Konfliktmægler Signe Saxe Jessen

Sådan får du en fredelig sommerferie med din familie

Sommerferie er også konflikternes rasteplads. Når vi hører om den bedste måde at løse konflikter på, handler det om at vi skal blive på egen banehalvdel. Det gør netop en meditationsform som Mindfulness interessant. For mindfulness er den yderste konsekvens af at blive på egen banehalvdel – blot uden ord. Med mindfulness metoden mærker du nemlig problemerne ufiltreret, uden den støj der kan komme i den direkte kommunikation.

Gå ind i et styret selvnærvær

Med mindfulness møder du dig selv. Ærligt og uden omsvøb. Uden domme eller retfærdiggørelse. En forudsætning for at kunne skelne mellem problemet i sig selv og vores andel i det. Det skærper din dømmekraft som livet igennem er din vigtigste evne til at løse problemer. Når du først har erkendt logikken i formålet med at praktisere mindfulness, forstår du hvorfor mindfulness bliver en praksis som nogle mennesker dyrker regelmæssigt ligesom at gå i bad – som man jo gør både for ens egen og for andres skyld.

Som socialkonsulent for unge psykisk og socialt belastede for en del år siden oplevede jeg hvordan træning i mindfulness havde en positiv effekt. Når unge belastede føler en stor skyld som de måske ikke selv har andel i, men som har tag i dem gennem overgreb; når selv de kan få noget ud af det, så kan mange andre også. For uanset hvad, så ligger der en dybere mening i at man har det som man tar’ det. Derfor er det også vigtigt at få en metode til at ta’ det – dét som har været, er, og det som kommer.

"Vi kommer ikke længere med andre end vi er kommet med os selv". (Motto for Levlykkeligt.dk)

Med mindfulness lærer du at rumme dig selv og skærpe din intuition og dømmekraft. Mindfulness praksis er måske den vigtigste gave vi bør give os selv til at skabe indre klarhed. Vi omgår vores blufærdighed ved at slippe for at skulle vende alt med andre. Eller gå i klinch med andre. Med mindfulness kan vi gå i klinch med os selv - uden at placere vores egen usikkerhed i andre. Med mindfulness går vi ind i et styret selvnærvær der giver adgang til at se på og bearbejde egne problematikker. For at vi ikke skal klinge alt med andre, mener jeg det er vigtigt at vi kan håndtere nogle af vores problematikker i ”eget hus”. 


Med mindfulness observerer vi vores tanker, følelser, sanser og impulser. Alt det der i vores daglige bevidsthed ligger inden i os og styrer vores reaktioner, herunder stress reaktioner og handlinger: Det der kan være vores blinde pletter og ligge bag udtryk som: ”Jeg ved ikke hvad der gik af mig”, ”Jeg overreagerede vidst lidt” eller ”Jeg skulle måske have spurgt ind til hvad han mente i stedet for bare at blive stødt og trække mig”…

Tanken skaber følelsen
Kører negative tanker i ring, må vi se på dem. Og husker vi at det er tanken der er medskaber af følelsen får vi mulighed for at lave et bevidst valg. Er denne tanke virkelig sand? Er denne tanke fremmende for et godt forhold til kollegaen, manden eller svigermor? Hvilken tanke er mere realistisk og ville gøre forholdet lettere for os begge?

Styrk dine forhold
Med denne form for bevidst selvnærvær forstærker du dit livs fylde og mening. Du får et mere harmonisk liv ved at kunne styrke relationen og samhørigheden med dine medmennesker. Også fremover: mennesker du endnu ikke har mødt, men som du ønsker at tiltrække. Du vil kunne mærke det umiddelbart i dine relationer til andre mennesker, da andre mærker at dit samvær med dig selv er blevet mere afslappet, nærværende og ærligt.

Mindfulness er en rigtigt god metode til på egen hånd at blive gennemsigtig for sig selv.

Hør hele min mindfulness CD gratis ved at klikke på titlen her: Mind Master. Mindfulness for dig og mig. På Myspace vises numrene ikke i korrekt rækkefølge, så du skal selv afspille dem således:

1: Intro til mindfulness   3:28
2: Sæt dig til rette - og kom til stede  3:00
3: Mærk din krop – kropsscanning  6:18
4: Koncentrationstræning – tæl dit åndedræt 5:54
5: Mindfulness meditation (indsigtsmeditation) 10:18
6: Sov godt, bølger og afslapning med guide 11:06
7: Bølger - sove afslapning uden guide    8:00


Du kan desuden købe mindfulness cd'en som mp3 fil til din mobil, klik her, eller køb og modtag cd'en med posten, klik her

Signe Saxe Jessen har mange års mindfulness meditationserfaring, er udddannet ved Charlotte Mandrup, Mindful Leadership, og er senest i løbende træning ved Eve Bengta Lorenzen.

God træning, hilsen

Signe Saxe Jessen, Cand.mag i filosofi

Konfliktmægler, kognitiv coach og mindfulness træner
www.goderelationer.dk

Dette blogindlæg er udvalgt af Magasinet Psykologi som vælger et nyt indlæg fra Levlykkeligt hver uge til deres facebook fanpage og et om måneden til deres trykte magasin.

__________________________

Signe Saxe Jessen, cand.mag.
Professionel Konfliktmægler, kognitiv coach og mindfulness træner.
www.goderelationer.dk

Medstifter af Levlykkeligt

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Sommerferie med din familie, sådan bliver den fredelig. Læs mere