Bekymrer du dig for meget?

Er du med på en lille øvelse? Notér dig lige, hvordan humøret er lige nu på en skala fra 1-10 skala. Prøv så engang at tænke tilbage på en situation, hvor du opførte dig pinligt eller kikset eller trådte helt ved siden af. Gå så ind i episoden med tanker som, hvad skete der? Hvordan skete det? Hvorfor skete det? Bliv i de tanker i to minutter……… Hvordan har du det nu? De fleste af os vil i løbet af meget kort tid notere, at humøret ryger et par trin ned ad skalaen.

Jeg er ikke ude på at ødelægge din dag, men vil illustrere, at det at bruge tid på bekymringer og grublerier hurtigt påvirker vores humør negativt. Hvis du kan nikke ja til, at du bekymrer dig og grubler meget over tingene, er det ikke så mærkeligt – det viser bare, at du tilhører menneskeracen og gør brug af de tankeprocesser, som den ”moderne hjerne” er indstillet til.

Den moderne hjerne

Den nutidige hjerne er et produkt af evolutionens udvikling. Det at planlægge, problemløse, fantasere og tænke i sammenhænge er nogle af de tankeprocesser, der har fået os mennesker ud af hulerne. Det gør, at vi i dag lever i en civiliseret verden med struktur, planer og mål. Bagsiden til disse evner er bare at mange af os hopper med på tanker, bekymringer og grublerier, som ikke giver os noget andet end fx angst eller nedtrykthed.

Folk kan have mange forskellige begrundelser for at hoppe med på bekymringer og grublerier. Det kan være, at man tænker ”at hvis jeg bekymrer mig, så er jeg bedre i stand til at håndtere sygdom, når den opstår”. ”Som mor skal jeg da bekymre mig for mine børn – det er omsorg” eller ”hvis jeg tænker rigtig længe over det, så finder jeg det rigtige svar”. Problemet er bare, at disse antagelser ikke holder stik. Jeg vil fx ikke være i bedre stand til at håndtere en sygdom, fordi jeg har gået og grublet over det og frygtet det længe. Mine børn får intet positivt ud af, at jeg går og bruger tid i spekulationer om, hvordan det nu skal gå dem. Endelig er det bevist, at vi ikke kvalificerer vores tænkning ved at være lang tid i vores bekymringer. Det er med andre ord ikke i bekymringerne vi løser vores problemer. Man kan sige, at bekymringerne ofte er problemet. 

Gode råd til ikke at gå i bekymringsfælden

Hvis du bekymrer dig for meget, så husk på, at det ikke er din skyld – det er din moderne hjerne, der spiller dig et puds. Du får her 5 gode råd, som du kan bruge til at stå af på dine bekymringer. Held og lykke!

1.     Prøv en gang at formuler dine grunde til at søge bekymringer og grublerier. Prøv så at udfordre disse grunde. Spørg dig selv: Giver denne tanke mig noget brugbart? Hvis nej, så lad tanken være eller beslut dig for ikke at ville beskæftige dig med tanken lige nu.

2.     Husk på, at vi ikke bare kan stoppe tanker. Tanker kommer og går. De må godt være der, men det er op til dig at afgøre, om du vil hoppe med på tankerne og give dem opmærksomhed.

3.     Prøv at eksperimenter med at sætte tiden ned i forhold til at lade dig optage af en tanke. Hvordan er det at bruge 10 minutter med tanken fremfor måske at bruge 1 time med tanken?  

4.     Lav evt. en top 5-liste over tilbagevendende bekymringer. Giv tankerne en dramatisk eller humoristisk overskrift – måske formuleret som titlen på en Hollywood film (såsom ”Kvinden, som ingen kunne lide” eller ”Manden, hvis liv faldt fuldstændig fra hinanden ”. Når tanken kommer, så visualiser, at du sidder i biografen og at tæppet går til filmen med netop din overskrift. Det kan hjælpe dig til at tage distance til dine tanker fremfor ”bare” at flyde med.

5.     Husk på, at tanker bare er tanker og altså ikke sandheder.  Følelsesmæssigt gør det en forskel, hvordan du opfatter dine tanker. Som eksempel er der stor forskel på at tænke ”jeg er ikke god nok” og at fange sig selv i at ”jeg har en tanke om, at jeg er ikke god nok”.

De bedste hilsner fra

Trine Lind, psykolog 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Bekymringsfælden - gode råd til at bekymre dig mindre. Læs mere