Hvis din krop skal støtte dig, skal du støtte den

Hvordan jeg fik et gudindeligt forhold til min krop

Da jeg var i tyverne havde jeg så meget appetit på livet, at min krop måtte lægge sig i selen for at følge med. Intet sanseligt gik usmagt min næse forbi. Jeg kunne drikke mere end de fleste, og jeg havde altid cigaretter nok med til hele selskabet. Nattesøvnen sprang jeg jævnligt over til fordel for en spontan fest eller en universitetsopgave, jeg var så ambitiøs omkring, at jeg prioriterede den højere end om mine batterier fik ro til at genoplade. Jeg brugte flittigt min krop – til at løbe, svømme, danse, elske, holde sig vågen osv, men jeg hørte ikke efter hvad, den sagde. Jeg regnede det ikke for vigtigt. For mig var kroppen bare noget, der skulle makke ret efter hovedet, inkl. se godt ud og have energi, uanset hvordan jeg behandlede den. Jeg var, som så mange andre kvinder, adskilt fra min krop.

Heldigvis er KropsGudinden ikke noget, vi behøver at erhverve os ude i samfundet. Hun bor indeni. Og hun guidede mig blidt til yoga. Og lod mig blive ved at prøve forskellige yogaformer, til jeg en dag i december 1997 befandt mig til min første kundalini yoga time. Det var i Soho, og vi lavede ikke så mange øvelser, fordi det var juleafslutning og vi skulle chante mantraer i stedet. Sådan opdagede jeg, at der ikke skal mere end få minutter med kundalini yoga til for at komme ”hjem” i sin essens og føle balance og velvære i sit energisystem. Jeg svævede hjem. Og den indre kropsgudinde fik mig tilbage igen og igen, indtil jeg i 2000  var den lykkelige indehaver at et certifikat som instruktør i min yndlingssport. På det tidspunkt havde lysten til cigaretter forladt mig. Jeg drak hverken for meget eller for lidt. Jeg valgte af egen drift de sundeste madvalg, og når de ikke var til stede, nød jeg det såkaldt usunde i fulde drag. Bedst af alt: jeg havde fået et kærligt forhold til min krop, og det har jeg den dag i dag.

Jeg takker kundalini yoga´en for, at jeg blev naturligt gravid i en alder af  34, 37 og 42. Jeg takker den for at give mig energi, de gange jeg har brug for at kompensere for jetlag eller skal bruge en ekstra dosis vitalitet. Jeg takker den for, at selv forholdsvis ufleksible legemer som mit let kan dyrke teknikkerne. Og jeg takker den for at den indeholder tusindvis af øvelser med hver sin funktion, som man kan trække på anytime.

Kundalini yoga er et kært barn med mange navne. I Danmark er der mange der bliver skræmte, når de hører ordet ”kundalini”. Af gode grunde: en spontan kundalini rejsning er ikke sjov. Det svarer til at sende 220 volt gennem et energisystem, der kun er gearet til 50.

Men det smarte ved kundalini yoga er, at øvelserne sætter dig i stand til gradvist at rumme hele dit enorme potentiale. De fysiske bevægelser tilsat bestemte åndedræt og mantraer bereder netop kroppen på at øge sin kapacitet langsomt, men sikkert. Så her er der ingen risiko for den spontante kundalini rejsning, der kan opstå ved meditation eller eksperimenter med stoffer.

Yogi Bhajan, der bragte kundalini yoga´en til Vesten i 1969, sagde at den ville blive mere og mere nødvendig i fremtiden, særlig blandt kvinder. For kundalini yoga er aerobic for vores kirtel system. Og det er det system, der systematisk smadres af den vestlige livsstil med fart, stress, indre og ydre pres.

Kundalini yoga teknikkerne er så kraftfulde, og skaber så meget bevidsthed, at de var hemmelige og kun kendt blandt en lille elite indtil 1969. Men da Yogi Bhajan kom til Los Angeles i 1969 og så at alle var afhængige af et eller andet – alkohol, information, røg, narko, sex, shopping og chokolade, tænkte han det var på tide at frigive nogle teknikker, der kunne konkurrere i kraftfuldhed med alt det, folk var afhængige af.

Det er derfor en stor ære at kunne videregive disse teknikker på Gudindeskolens uddannelse i Global Goddess Leadership, der starter 3.1.2011. Her får du et nyt power-set hver eneste gang, som vi optager på video og lægger til rådighed på vores Global Goddess Leadership Online Temple, så du kan dyrke det mellem hver session. Jeg sørger også for at lære dig små 1-3 minutters øvelser, som du kan gribe til i hverdagen for at heale sukkertrang, manglende koncentration og træthed eller som du kan gribe til, når du skal ændre en vane, være kreativ på kommando, dæmpe en feber, få en hovepine til at fordufte eller forvandle negative følelser til positiv stemning. De er ikke mindst effektive, fordi vi ikke behøver at undvære noget. Vi skal blot tilføje de små øvelser, så sker forvandlingerne af sig selv.

For let´s face it: vi vil gerne have en krop, der støtter os maksimalt. Den skal have energi, den skal give klarhed til hjernen, den skal være følsom, så vi kan mærke vores sexliv, og den skal gerne strutte af feminitet og sundhed. Men for at kroppen opfylder vores ønsker, må vi også støtte den, så den bliver i stand til at levere varen.

Og det er kun godt. Du kan arbejde på dig selv i 20 år ad sindets vej og ikke nå en brøkdel så langt, som hvis du går ad kroppens vej. Men på kort tid kan du komme langt via din krop, uden at skulle presse eller pine dig selv med skrappe kure og hård disciplin.

Kroppen er skabt til nydelse, som den giver igen, så snart du begynder at nyde den.

PS: du kan se eksempel på en kundalini yoga øvelse her – tryk på linket yoga.

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Hvis din krop skal støtte dig, skal du støtte den