Fysiske stress symptomer

Symptomer på stress viser sig også fra kroppens side. Kroppens umiddelbare stressreaktion er oftest et forhøjet blodtryk, forhøjet puls og søvnbesvær. Man begynder at svede mere og får lettere til rødmen samt måske tendens til nervøse trækninger i ansigtet - især når der er andre mennesker tilstede. Nogle menneskers stressreaktioner er, at de bliver ufrie og stive i deres bevægelser, andre kommer til at ryste på hænderne eller i knæene, mens endnu andre kan få hovedpine eller ondt i ryggen af stress. 

Langvarig stress kan være livsfarlig

Er man underlagt stress kan man risikere at miste appetitten, få mavepine og fordøjelsesbesvær med efterfølgende "tynd mave". Det kan være svært at holde stemmens normale toneleje - tørhed og lette smerter i halsen, svimmelhed samt i alvorlige tilfælde, kan en trykken for brystet og hjertebanken være typiske tegn på stress. Er det sidste tilfældet, er et lægecheck påkrævet, da længerevarende stress kan forårsage hjerte/kar-sygdomme, særligt såfremt man er disponeret for det.

Brug dine sanser og lyt til dem

Sidder man fast i en sådan stresssituation, kan ens 5 sanser enkeltvis eller samlet stressreagere ved gradvis og næsten umærkeligt begynde at sætte ud. Enten fordi smerten eller uroen som de påfører én pga. stress bliver en vane, som man blot accepterer, eller fordi man måske ubevidst holder op med at stole på/lytte til sanserne. 

Men ens følelser og sanser sidder i kroppen, og at miste kontakten til dem pga. stress, svarer stort set til at miste sin egen "indre stemme", intuition og fornemmelse af hvad der er godt for én. Mundheldet har jo altid gået sådan hér: "Lyt til kroppen, den lyver aldrig". 

Brug dine nære relationer og lyt til dem

Som stresset menneske plejer man heller ikke i samme grad ens sociale relationer som normalt, man kan blive sværere at omgås, og kan i nogle sammenhænge måske reagere utilsigtet aggressivt. Til tider kan man måske komme til at virke lidt følelseskold, fordi man på en tilknappet og stiv facon krampagtigt forsøger at "holde sammen på sig selv".

I denne udynamiske og stressede tilstand er man tilbøjelig til at lave flere fejl end normalt, have nedsat lyst og præstation på jobbet, glemme aftaler, få større sygefravær og øge sit forbrug af stimulanser.

Oplever man et eller flere af de beskrevne stresssymptomer, har ens nære relationer som regel også iagttaget dem. Ens adfærd overfor andre mennesker kan nemlig synligt skifte karakter, når man er underlagt stress. Læs i øvrigt artiklen: Hvad er stress? Psykiske stresssymptomer.  

Er man så heldig, at ens relationer efterfølgende gør én opmærksom på disse adfærdsændringer, gælder det om at lytte efter i tide og hurtigt søge professionel stressrådgivning samt stresshjælp for helbredelse - dét valg har du altid.

Du kan læse mere om stress, stresssymptomer og stresscoaching her

__________________________

Team Levlykkeligt
Kontakt os her: http://levlykkeligt.dk/kontakt

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Fysiske stress symptomer - har du stress i kroppen. Læs mere