Lær hvordan du styrer du dit eget energi forbrug

I mange bevidste husholdninger overvåges regelmæssigt den økonomiske balance, den fysiske balance i forhold til vægt og måske motion, hvordan affaldet sorteres, strøm og varmeforbrug. Det er alt sammen meget godt, men hvor ofte overvåger du dit eget energi forbrug? Og her tænker jeg ikke på kalorieforbruget men forbruget af din psykiske energi, som faktisk også har stor betydning for hvordan du og din krop har det.

Neurovidenskaberne er i dag enige om at det ikke handler om sindets magt over kroppen eller kroppens magt over sindet, men at både krop og sind opererer i fællesskab på mange forskellige og forunderlige måder. Derfor har dit forbrug af psykisk energi stor indflydelse på dit samlede velvære og din evne til at operere hensigtsmæssigt og med en konstant mængde energi.

Det er ikke noget, der endnu er sat så meget fokus på – og alligevel er der mange af os, der ikke kan forstå hvorfor vi ofte føler os ganske drænet for energi, og egentlig ikke føler at vi har fået ny energi selv om det skulle være lykkedes for os at holde fri eller at få sovet. Hvor ofte konstaterer vi ikke, at det tager rigtig længe før vi er kommet tilstrækkelig ned i gear til at nyde vores ferie sammen med vores kære eller hvor hurtigt vi begynder at bruge vores ferie tid på at tænke på de opgaver, der venter på os på jobbet eller i vores virksomhed.

Det er faktisk fordi vi ikke har for vane at gøre status over forbruget af vor egen energi. Jeg vil derfor gerne anbefale dig at begynde at oprette en energi konto. Begynd at føre status over forbruget af din energi. Du kan f. eks. begynde at føre det ind i en lille tabel som nedenstående

 

Energi konto

Dato

Aktivitet (eller oplevelse)

Ind (+)

Ud (-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det vil sige at du lægger mærke til hvornår du gør (tænker eller oplever) noget der giver dig energi og hvornår du gør (tænker eller oplever) noget der dræner dig for energi

Du kan begynde med at se på dit sidste døgn, din sidste uge, din sidste måned og herefter begynde at notere ned i den kommende måned dag for dag.

Du vil så pludselig kunne begynde at se et mønster og begynde at få nogle ideer om hvordan du kunne ændre på din balance så du kan skabe mere energi i din hverdag.

Note: Ide efter Alan Watkins m. fl: Coherence – The secret science of brilliant leadership

God fornøjelse
Richard Kokholm-Erichsen

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Energi konto - lær at styre dit eget energi forbrug. Læs mere