Fra RICH & KING til FLOW, GROW & ONENESS

De nye iværksættere har potentielt en af nøglerne til at skabe et mere tidssvarende og bæredygtigt samfund. Vores samfund er fyldt med masser af spirer og spor på andre måder at tænke virksomhed på og helt andre motiver for at starte dem og ikke mindst måder at tænke vækst på. Dette er tegn på at samfundet er ved at afbalancere sig. 

Jeg er lige stødt på et amerikansk begreb som man kalder the "Entrepreneurs Dilemma". Dilemmaet går ud på at man mener, at det sjældent er muligt for iværksætteren både at tjene mange penge og samtidig have fuld kontrol over virksomheden. Der skal tages et valg, for at man kan navigere den rigtige vej...om man fx skal ansætte, have investorer ind, eller måske lave partnerskaber for at skabe vækst. Altså enten bygger man en virksomhed for at opnå:

"Max value" = RICH

eller også bygger man virksomheden for at opnå

"Max control" = KING

Det er jo i og for sig et rigtig sundt princip, at man gør sig bevidst om sine mål og værdier for vækst, så man kan navigere ud fra dem....og RICH eller KING er helt sikkert også nogle parametre som mange virksomheder opererer ud fra, men det tankevækkende her er, er at dilemmaet kun består af disse to muligheder...."Rich" eller "King" - jeg synes det viser et ret begrænset syn på hvorfor virkomheder sættes i verden og jeg vil vove at påstå, at det en forældet betragtning i det 21. århundrede, også kaldet det feminine århundrede....og jeg mener at det er på tide at vi sætter nogle mere tidsvarende feminine principper op til at balancere de traditionelle maskuline vækstprincipper.

Vores samfund er fyldt med masser af spirer og spor på andre måder at tænke virksomhed på og helt andre motiver for at starte dem og ikke mindste vækste dem, og jeg vil her prøve at definere 5 nye iværksætter/vækst principper:

Max Skaberkraft = GODDESS

Max Personlig udfoldelse = DNA

Max Samskabelse = ONENESS

Max Organisk Vækst = FLOW

Max Samfundsnytte = GROW

 

GODDESS princippet bygger på den legende kreative kraft, som man ser hos mange serielle iværksættere. De folder deres skaberkraft max ud på alle parametre, fordi de simpelthen ikke kan lade være. De nyder at sætte igang og udvikle og bliver hele tiden inspireret af nye spændende indtryk. Selve nydelsen ved at realisere deres visioner og se dem materialisere sig og vokse er drivkraften.

DNA princippet bygger på den personlige længsel efter at folde sit sande potentiale max ud. Iværksætteren fornemmer sit potentiale og føler ofte at et almindeligt arbejde ikke vil tilgodese den længsel de har efter at folde deres indre kerne ud. Denne type iværksætter ser, at de vil kunne bruge deres fulde kraft og potentiale, hvis de selv kan bestemme kursen og farten på deres projekter...derfor vælger DNA iværksætteren at skabe en virksomhed, der kan bidrage til egen personlig udvikling. Når personen udvikler sig på personligt plan, bidrager denne samtidig til en kollektiv udvikling.

ONENESS princippet bygger på den kollektive kraft der ligger i samskabelse og ud fra ideen at en vores hjerner i fællesskab kan skabe langt større ideer og visioner end individet er i stand til. På en måde kobler vi os sammen til en fælles intelligens og udøver dermed max samskabelse og skaber fuldstændigt overlegne løsninger på dette princip. CROWDSOURCING og OPEN SOURCE er rigtig gode eksempler på dette princip. Virksomheden Linux blev skabt på baggrund af dette princip, hvor det er lykkedes at skabe nogle meget robuste IT produkter fordi man lod den kollektive intelligens teste og udvikle produktet.

FLOW princippet bygger på naturens sande og meget stærke vækstkraft, som forener noget så skønt som vækst og sameksistens i en naturlig livscyklus. I naturen befinder alle sig i et kredsløb, som giver hinanden værdi, tilfører hinanden næring og udfolder sig i en smuk synkronicitet. Iværksættere som er inspireret af disse principper vil hylde den organiske vækst af virksomheder, de vil nære og gro og høste i naturligt tempo. Flow iværksættere vil afsøge muligheder og veje ud fra mere subtile tegn og står så meget i deres egen kraft, at de formår at navigere ud fra synkroniciteter, altså meningsfulde tilfælde og deres indre stemme. I den mere ekstreme grad af FLOW iværksætterne ser man fortalere for de pengeløse samfund, hvor man i stedet arbejder med værdistrømme, se fx The Zeitgeist Movement

GROW princippet bygger på den sociale ansvarlighed, hvor motivet for at iværksætte er at skabe max samfundsnytte. Her drives viljen til vækst for at skabe dybe forandringer i samfundet. Der findes en kæmpe tsunamibølge af den slags iværksættere i hele verden og grunden til at vi endnu ikke ligger så meget mærke til den, er simpelthen at vi rider på den og ikke mærker den stærke kraft i de dybe understrømme. Det mest fantastiske eksempel jeg nogensinde har set på GROW princippet er The Barefoot College....se det og bliv inspireret af den indiske professor, som har skabt et vidunderligt samfund bygget af fattige analfabeter og se hvordan de uddanner bedstemødrene i de fattige samfund til at bygge avancerede solcelleanlæg.

Alle disse nye feminine vækstprincipper har sjovt nok det tilfælles, at de alle er baseret på stærke værdier og at penge og kontrol er underordnet denne skaberkraft, men ofte vil være et biprodukt af dette.

Både nye iværksættere, såvel som etablerede virksomheder som kæmper med kriser eller blot føler sig udpinte, bør se sig om efter inspiration til nye forretningsmodeller hos disse nye pionerer.... de tegner den nye bølge iværksætteri, som vil have stor indflydelse på vores fremtidige samfund.

__________________________

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Iværksætteri. Fra RICH & KING til FLOW, GROW & ONENESS