Psykiske stresssymptomer

De første symptomer på stress plejer at være psykiske. At føle sig stresset starter mange gange med, at man får besvær med at koncentrere sig, man får måske også tilbøjelighed til at glemme helt oplagte dagligdags ting - eller man føler sig rastløs og kan ikke finde ro. Og har man endelig fundet et emne, som man ønsker at koncentrere sig om, kan det være svært at opretholde fokus og retning mod et mål - den ene tanke afløses let af en anden osv..

Man får på denne måde svært ved at prioritere, koordinere og "nå" de emner som kredser i ens tankegang. Men denne følelse af at være forvirret, rundtosset og træt uden faste holdepunkter i tankegangen, kan have et par underliggende fællesnævnere. Nemlig at ens tanker som regel ikke er drevet af kreativ positiv tankegang - snarere dårligt humør og ofte er mere problematiserende end problemløsende. Disse tanker kører så at sige i ring uden rigtig at føre nogen steder hen - i længden måske kun til endnu mere stress.

Fanget i stress

Har man et eller flere af ovennævnte stresssymptomer, får mange en oplevelse af at være "fanget". Fanget i den forstand at man føler sig fastholdt i en tilstand af stress og handlelammelse - på en måde sat ud af spillet uden at kunne omsætte tanker til handling og dermed komme videre. Det forekommer én næsten umuligt at træffe en beslutning, både fordi man føler sig for forvirret eller måske heller ikke rigtig tør ta´ en afgørelse - nu hvor man føler sig så usikker og stresset.

Langvarig stress kan føre til udbrændthed

Oplevelsen af at være stresset og ikke være normalt og harmonisk fungerende, kommer for nogle paradoksalt nok samtidig med, at de er enormt meget "oppe i deres hoved". Det føles så oplagt at blive i nærheden af fornuften, som vi jo oftest tror sidder oppe i vores hoved alene. Et sådant længerevarende "hovedbrud" og mangel på hvile pga. stress kan imidlertid meget let blive årsag til, at ens hjerne simpelthen bliver overanstrengt og dermed langsomt fungerende. Man føler sig træt, udsaltet og overvældet af stress. Afstanden herfra og til at føle udbrændthed, frygt eller angst, og såfremt man har anlæg for det få hallucinationer, vrangforestillinger samt depression - kan desværre være meget lille.

Stress kan føre til adfærdsændringer

Mennesker som er vant til at tænke og handle let og flydende, kan i en stresstilstand blive bekymrede og måske også grebet af frygt for ikke at slå til. Denne frygt kan afstedkomme en kort lunte overfor andre mennesker, måske glider man af på problemer, eller man vælger at trække sig tilbage fra virkelig oprigtig kontakt med andre. Det er jo alarmerende nok at opleve, at man ikke er "sig selv"; men hvis man føler, at man skal være velfungerende og socialt deltagende i sine relationer, ja - så kan denne frygt i sig selv gå hen og forøge stressen og skabe afstand til ens nærmeste.

Efter psykens stressreaktioner kommer også kroppens stressreaktioner frem - oftest melder stress sig indledningsvis ved søvnbesvær på trods af følt træthed. Nu kan det gå hen og blive rigtigt svært, fordi ens umiddelbare reaktion på stress ofte er at skjule det for andre - og kroppens reaktioner er svære at skjule. 

Læs mere om stresscoaching og stresssymptomer på: www.johannesberg.dk

  

 

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Psykiske stresssymptomer