodfejl 2: Jeg kan ikke sidde i lotusstilling

Der er så meget pjat, pjank og tradition omkring hvilken stilling du skal indtage når du mediterer. Kun få kan sidde i lotusstilling, og ikke mange kan sidde med ret ryg i lang tid. Det er vi danskere simpelthen for dovne og utrænede til. Heldigvis er der ingen stillinger eller situationer i livet du ikke kan meditere på. Grunden til at sidde med ret ryg eller i lotusstilling er, at du får et dybt, nuanceret og roligt åndedræt - og det er fint. Men altså ikke et krav for at kunne meditere. Du skal bare indtage en stilling hvor du har det behageligt nok til ikke at blive unødigt forstyrret af smerter, men ikke så behageligt at du falder i søvn.  Hvis du så vil træne dig op til at sidde i lotusstilling står det dig selvfølgelig frit for. 
 

Fodfejl 3: Jeg har ikke tid

Måske synes du ikke at du har tid til at meditere. Det er noget fis. Naturligvis er det fint at meditere en time om dagen. Også gerne mere. Men hellere meditere 5 minutter hver dag, end 1 time en gang om ugen. Og heller 5 minutter om ugen, end slet ikke. Du skal jo starte et sted og lad vær med at presse dig for meget eller unødigt. Tålmodighed og accept er nogle af de vigtigste dyder i mindfulness. Ligesom en balanceret praksis er. En balanceret praksis hvor du ikke tvinger dig selv til at tage for store skridt af gangen. Måske du kan finde fem minutter om dagen uden større problemer - for eksempel når du alligevel er på toilettet. Hvis der er her du kan finde 5 minutter uden at blive forstyrret, så start der og se hvad der sker. Det samme gælder for regelmæssighed. Det er rigtigt godt at meditere på det samme tidspunkt hver dag, for at få en rutine og grundighed i din praksis. Men igen er det bedre at meditere uregelmæssigt end slet ikke at meditere. Måske du bliver så bidt af det, at regelmæssigheden kommer af sig selv. Du kan også meditere når du laver mad, gør rent, spiser eller på andre af dagligdagens gøremål. At du ikke har tid er simpelthen en dårlig undskyldning.  
 

Fodfejl 4: Jeg bliver irriteret og urolig når jeg mediterer

Irritation, uro, angst og andre ubehagelige følelser vil sandsynligvis komme op under meditation. Det er helt naturligt og en del af livet, så vel som meditation. Det betyder ikke, at du ikke mediterer, men giver dig snarere en mulighed for at undersøge disse følelsers natur og udfoldelse. De er der jo alligevel - så du behøver ikke stikke af fra dem. Blot observer dem, ser deres forandring, deres begyndelse og slutning og lær deres natur at kende. 
 

Fodfejl 5: Jeg kan ikke mærke indre ro hele tiden!

Du behøver bestemt ikke være rolig hele tiden. Meditation kan til tider være en malstrøm af uro - forsøg blot at bevare fokus midt i denne malstrøm. Og søg ikke at flygte ved at opgive din praksis. Meditation kan i starten være en kamp. Megen uro kan dukke op. Uro som måske alligevel er der i hverdagen, men som du ikke er opmærksom på. Den uro der får dig til at ryge, drikke alkohol, drikke for meget kaffe, bide negle, skælde ud, råbe højt eller måske blive deprimeret. Du kan ikke ændre på uroen førend du tør se den i øjnene. Derfor er det en gave når uro opstår under meditation. Ikke et udtryk for at du ikke kan finde ud af det. Den virkelige indre ro opstår når du formår at kunne rumme og anerkende både negative og positive følelser som hændelser i livet og ikke som den du er. 
 

Fodfejl 6: Jeg kan ikke meditere når jeg bliver forstyrret

Det er helt rigtigt at det er bedst at meditere i stilhed og uden mange forstyrrelser. Men der kommer forstyrrelser alligevel. Tanker der dukker op, følelser der tiltrækker sig opmærksomhed eller smerter i kroppen. Også udefra kan der snildt komme forstyrrelser. En bil dytter, en måge skriger eller det ringer på døren. Disse udefrakommende forstyrrelser kan give dig et fingerpeg om hvor svært det rent faktisk er at forblive fokuseret, men er ingen årsag til at tro at du ikke kan meditere. Opmærksomhed og bevidsthed om hvordan du bliver forstyrret og hvad det gør ved dig, er en del af meditationen. 
 

Fodfejl 7: Jeg falder i søvn

Det er ikke unormalt at falde i søvn i starten af din meditationspraksis. Det kan have flere årsager. For det første er det et udtryk for at din evne til at koncentrere dig og være fokuseret ikke er så udviklet endnu. For det andet kan det være et simpelt tegn på at du er i søvnunderskud. Desuden kan årsagen være at du sidder for behageligt! Du kan eventuelt prøve en mindre behagelig stilling, så du ikke døser hen. Eller du kan acceptere at du har brug for søvn, tage en kort lur og så starte på at meditere igen. På sigt skal døsigheden nok svinde ind. At være mindful er det komplet modsatte af at sove. Den mindfulde tilstand er årvågen opmærksomhed rettet på et objekt af gangen. Så når du oplever træthed er det en mulighed for at øge og bedre din evne til at være årvågen og opmærksom. Du kan endda meditere på det at være træt. På hvordan øjenlågene bliver tunge, på hvordan opmærksomheden ændres og på hvad der sker i kroppen. 
 

Fodfejl 8: Jeg kan ikke finde ud af det!

Der kan være mange undskyldninger for ikke at meditere. Men at det skal gøres på den "rigtige" og "perfekte" måde og du ikke kan dette, er en af de dårligere. Drop rigtig og forkert og bare se at komme igang. Tag ved lære af dig selv. Tag ved lære af dine oplevelser og dine erfaringer. Om det så er på toilettet midt i arbejdstiden, i lotusstilling på en bjergtop i Tibet eller når du skærer tomater til aftensmaden, er komplet ligegyldigt. Meditation bliver ikke mere "rigtigt" af at sidde på en bjergtop eller i lotusstilling - omend det kan gavne. Alle kan lære at meditere. Drop hvad du tror meditation skal og bør være og start med at opleve hvad meditation er for dig.      
 

Sadhu, Sadhu, Sadhu! (godt gået!)

Kresten Kay

__________________________

Kresten Kay
Psykoterapeut MPF
www.krestenkay.dk

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Kære Kresten,

Dejligt at du afdækker disse myter så åbenhjertet.

Tak.

Kh
HCA

Psykoterapeut Kresten Kay skriver om mindfulness